Duitsland heeft de wetgeving voor het gebruik van winterbanden op vrachtauto’s en bussen aangescherpt. Belangrijkste verandering is dat winterbanden voortaan voorzien moeten zijn van een sneeuwvloksymbool. Dat meldt TLN.
Ook komt er een verplichting voor de aanwezigheid van winterbanden op de voorste stuuras(sen). De boetes voor het rijden zonder de voorgeschreven banden gaan ook omhoog.
Het gebruik van winterbanden in Duitsland is niet aan een bepaalde periode verbonden. Voertuigen moeten hiermee zijn uitgerust als de omstandigheden daarom vragen. Volgens de wet is daarvan sprake bij ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming. Winterbanden moeten herkenbaar zijn aan het alpine symbool: een bergpictogram met een sneeuwvlokje.
Banden met enkel een M+S aanduiding mogen in Duitsland nog tot 30 september 2024 als winterband worden gebruikt, onder de voorwaarde dat ze voor 31 december 2017 zijn geproduceerd. Bij de aanschaf van nieuwe M+S banden is het dus raadzaam goed te kijken naar de productiedatum van de band; een viercijferige code op de zijwand van de band. Als deze van na 31 december 2017 is, moet de M+S band over een sneeuwvlokje beschikken om nog als winterband te mogen worden gebruikt.
Bij voertuigen tot 3,5 ton zijn winterbanden verplicht op alle assen. In de nieuwe wetgeving is tevens vastgelegd dat er vanaf 1 juli 2020 ook winterbanden aanwezig moeten zijn op de voorste gestuurde assen van het motorvoertuig. Overigens, dit kan mogelijk nog veranderen. Er loopt namelijk nog een onderzoek naar de noodzaak van winterbanden op stuurassen. De uitkomst kan leiden tot een vroegere ingangsdatum of tot het schrappen van deze bepaling.
Voor aanhangwagens en trailers zijn geen winterbanden verplicht. Dat blijft zo. Ook voor wat betreft de profieldiepte verandert er niets. Zowel voor zomer- als winterbanden geldt een minimale profieldiepte van 1,6 mm.
Het rijden in winterse omstandigheden met banden die niet aan de voorschriften voldoen, wordt in Duitsland voortaan zwaarder bestraft. Naast de bestuurder krijgt ook de eigenaar van het voertuig een boete. Het bedrag hiervoor bedraagt 75 euro. De boete voor de bestuurder is 60 euro. Bij gevaar voor andere weggebruikers kan dat bedrag worden verhoogd tot 80 euro met een strafpunt in het Duitse verkeersregister.
Bron: TLN
Goedenavond
Wij hebben een camper tot 3.5 ton met m.s banden van 2014
Moeten wij nu ook winterbanden hebben of mogen wij doorrijden tot 2014 ?
De M+S banden van uw camper zijn voor 31-12-2017 geproduceerd. Dus u mag uw huidige banden ombeperkt blijven gebruiken tot uiterlijk 30 september 2024.
https://www.adac.de/der-adac/rechtsberatung/ausruestung-und-wartung/winterreifenpflicht-faq/
StVZO:
(4a) Abweichend von § 36 Absatz 4 gelten bis zum Ablauf des 30. September 2024 als Reifen für winterliche Wetterverhältnisse auch Luftreifen im Sinne des Absatzes 2, die
1.
die in Anhang II Nummer 2.2 der Richtlinie 92/23/EWG des Rates vom 31. März 1992 über Reifen von Kraftfahrzeugen und Kraftfahrzeuganhängern und über ihre Montage (ABl. L 129 vom 14.5.1992, S. 95), die zuletzt durch die Richtlinie 2005/11/EG (ABl. L 46 vom 17.2.2005, S. 42) geändert worden ist, beschriebenen Eigenschaften erfüllen (M+S Reifen) und
2.
nicht nach dem 31. Dezember 2017 hergestellt worden sind.