Het is sinds kort mogelijk om een digitale checklist in te vullen voor de LPK-keuring. Hiervoor heeft LPK met Sonima Automatisering een digitaal keuringssysteem ontwikkeld.
De digitale checklist van de LPK is in de afgelopen maand door een aantal bedrijven in een pilot getest. Voorlopig blijven beide manieren van keuren (papier en digitaal) naast elkaar bestaan.
Een digitaal LPK-keuringssysteem heeft voordelen voor het opbouwen van klantenadministratie. Klantgegevens hoeven slechts 1 keer te worden ingevoerd. Door een koppeling met het RDW worden voertuiggegevens automatisch ingeladen op basis van het kenteken, ook wanneer na een jaar weer een LPK wordt uitgevoerd. Bij wijzigingen in de LPK-checklist zijn deze direct zichtbaar en wordt digitaal bewaard.
Het LPK-keurmerk voor laadkleppen voor goederen en personenliften is in 2000 geïntroduceerd.
Doel van de LPK is om onderhoud, reparatie en keuring van laadkleppen en personenliften op een kwalitatief hoger niveau te brengen. Voor het toezicht op de naleving van de eisen, zoals vastgesteld in de Europese norm NEN-EN 1756 worden speciale keurmeesters opgeleid.
Het totaal aantal LPK keuringen in 2013 bedroeg ongeveer 13.000. Het LPK keurmerk wordt aanbevolen door alle grote laadklepfabrikanten.