Chevin Fleet Solutions heeft aangekondigd dat het aan een nieuwe tool voor technici werkt waarmee ze hun opdrachten kunnen beheren via een gemakkelijk te gebruiken toestel met touchscreen, de ‘Workshop Hub’, welke begin 2019 op de markt zal komen. In de komende maanden wordt al een prototype ter beschikking gesteld van een aantal geselecteerde bestaande klanten.
De nieuwe ‘Hub’ moet vooral dienen als een centrale locatie voor technici voor hun dagelijkse administratieve taken, zoals het bijhouden van tijdschema’s, onderhoudsdocumenten, inspectielijsten en werkplaatsaudits op de werkvloer. Het moet echter ook de informatie voor het management verbeteren door real time data te produceren rond de inzetbaarheid en de efficiëntie van werknemers.
Managers zullen vanuit FleetWave werkopdrachten kunnen sturen naar individuele technici en hun dagelijkse activiteiten opvolgen. Tegelijk zal de nieuwe tool technici ondersteunen door gebruik te maken van touchscreen technologie op een tablet of smartphone, om zo via eenvoudige keuzemenu’s en meer visuele job-specifieke informatie sneller te komen tot het afwerken van de taak. Het geeft managementteams ook een beter zicht op het gebruik van mensen en middelen, indien nodig op verschillende locaties.
De ‘Hub’ zal een sleutelrol spelen in het conform houden van de vloot en in het risicobeheer dankzij de mogelijkheid om gerichte, fabrikant specifieke inspectielijsten voor de ingegeven voertuigen te programmeren met verplichte velden. Deze maken het onmogelijk om papierwerk digitaal op te slaan voor de bepaalde taak zowel volledig als conform is.
Het biedt ook een grote toegevoegde waarde op het vlak van kostenbesparingen, omdat verplichte formulieren snel geüpdatet kunnen worden in digitaal formaat, zodat ze voldoen aan de huidige en steeds veranderende wetgeving. Een gesprek met een grote en belangrijke klant van Chevin bleek dat naar schatting 20.000 euro per jaar bespaard zou kunnen worden op verwerkingsdiensten en inspectielijsten als we kijken naar de gebruikelijke kosten die gepaard gaan met printwerk en papieren processen.
In het algemeen vereenvoudigt en versterkt het nieuwe systeem alle administratieve functies voor technici op de werkvloer en geeft het een gemakkelijke toegang tot een schat aan vloot data. Het stimuleert ook meer inzet van de gebruikers, een maximale conformiteit, een grotere efficiëntie op de werkvloer en volledige voertuig specifieke documenten.
Andere voordelen zijn volgens Chevin:
- Eenvoudige implementatie – na aankoop kan de Hub worden ‘aangezet’ voor onmiddellijk gebruik
- Proactieve werkethiek – technici krijgen opties aangeboden die passen bij de taken die hen zijn toegewezen, waardoor ze geen tijd verliezen met het zoeken naar extra en onnodige tools
- Diepgaande historische rapporten – technici kunnen beelden uploaden voor meer gedetailleerde rapporten over herstellingen in de werkplaats, garantieclaims en dergelijke meer
- Opslag van elektronische handtekeningen – pdf’s worden automatisch naar de aangeduide teamleden gestuurd, zodat elke taak volledig en conform wordt uitgevoerd
- Gerichte kostenbeperking – de ‘Hub’ reduceert printkosten en formulieren kunnen snel aangepast worden om veranderende wetgeving te volgen
- Goed onderbouwde beslissingen – geven een beter zicht op vloot data om wel doordachte beslissingen te ondersteunen, bijvoorbeeld wanneer een huurcontract op het punt staat af te lopen, wanneer een maximum kilometerstand wordt gehaald, enzovoort, om te kunnen bepalen of het de moeite loont om het geplande werk nog uit te voeren.
De ‘Workshop Hub’ is toegankelijk op elk mobiel apparaat, elke tablet en elke desktop en wordt ontwikkeld op basis van klantenfeedback en uitgebreid marktonderzoek. De hub zal beschikbaar zijn als een aparte module, onafhankelijk van Chevins FleetWave-software, waarbij hij via een API wordt geïntegreerd.
Paul Verkinderen, Vice president EMEA-sales, vertelt over het nieuwe product: “De ‘Hub’ werd ontwikkeld aan de hand van de ervaring van een aantal voormalige fleet- en onderhoudsmanagers die vandaag bij Chevin aan de slag zijn en die nauw samenwerken met bestaande klanten. Daardoor hebben we ons ervan kunnen verzekeren dat de ‘Hub’ niet enkel de jongste beschikbare technologiepakketten gebruikt, maar dat hij ook perfect aansluit bij de behoeftes van zowel technici als managers.”