fbpx Ga naar hoofdinhoud

De groeiende aanhang van Heisterkamp

In tijden van economische bloei is het transportmaterieel niet aan te slepen. Dat kunnen ze bij Heisterkamp Trailer Rental in Oldenzaal goed merken. “Waar eerst een dip zat, in de zomer of rond de feestdagen, draaide het afgelopen jaar alles gewoon door. Dit jaar overschrijden we de grens van 3.000 trailers in de vloot”, vertelt Rick Kruse, general manager bij de trailerverhuurtak van Heisterkamp. [TTMnl2018_2_28]

Heisterkamp is een naam die bijna alomtegenwoordig is in het transport. “We hebben natuurlijk veel activiteiten: trailerverhuur, maar ook trailerservice, breakdown service, truckverhuur, used trucks en trucking. Heisterkamp is een supermarkt voor de transportsector. Je kunt hier van alles krijgen”, zet Kruse uiteen in zijn kantoor in Oldenzaal, uitkijkend op de A1 en een setje oude knalgele DAF’s XF met het opschrift ‘Truck of the Year 2007’. 30 jaar bestaat Heisterkamp Trailer Rental nu. Kruse: “Voortgekomen uit onze truckingactiviteiten. Uit nood eigenlijk, want het tekort aan trailers bij de klanten maakte het lastiger om de trucks er onder te brengen. Dat heeft Bennie Heisterkamp destijds doen besluiten zelf maar eens een badge trailers te kopen. “

Geen zomerdip
Trailerverhuur is daarna een van de speerpunten in de activiteiten geweest bij Heisterkamp. “In 2007 hadden we circa 400 opleggers in de verhuurvloot en er waren net 150 Krones besteld. Toen kwam de crisis. We hebben wel de order bij Krone laten staan, maar het was behoorlijk schakelen. Maar goed, dat is inmiddels tien jaar geleden. 2017 was een goed jaar, met een ietwat langzame start, maar daarna ging het hard. Een zomerdip bleef uit en zelfs rond de Kerstdagen bleef het druk. We groeiden 35 procent in 2017 in aantallen en omzet, waarbij het aantal langetermijncontracten flink toenam.”

Stilzetten
Voor 2018 ziet het er al net zo rooskleurig uit. “Er zijn al 760 nieuwe opleggers besteld tot nu toe. Daarmee komt de vloot op ruim 3.000 opleggers. In alle soorten ja, de variatie is groot maar daar vraagt de klant ook om.” Kruse kijkt met optimisme naar de rest van het jaar. “Wat betreft het volume wel, de vraag is momenteel erg groot. Maar ook zijn er zaken die zorgelijk zijn. Neem nu het chauffeurstekort. Dat is nu al groot en zal nog erger worden, er zijn al vervoerders die auto’s moet stilzetten. En achter zo’n stilstaande auto hoeft geen trailer van ons. Daarnaast zien we dat de trailerproductie zo hoog is momenteel, dat leveranciers aanleverproblemen krijgen.” De bomen lijken economisch gezien wel weer tot in de hemel te groeien, net als in 2007. “Toch geloof ik dat een eventuele nieuwe economische dip, want die zal heus weer komen, minder impact zal hebben dan de vorige. Je ziet op alle vlakken dat bedrijven de kosten beter onder controle hebben en hier veel meer op sturen dan in de jaren voor de crisis.”

Servicegraad
Transportbedrijven zullen altijd wel behoefte houden aan huurtrailers, maar Kruse ziet wel een verandering optreden. “De dienstverlening, en dan vooral het niveau daarvan, wordt steeds belangrijker. Een klant wil echt geen omkijken hebben naar zijn trailers, of het nu lange of korte termijn is. Een belletje, een mailtje en dan moet het geregeld zijn. Ook in geval van pech of schade, waarin onze eigen breakdownservice weer een passende oplossing kan bieden. De behoefte aan een hoger level in servicegraad vraagt om een extra focus vanuit onze kant. Vroeger was vooral de prijs doorslaggevend bij trailerverhuur, nu zie je dat kwaliteit van dienstverlening veel zwaarder meeweegt in de besluitvorming. Wij kunnen dat bieden en ik vind dat Heisterkamp Trailer Rental zich met zijn servicegraad positief onderscheidt van de concurrentie.”

Uit Zweden
De hoofdvestiging van Heisterkamp bevindt zich in Oldenzaal, waar industrieterrein Hanzepoort voor een groot deel Heisterkamp territorium is. Er is ook een depot in Alblasserdam en sinds begin dit jaar ook in Venlo. “Binnen onze klantenkring was er behoefte aan een depot in het zuiden van het land, Venlo is dan een perfecte locatie. We zijn er gevestigd bij Bedrijfswagenservice Venlo en hebben we plek voor circa veertig trailers. Het beheer van het depot als ook de reparaties en checks hebben we uitbesteed aan Bedrijfswagenservice Venlo. Het werkt volgens hetzelfde concept als we bij de overige sub-depots hanteren”, legt Kruse uit. Het depot in Venlo sluit ook aan op de activiteiten in Duitsland, waar Heisterkamp depots heeft in Duisburg, Keulen en Travemünde. Nieuw is een vestiging in het Zweedse Malmö. “We hadden al flink wat Zweedse klanten, maar die maakten voornamelijk gebruik van onze depots in Travemünde en Gent. Nu kozen ze ook andere bestemmingen en zagen we dat we deals gingen missen doordat we niet Zweeds konden registreren. Een Zweedse vestiging werd in onze ogen wel noodzakelijk. Het is overigens echt een kantoorvestiging voor administratie en boekhouding. We leggen in Zweden ook vooral de nadruk op langetermijnverhuur. Dat werkt, want sinds begin dit jaar hebben we al 120 trailers op lange termijn weggezet in Zweden. Een vliegende start.”

Highvalue
De transportsector heeft de naam conservatief te zijn, maar Heisterkamp ziet toch wel wat veranderen in de verhuurbehoefte van de vervoerder. “De markt zorgt voor veranderingen. Zo zien we een explosie in de vraag naar kastentrailers. Oorzaak is ladingdiefstal uit schuifzeilopleggers. Goederen worden nu vaker als highvalue gekwalificeerd en moeten dan in een gesloten trailer worden vervoerd. We hebben er dit jaar al 300 méér besteld”, aldus Kruse, die ook een stijging in de vraag naar huckepacktrailers ziet. “Vervoerders kijken eerder naar multimodaal vervoer, misschien ook wel mede door het gebrek aan chauffeurs. Met de trein of de ferry ben je in een groot gedeelte van het traject niet afhankelijk van het chauffeursaanbod. Luchtvrachttrailers vormen ook een segment dat groeit binnen de Heisterkamp vloot. Daarvan hebben we er nu vijftien lopen en staan er nog een aantal in bestelling.”

Digi
Geen enkele sector ontkomt aan de digitalisering, ook trailerverhuur niet. “We hebben al een Heisterkamp portal waar men zich kan melden, maar we willen dat wel uitbreiden. Goede voorbeelden hierin zijn het online kunnen opvragen van documenten en breakdowns op de voet kunnen volgen, daar werken we aan. Ook op die manier kun je je servicegraad verhogen.” Kruse ziet de invloed van draadloze (internet)technologie toenemen. “We hebben veel trailers uitgevoerd met GPS-volgsystemen. Tracking, geofencing, temperatuurmonitoring van koelers, EBS-data lezen en bandenspanning monitore behoren al tot de mogelijkheden. Dit kunnen we allemaal al inzichtelijk maken in ons portal en de functies hierbinnen willen we verder uitbreiden.” Hij vindt het moeilijk de invloed van internettechnologie en connectivity in te schatten. “Er gaat veel gebeuren, maar wat? Autonome voertuigen, in hoeverre gaat een trailer daarin mee? Daar kan ik me nog weinig bij voorstellen, dat gaat misschien nog wel twintig jaar duren.”
Vooruitkijken doet Heisterkamp Trailer Rental echter wel. Tijdens een rondje over het terrein wijst Kruse op een stuk braakliggend terrein. “Dat gaan we dit jaar ook in gebruik nemen. Wat we er gaan bouwen? Niets, we gaan die plek inrichten als parkeerterrein. De huidige hoogconjunctuur zal ooit weer gaan afvlakken, en we moeten dan een terugval in de bezetting wel kunnen opvangen.”

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: TTM.NL

#service
#chauffeurstekort
#huckepack

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer