fbpx Ga naar hoofdinhoud

Cybercrime grootste risico voor transportsector

De transportbranche ziet de groeiende dreiging van cybercrime en datalekken als de grootste risicofactor voor de komende tien jaar, aldus de bestuurders uit de sectoren luchtvaart, zeevaart en vervoer over land. Het valt niet te ontkennen dat cybercriminelen steeds vaardiger en inventiever worden. Doordat de verschillende bedrijven in de transportbranche onderling steeds afhankelijker van elkaar worden groeit het risico op cybercrime en datalekken. Dat blijkt uit de 2016 Transportation Risk Index van wereldwijd adviesbureau, consultant en broker Willis Towers Watson.

daimlerNaast de digitale risico’s wordt de wereldwijde geopolitieke onstabiliteit geïdentificeerd als het grootse risico voor het komend decennium. Dit gaat om de impact van wereldwijde gebeurtenissen op de operationele activiteiten en winstgevendheid van transportbedrijven. Een risico dat hiermee gepaard gaat zijn de acties en het beleid van regeringen, regelgevende instanties en justitie als reactie op deze gebeurtenissen.

Doordat supply chains – zowel digitaal als fysiek – steeds meer van elkaar afhankelijk raken, ontstaat een groeiend besef dat de weerbaarheid tegen risico’s vorm moet krijgen op een gemeenschappelijk niveau en dat de sector op dat vlak de handen ineen slaat. Geen enkel bedrijf is nog een eiland, hoe zorgvuldig men er ook te werk gaat.

“De transportwereld ontwikkelt zich snel, dus risicostrategieën moeten responsief en flexibel te implementeren zijn”, aldus Mark Hue Williams, Head of Transportation Industry bij Willis Towers Watson. “Regulering en technologische ontwikkelingen vragen om nieuwe operationele modellen. Tegelijkertijd vinden er steeds meer aanvallen van vijandige spelers plaats die willen profiteren van de strategische rol die de branche speelt in de wereldeconomie. Dit alles speelt zich af tegen een instabiele TTMnl2016_1_18_nijwa_foto (2)geopolitieke en economische achtergrond, terwijl er ook een groeiende vraag is naar nieuwe vaardigheden op de werkvloer. Het is essentieel om te weten hoe je je risicostrategie moet vormgeven aan de hand van deze verschuivende krachten, en dit is een uitstekende kans voor hen die voorop gaan in het bieden van een antwoord.”

Naast de digitale risico’s hebben de sectoren afzonderlijk van elkaar verschillende risicofactoren voor hun eigen branche geïdentificeerd. Zo noemen luchtvaartbestuurders het mogelijk falen van kritische IT-systemen als grootste risico. Voor het vervoer over land is de toegenomen complexiteit op het gebied van veiligheidsregels en milieuwetgeving een belangrijk risico, wat zorgt voor hogere kosten en grotere operationele complexiteit. De zeevaartindustrie kampt in vergelijking met de andere twee sectoren in grotere mate met de risico’s die gepaard gaan met de globalisering van het klantenbestand.

In het onderzoek gaven 350 bestuurders uit de transportsectoren zeevaart, luchtvaart en vervoer over land 50 specifieke risico’s een cijfer voor de ernst van hun impact en het gemak waarmee ze te beheersen zijn, kijkend naar de komende tien jaar. De risico’s zijn onderverdeeld in vijf brede categorieën of ‘megatrends’: geopolitieke instabiliteit en onzekerheid op het gebied van regelgeving; complexe operationele modellen in een verbonden wereld, digitale kwetsbaarheid en snelle technologische vooruitgang; talentmanagement en de complexiteit van een wereldwijd personeelsbestand en een veranderende marktdynamiek en onzekerheid over businessmodellen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer