fbpx Ga naar hoofdinhoud

Combinaties tot 12 ton waaien snelste om

Zodra de wind wat aantrekt, laait ook de discussie op: moet je met de vrachtwagen wel de weg op? TLN meldt nu dat uit onderzoek van de Duitse verzekeraar UdV blijkt dat vooral lichte combinaties tot 12 ton last hebben van de wind.

Volgens onderzoeksleider Siegfried Brockmann is een volgeladen lichte combinatie nog altijd 3 ton lichter dan een onbeladen 40 ton standaard vrachtwagen-aanhangercombinatie. “Een combinatie van een relatief laag eigen gewicht en een groot zijoppervlak is vragen om ongelukken, zo blijkt ook uit incidentonderzoek”, aldus Brockmann.

Bij de proeven bleek dat een lege lichte combinatie al bij windsnelheden van 55 km/u (windkracht 7) gaat kiepen. Een volgeladen doet dat pas bij 74 km/u (windkracht 8). Duidelijk stabieler waren de 40 tons vrachtwagen-aanhanger combinaties, die met lading in de proef niet konden worden omgeblazen. Wel werden ze bij windkracht 9 onstabiel.

Ongevallen door omgekiepte lichte combinaties zijn er volgens verzekeraar UdV bijna alleen bij storm, en de meeste op de Duitse Autobahnen of Landeswegen zonder vegetatie in de berm. De bestuurders kwamen vaak met de schrik vrij, terwijl voor achteropvolgend en tegemoetkomend verkeer gevaarlijke situaties ontstonden.

De fabrikanten van vrachtwagens hebben het probleem van zijwind op de bestelauto inmiddels erkend. Zo heeft Mercedes-Benz met de Sprinter-generatie als eerste fabrikant een 3,5 tonner met een zijwindassistent uitgevoerd die de chauffeur bij harde wind ondersteunt. Bij lichte modellen met een lange asafstand en een hoog dak kan harde zijwind hoe dan ook een probleem worden. Ook andere fabrikanten passen de zijwindassistent inmiddels toe.

Bron: TLN

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer