Ga naar hoofdinhoud

Duitse verbod op cabinekamperen dichterbij

Het wordt in de toekomst waarschijnlijk onmogelijk om in Duitsland de wekelijkse rusttijd in de cabine door te brengen. De Duitse partijen CDU/CSU en de SPD hebben een amendement van de zogeheten Fahrpersonalgesetzes ingediend. Dat meldt het Duitse DVZ.

Volgens de politici kan een chauffeur niet goed herstellen van zijn arbeid als hij gedwongen wordt in zijn vrachtwagen te overnachten omdat er in de omgeving geen geschikte slaapplaats is. Daarmee komt zijn gezondheid in het gevaar, maar ook de verkeersveiligheid. Daarom willen de partijen dat er in de tekst van de wet een wijziging wordt aangebracht die stipuleert dat er niet aan de wekelijkse rusttijd wordt voldaan als die ‘in het voertuig of op een plek door goede slaapvoorziening wordt doorgebracht’.

Vandaag, maandag 6 maart, houdt de transportcommissie van de Bondsdag een hoorzitting over de praktijk en de ideeën om de regels rond de wekelijkse rusttijd aan te passen.

Bron: DVZ

10 reacties op “Duitse verbod op cabinekamperen dichterbij

  • Maarten

    Dan moet Melanie toch een keus gaan maken: óf ook hier dat verbod invoeren óf zorgen dat men niet even ‘de grens over wipt’ en hier de boel komt versmeren… Er staan al genoeg van die langparkeerders parkeerplaatsen te vullen in Nederland

    1. Andere Willem.

      Maarten, je ken de RTW neem ik aan?

      Je ben bekent met de 90 rij uren in de 2 weken?
      Dat is dan 45 rij uren per week gemiddeld.
      Voor de lange afstand doen we er 10 laad/los uren bij per week.
      Dan komen we aan de 45 rij uren + 10 laad/los uren. Totaal 55 uren per week.

      Een week heeft 168 uren. 168 uren minus 55 uren = 113 uren die je verplicht stil staat.
      Noem ze lang parkeerders.
      Noem dat ze dagen op vracht staan te wachten.
      Je zou ze ook chauffeurs kunnen noemen die der eigen aan de wet houden……………

      Ga binnenland rijden, met elke avond thuis, en je kan 60-70 uren per week maken.
      Ga lange afstand rijden, 7 dagen onderweg. Weekend overstaan in Spanje bv. En je kom in 7 dagen aan de 55 uren.

      Er word geroepen dat het lange afstand werk er niet meer is voor de Nederlandse chauffeur. Nou het werk is er echt wel, maar je wil het van verdriet niet meer doen.
      7 dagen onderweg, en dan 55 uren maken.

      Door regelgeving is het vak verneukt.
      En nu willen ze meer regels……
      En het ergste is nog, dat de klootzakken die roepen tegen de 45 uur wekelijkse rust in de auto te zijn, er zelf niks mee te maken hebben.

  • Willem

    De Oost-Europese transporteurs zijn niet meer weg te denken , laten we daar duidelijk over zijn

    Jonge chauffeurs zijn er niet meer , de samenleving veranderd , men heeft geen zin meer in dit werk ,de opleiding , regelgeving , beloning , het gevoel van vroeger ( het vrije leven en pionieren ) en de faciliteiten onderweg werken hier negatief aan mee , met name zij die het weekend onderweg verblijven vragen zich meer en meer af waar ben ik mee an de gang

    Je bent geen vrije vogel meer , je bent gewoon productiemedewerker die de klok continu in de gaten moet houden , om op tijd aan te komen en toch geen boetes te krijgen want dan kun je beter thuis blijven

    De oost Europeanen is een prima oplossing voor de grote bedrijven ze zijn goedkoop , hebben veel capaciteit , stellen weinig of geen eisen, hebben geen haast naar huis MAARRRRR

    Hoe gaan we werken als de nieuwe regels van onze oosterburen worden doorgevoerd

    Wie wil deze mensen binnen hebben in zijn hotel , zimmervermietung enz en waar gaan we de autos parkeren

    Het lijkt erop dat er weer mensen regels en wetten aan het verzinnen zijn die er zelf niks van snappen en alleen maar boetes willen uitschrijven als het niet klopt

    Wie nu op zaterdag of zondag transit door Duitsland komt kan al geen parking vinden om te pauzeren , en dan gaan ze straks die autos allemaal in steden en dorpen parkeren

    Ziet u het al gebeuren ??? En welke hotelketen of gasthaus eigenaar zit er op deze mensen te wachten ??

    Dit gaat het niet worden , en wat het wel gaat worden weet denk ik nog niemand

    Ik denk dat we gewoon maar moeten aanmodderen net als nu , het zal niet anders zijn helaas

    1. Achille chernouh

      Groot gelijk Willem en vergeet ook niet de dieseldiefstal inbraken in trailers en cabines want daar gaat der polizei ook nog een handje aan vol hebben wat vervolgens weer resulteert dat ladingen te laat of helemaal niet op plaats van bestemming aankomst want we zullen vast allemaal in het rijtje gaan aanschuiven om aangiftes te doen

    2. Willem Je zwamt uit je nek.

      Het is al Europees beslist dat je de lange weekend (48h) rust dient te houden buiten het voertuig. Het is ook al beslist dat de werkgever goede voorzieningen dient te treffen voor de lange weekend rust. Voldoe je hier niet aan. Dan telt je rust als zijnde verkort (24h)

      Die aanpassing van de wet zijn handvaten om te handhaven. En dat is hard nodig waar wij vroeger 3 a 4 weken van huis waren. Blijven deze mannen nu maanden lang weg. En leven maanden lang in hun cabine. De vrachtwagen parkeer plaatsen zijn doorgaans nu serieus biologisch gevaar met al die pis en stront die daar gedumpt wordt.

      Als een Oost-Europeaan vrij wilt hebben, Dan kan dat niet van zijn westerse baas. Als een Oost-Europeaan naar huis moet omdat een dierbare iets overkomen is. Kan ie zijn sleutels inleveren en dat ziet ie maar hoe hij thuiskomt. van € 300 in de maand stap je niet zo maar op het openbaar vervoer. Dit is gewoon slavernij en ik meende dat slavernij tussen 1811 tot 1865 (Kan me een paar vergissen) toch echt afgeschaft is.

      1. Andere Willem.

        Daan, jij zwamt uit je nek.

        Als het volgens jou al Europees geregeld is, waarom moet/gaat die Duitser de wet dan (misschien) aanpassen?

        Je zwamt over weekendrust, maar het is wekelijkse rust…..
        Heel veel chauffeurs werken gewoon in het weekend.

        Oost Europese chauffeurs zouden ook geen vrij kunnen krijgen.
        Ze zouden verplicht maanden onderweg zijn…..
        Nou ze zijn helemaal vrij om ontslag te nemen, en bij een werkgever te gaan werken waar ze zolang van huis willen als ze willen.

        En die 300€ salaris verzin je zelf zeker, of heb je ergens horen roepen.
        Als 300€ zou kloppen, dan is het 300€ + Km geld + OKV + weekend toeslag + busreis naar huis + Enz enz.
        Of roep je ook dat een Nederlandse chauffeur heel de maand buitenland rijd voor 1800€?

        Trouwens, is die 300€ dan bruto of netto?

  • Ze moeten de werkgevers en verladers die de Oost-Blokkers hier naar toe halen verplichten voor passende accommodatie en parkeerruimte te zorgen.

  • Wouter

    De buitenland chauffeurs zijn een uitstervend ras… er zijn nu teveel chauffeurs die thuis zijn op tijd op vrijdag maar wel buitenland rijden.. hoor veel onderweg van ‘dat ga ik niet doen’ of ‘wil ik niet doen’ dat oost Europeanen de oorzaak zijn. Vroeger was het gewoon aanpakken. Buitenland is nog steeds goed te doen als de wil er is.. de wil is er bij de meeste niet meer dat brengt buitenlanders met zich mee.. tijd dat de Nederlander weer de top bereikt. Misschien komt dat wel met betere betaling. Maar iedereen wel gelijk. Ook de buitenlander

  • rob

    45 uur is bedoeld om thuis door te brengen ,
    Niet in n auto
    Niet in n hotel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer
x
Ga goed geïnformeerd op weg.

Schrijf u nu in voor onze gratis nieuwsbrief.

Inschrijven