Nieuws

De handhaving op het doorbrengen van de weekendrust (45 uur) in de cabine lijkt in Europa veel strenger te zijn dan eerder verwacht. Behalve op heterdaad worden ook overtredingen in andere landen beboet. Dat meldt adviesbureau Transport in Nood. De bewijslast wordt bij de chauffeur en transporteur neergelegd. “Er wordt een boete uitgeschreven als de chauffeur niet kan aantonen dat hij op een andere plek dan de cabine geslapen heeft.” UPDATE: Bij nader inzien blijkt dat er geen bewijslast bij de chauffeur of transporteur ligt. 

Goed graven in wetgeving is nodig om te bepalen wat er nu wel of niet mag. Transport in Nood werd er door het gewaardeerde advocatenkantoor Vallenduuk op gewezen dat de politie helemaal geen documenten mag opvragen waarmee de chauffeur zou moeten bewijzen dat de rust niet in de cabine gehouden is. Dat staat namelijk in artikel 34 lid 3 van de tachograafverordening (165/2014): “De lidstaten mogen de bestuurders niet verplichten tot het overleggen van documenten ter staving van hun bezigheden wanneer zij zich niet bij het voertuig bevinden.” Hieruit blijkt dat chauffeurs niet in het voertuig mogen zijn, dus men mag ook niet vragen om documenten om dat te bewijzen.

“Onze ervaring was dat er alleen boetes uitgeschreven werden voor overtredingen die op “heterdaad’ vastgesteld werden, of voor overtredingen die in het betreffende land begaan zouden zijn”, meldt Transport in Nood in haar nieuwsbrief. “Echter zijn er nu ook boetes voorbij gekomen voor het houden van de weekendrust in de cabine in een ander land. Zo heeft een transportbedrijf een boete gehad in België t.w.v. 1.800 euro, omdat de chauffeur de weekendrust in Duitsland in de cabine gehouden zou hebben. Ook heeft een transportbedrijf twee boetes gekregen in Frankrijk van 750 euro per stuk, omdat de chauffeurs in Spanje 45 uur in de cabine gerust hadden.” Deze twee boetes in Frankrijk klopten achteraf eigenlijk wel. Nadat zij geen documenten konden overleggen, hebben de chauffeurs toegegeven dat zij in de cabine gerust hebben.

Het adviesbureau merkt overigens op dat het doorbrengen van de verkorte wekelijkse rust in de cabine nog wel is toegestaan. “Onze ervaring in Engeland leert dat de normale weekendrust op een verzorgingsplaats met voldoende voorzieningen wel toegestaan/gedoogd wordt.”

8 reacties op “UPDATE – ‘Chauffeur hoeft niet aan te tonen dat hij niet in cabine heeft geslapen’

  1. Peter Kremers schreef:

    Hoe zit dat dan met de schriftelijke vragen die gesteld zijn door de hr Matthieu Gross ( PPE-DE) aan de commissie,op 10 sept 2007:

    Parliamentary questions
    10 September 2007
    E-4333/07
    WRITTEN QUESTION by Mathieu Grosch (PPE‑DE) to the Commission

    Subject: Rules on driving time and rest periods — weekly rest period
    Answer(s)
    Paragraph 8 of Article 8 of Regulation (EC) No 561/2006(1) of the European Parliament and of the Council of 15 March 2006 on the harmonisation of certain social legislation relating to road transport states:

    ‘8. Where a driver chooses to do this, daily rest periods and reduced weekly rest periods away from base may be taken in a vehicle, as long as it has suitable sleeping facilities for each driver and the vehicle is stationary.’

    To ensure that this is correctly applied and harmonised the following points must be clarified:

    — How can ‘away from base’ be defined?
    — What consequences does this paragraph have for normal (not reduced) weekly rest periods? Where can these be taken? Where can they not be taken?
    — If the normal (not reduced) weekly rest period can be taken away from base but not on board the vehicle, would a hotel bill proving a stay in that hotel be sufficient to confirm that the normal weekly rest period had been taken away from base but not on board the vehicle?
    — Does the Commission plan to clarify these points as per Article 25 of this regulation?

    Bron:http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=WQ&reference=E-2007-4333&language=EN

    En het letterlijke antwoord,op 3 okt 2007, op deze vragen,van je hr Jaques Barrot vice voorzittervan de EC:

    Parliamentary questions
    3 October 2007
    E-4333/2007
    Answer given by Mr Barrot on behalf of the Commission
    The notion ‘away from base’ should be understood as a location which is neither the main place of business of the undertaking from where the driver usually carries out his/her duties, nor the driver’s home. In such a case the driver is allowed to take daily or reduced weekly rest of at least 24 hours in the vehicle, provided it is stationary and it has suitable sleeping facilities.

    When the driver takes regular weekly rest away from base, this time may not be spent in the vehicle. Member States’ authorities are responsible for the enforcement of this prohibition. The records on the vehicle’s recording equipment and the driver’s card or chart provide sufficient proof regarding compliance with the weekly rest period requirement. There is, however, no requirement in Community law to provide evidence as to where the driver has spent weekly rest.

    Bron:Parliamentary questions
    3 October 2007
    E-4333/2007
    Answer given by Mr Barrot on behalf of the Commission
    The notion ‘away from base’ should be understood as a location which is neither the main place of business of the undertaking from where the driver usually carries out his/her duties, nor the driver’s home. In such a case the driver is allowed to take daily or reduced weekly rest of at least 24 hours in the vehicle, provided it is stationary and it has suitable sleeping facilities.

    When the driver takes regular weekly rest away from base, this time may not be spent in the vehicle. Member States’ authorities are responsible for the enforcement of this prohibition. The records on the vehicle’s recording equipment and the driver’s card or chart provide sufficient proof regarding compliance with the weekly rest period requirement. There is, however, no requirement in Community law to provide evidence as to where the driver has spent weekly rest.

    Bron:Parliamentary questions
    3 October 2007
    E-4333/2007
    Answer given by Mr Barrot on behalf of the Commission
    The notion ‘away from base’ should be understood as a location which is neither the main place of business of the undertaking from where the driver usually carries out his/her duties, nor the driver’s home. In such a case the driver is allowed to take daily or reduced weekly rest of at least 24 hours in the vehicle, provided it is stationary and it has suitable sleeping facilities.

    When the driver takes regular weekly rest away from base, this time may not be spent in the vehicle. Member States’ authorities are responsible for the enforcement of this prohibition. The records on the vehicle’s recording equipment and the driver’s card or chart provide sufficient proof regarding compliance with the weekly rest period requirement. There is, however, no requirement in Community law to provide evidence as to where the driver has spent weekly rest.

    Let u vooral op de laatste regel in de uitspraak van de Hr Barrot.

  2. frank schreef:

    Wat een flauwe heksenjacht. Weer lekker makkelijk incasseren natuurlijk, chauffeurs zijn een makkelijk prooi. Wie is hier nu eigenlijk bij gebaat ? En mag er uberhaupt worden gevraagd om aan te tonen waar je het weekeinde bent geweest ? Hoe zit dat in verband met de wet op de privacy ? Als de chauffeurs dan in een hotel geslapen hebben en bij terugkomt hun vrachtwagen half leeg aantreffen, ja, dan vindt je in de verste verte geen politie meer om aangifte te doen of om onderzoek te doen. Veel te lasting, de zijn al weer druk bezig anderen te bekeuren.

    • jaap schreef:

      u werk gever moet zich aan de wet houden
      als je auto leeg gehaald word is dit het probleem vd werkgever niet de chauffeur die heefd namelijk weekend rust zoals voorgeschreven in de wet en is geen bewaker we leggen teveel de problemen bij de chauffeur neer hierin moet iedereen zijn verantwoording nemen ik lees dat een chauffeur dit zich aantrekt maar we zijn chauffeurs geen bewakers weekend rust wordt niet betaald alleen een extra vergoeding om de kosten van eten en extra voorzieningen te dekken wij als chauffeurs trekken ons dit teveel aan laat het bedrijf met een passende oplossing komen wij als drivers willen allen goed doen maar kunnen niet alles oplossen ik denk dat er ook meer begrip van de werkgevers en planning moet uitgaan wij zijn er voor de werkgever maar die moet er ook voor ons zijn helaas ontbreekt dat er wel eens aan ik heb het gelukig heel goed getroffen alles is bepreekbaar en word goed geregeld kan ik wel zeggen dus heren/dames cheuffeurs leg het probleem niet bij je zelf neer geniet van het beroep mvg jaap

  3. Michael schreef:

    Zeg het maar wie laten in het weekend regelmatig de vrachtwagen staan bij een grote klant van ons in België en gaan met een personenauto naar huis. Hoe moeten we dat uitleggen

  4. Rolf schreef:

    En hoe moet de chauffeur in een hangmat naast de cabine geslapen heeft want dat mag.

  5. jack schreef:

    als chauffeur bij auto moet blijven van de baas is het simpel,je kunt dan niet vrij over je tijd beschikken is volgens cao dus diensttijd moet volgens cao betaald worden. zaterdag a 150% zondag 200%

  6. stam schreef:

    Zit in het postduiven vervoer komt ook voor dat het slecht weer is.
    Wachten blijven wel eens 2dagen overstaan en dan.

  7. Hoffmann r schreef:

    In de zomer zie je wel toeristen die hun tenten op bouwen om een nachtje te slapen op de autobaan parking ,gaan de chauffeurs ok zo moeten handelen en de luxe cabines van hun truks voor 45 verlaten ,een land loper die onder een brug slaap mag vel maar de chauffeur niet in zijn cabine ,dat Europa eerst zorg dat voldoende Parker plaats zijn met goed truckstop met was ,plas ,faciliteiten zorgen .
    Ja maar dat dur dan nog 20 jaar.
    Heb zelf 39 jaar in de cabine geslapen uit eigen keus en wou zeker niet in een miserabel hotel slapen ,gelukkig ben ik in de VUT zons had ik nog van beroep moeten veranderen .
    Zo gaan ze niet jong wolk op de auto’s krijgen als ze bij vet verplichten standaard koelkast stand airco en ruimen cabines en zeker niet de automatisch afstand houder op de truks verplichten [jamer nog een opsie ] dus te duur “tis toch maar voor het gemak van de chauffeur “ maar wel voor minder ongeval zorg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven