Na jarenlang rigoureus afwijzen van de Duitse LZV-proef is logistiek dienstverlener DB Schenker nu toch om en gaat uiteindelijk op zes tot acht routes met ‘Lang-LKW’s’ rijden. Dat melden diverse media.
Schenker, onderdeel van Deutsche Bahn, mocht tot nu toe nooit van railtopman Rüdiger Grube LZV’s inzetten. Nu gaat de logistiek dienstverlener toch, eerst op twee trajecten, met ecocombi’s rijden, waarschijnlijk zelfs al deze maand. De eerste staat al klaar voor de start in Kassel-Lohfelden.
Volgens Schenker worden er uitsluitend tijdkritisch stukgoed met de LZV’s vervoerd. “Niemand hoeft bang te zijn dat het spoor benadeeld wordt door deze vorm van wegtransport”, aldus topman Kurt Leidinger. Voorheen wees DB Schenker juist om die reden de LZV-proef af. Nu zegt Schenker dat het ‘innovaties in het wegtransport’ niet tegen wil houden, maar nog wel altijd tegen grensoverschrijdende inzet van LZV’s is. Met de inzet van LZV’s wil Schenker haar wegtransportactiviteiten rendabeler maken.