Trailerfabrikant D-Tec heeft drukke jaren achter de rug. Het nam VB Trailerbouw over, neemt een dezer dagen een nieuwe tankcontainer- en tipper- assemblagehal in gebruik, een nieuwe laser cutting machine, nog eens twee nieuwe lasrobots en het laat nieuwe kantoren en een centraal magazijn bouwen. Temidden van die drukte werkt D-Tech aan het CC2030 tankcontainerchassis en een interessant mobiel containerweegsysteem.
Het gaat D-Tec absoluut voor de wind, zo vertelde directeur Gerrit van Vlastuin in aanloop naar de IAA. “Voor boekjaar 2018-2019 beogen we als Vlastuin Groep een omzet van 100 miljoen euro, een record.” De trailers blijven niet alleen in Nederland. “We exporteren nu al naar 15 landen”, aldus Van Vlastuin. Het verkoopnetwerk TrailerTec, samen met Kraker, is nu operationeel in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Italië en Polen. Uitbreiding naar onder meer Kroatië staat op de agenda. Ook al loopt het met de productie van D-Tec uitstekend, Van Vlastuin merkt net als sommige trailerfabrikanten dat toeleveranciers moeite hebben met het leveren van onderdelen. “Die situatie doet me wel eens aan 2008 denken. Ik hoop enkel dat het, als ik zo denk, nooit meer 2009 wordt.”
Chemie
D-Tec staat op de IAA 2018 met het nieuwe CC2030 chassis, een nieuw containerchassis voor het vervoer van 20 en 30 ft tankcontainers. Dit chassis is speciaal ontwikkeld voor de chemiesector met een open achterzijde om slangen aan te kunnen sluiten. De nieuwe containercarrier van D-Tec is geschikt voor het vervoer van 20 ft containers, als ISO 7.15 m en 7.45 m, 7.82 m swap-containers en 30 ft containers. Optioneel kan het chassis uitgerust worden met een lekbak, traptreden en een optrekstang om de chauffeur van alle gemakken te voorzien. Gewicht is altijd een issue in deze tak van transport, dus het leeggewicht van 3.400 kg is zeer welkom. Volgens D-Tec is het de lichtste oplossing in zijn soort. Daarbij is de levensduur 2,5 keer langer dan bij concurrenten, zegt D-Tec. Andere klantenwensen zijn ook vervuld: zo zijn er nu verwijderbare twistlocks als optie verkrijgbaar. Goed om te zien is dat de optimalisering van het productieproces bij D-Tec ervoor heeft gezorgd dat de afwerking van dit nieuwe chassis op een hoger niveau staat dan ooit tevoren. De volgende stap wat betreft tankcontainerchassis staat bij D-Tec ook al in de steigers: de ontwikkeling van een chassis voor enkel 20 voets containers.
Lekker kort
Ook nieuw op de IAA is de SV-2006, een tanktrailer die met nog geen negen meter lekker kort is, wat zorgt voor goed manoeuvreren op bijvoorbeeld het boerenerf. Het gewicht van 5300 kg betekent een fikse gewichtreductie van 450 kg, maar nog wel altijd een tankcapaciteit van 30 kuub. Om schade aan het wegdek te voorkomen is Wabco Optiturn als optie leverbaar.
Solas
Minstens zo interessant als de nieuwe trailers is het containerweegsysteem, voldoende aan de Solas regels. Het weegsysteem weegt de container door middel van sensoren in de luchtbalgen, en doet dat zelfs rijdend, al is het dan enkel met snelheden tot 10 km/h. Omrijden naar de weegbrug hoeft niet langer. Het systeem stuurt zijn metingen naar de cloud. Daarvandaan kan de chauffeur ze aflezen op een app op zijn smartphone, maar de thuisbasis en zelfs de opdrachtgever en haven. Het gewicht van de container is dus voor iedereen zichtbaar en dat scheelt tijd en geld. Voordeel is ook dat alles voortaan digitaal gaat en je chauffeur nooit meer zijn weegbriefje kan verliezen. Het weegsysteem heeft een nauwkeurigheid van maximaal 250 kg. Momenteel is alleen een ondeelbare container te wegen met het systeem en vanzelfsprekend is er voor de werking ervan te allen tijde een internetverbinding nodig.