Ga naar hoofdinhoud

Dwars door Portugal met Actros Road Efficiency Drive

Mercedes-Benz was in 2011 een van de eerste truckfabrikanten die met Euro 6-motoren op de proppen kwam. Nu is er dan een volledig nieuwe motorengeneratie, waarbij efficiency, zeker op het gebied van brandstofverbruik, het uitgangspunt is. Mercedes-Benz sleutelt achter de ster aan de grille op een manier die grenst aan astrofysica. [INHOUD | INDEX TTMnl2017_3_58].

Het begint al aardig warm te worden als TTM.nl om 7.30 uur de deur van het imposante Myriad hotel in Lissabon uitloopt. De Portugese hoofdstad is het startpunt van onze activiteiten vandaag: bijna 250 kilometer rijden met diverse Actrossen, die zijn voorzien van nieuwe motoren. Op het parkeerterrein staat een rij van wel 15 Actrossen. GER-PT 803 staat er op de kentekenplaat van het exemplaar waar wij mee gaan rijden. Het is een Actros 1846 trekker, voorzien van de nieuwe zescilinder OM470 10,7 liter motor. Het vermogen is nieuw voor ons: 455 pk. Even installeren, de kaart in de tacho, een druk op de startknop: let’s go!

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=FotHuZTqvd0&w=645&h=363]

Idioten
Road Efficiency is het motto dat Mercedes-Benz tegenwoordig aanhangt. Dat bestaat uit drie elementen: lage kosten, grote veiligheid en maximaal gebruik. Aan die veiligheid willen we even niet te veel woorden besteden. Active Brake Assist 4 kennen we al. Mercedes-Benz geeft overigens enigszins besmuikt toe dat de noodremactie bij een voetganger voor de truck nog altijd te overrulen is. Best te begrijpen, maar ook jammer in deze tijden van idioten die trucks expres op mensen laten inrijden. Goed nieuws is er over Sideguard Assist: Mercedes geeft toe dat een uitbreiding van deze functie naar een noodremactie bij bijvoorbeeld een fietser in de dode hoek er in de toekomst zeker komt.

Olie
Net als DAF (zie de rij-impressie van de nieuwe XF en CF) laat Mercedes-Benz het uiterlijk van de vrachtwagen vrijwel ongemoeid. Alleen een klein aerodynamisch lipje onderaan de bumper is toegevoegd. Verder kunnen we aan de buitenzijde alleen een blik werpen op de nieuw ontworpen achteras van de Actros. Die heeft een langere ratio van 2.533 en een innovatief iets: een variabel olievolume. Als de achteras altijd volledig gevuld is met olie, moeten de tandwielen zich altijd door veel olie worstelen. Mercedes laat, als de aangedreven as niet altijd op volle kracht nodig is, olie weglopen in een apart klein cardan. Het vermindert de kracht die nodig is om de raderen in de as te laten draaien. Vergelijk het met door kniehoog water waden of door borsthoog water en u krijgt een idee van het verschil in energie dat Mercedes benut.

Meer SCR
Onder de cabine hebben de meeste veranderingen plaatsgevonden. De OM470, de OM471 en de OM473 motoren zijn allemaal aangepast. De aanpassingen zijn legio. Zo zijn de inspuitdrukken in de verbrandingskamers verhoogd en is er een nieuwe asymmetrische turbocharger. Die is er mede voor verantwoordelijk dat het maximale koppel van de motoren al bij lage toeren beschikbaar is, al bij 800 of 900 toeren. Ook past Mercedes in de motor iets minder EGR toe en iets meer SCR. De verwachting is dat dat zal leiden tot een iets hoger AdBlue-verbruik. Mercedes-Benz heeft de Powershift 3 automatische transmissie verder geoptimaliseerd, zelfs in die mate dat de fabrikant uit Stuttgart stelt dat de efficiency nu 99 procent is. Daar lijkt dus nog maar weinig winst te behalen. Ook Predictive Powertrain Control is aangepast, en wel in die mate dat er nog slimmer geschakeld wordt in geaccidenteerd terrein. De stuurpomp is geoptimaliseerd, net als de dynamo. En zo is er nog wel een aantal zaken verbeterd die allemaal bijdragen aan dat ene hogere doel: minder bezoeken aan de brandstofpomp.

De nieuwe achteras van de Actros heeft een variabel olievolume. Direct na het ontwaken stond er al een Actros klaar. De services van Mercedes-Benz Uptime kunnen veel betekenen voor de transporteur.

Overlap
Terwijl de zon snel aan de hemel omhoog klimt, geven wij onze Actros 1845 de sporen. Het is alweer even geleden dat we in een Actros reden en het verbaast ons hoe snel we ons weer thuis voelen. Waar we bij andere trucks nog wel eens moeten zoeken naar de functies op het stuur of dashboard, gaat dat bij de Actros eigenlijk op intuïtie goed. Lissabon uit richting Sintra rijden we af en toe behoorlijk bergop. Daar wordt meteen duidelijk dat de nieuwe schakelstrategie ervoor zorgt dat de transmissie langer de 12e, hoogste gang vasthoudt. Dat scheelt weer toeren en dus druppels diesel. De tandwielen in de Powershift zijn trouwens nog iets scherper geslepen dan voorheen, maar af en toe horen we en voelen we toch nog wel wat krachten uit de bak komen. Sowieso merken we wel wat vibraties als de aandrijflijn echt aan het werk wordt gezet. Onze Actros heeft zoals gezegd de OM470, de 10,7 liter motor met het nieuwe vermogen van 455 pk. Een erg gewild motorvermogen, want 449 pk is ook leverbaar op de OM471, de 12,8 liter motor. Overlappende powervarianten dus, en het is aan de transporteur om een goede afweging te maken welke motor en vermogen de beste is voor de klus die hij te doen heeft.

Swinger
Na een copieuze lunch in de kustplaats Peniche, waar helaas geen tijd is voor een wandeling op het aanlokkelijk ogende strand, rijden we terug naar Lissabon in een Actros met alweer een nieuwe motor. Nu bromt onder de vlakke vloer in de 1853 met GigaSpace cabine een OM471-motor, met 530 pk. Een nieuw topvermogen dus voor deze motor. De heuvels in Portugal worden merkbaar makkelijker genomen dan met 450 pk. De verfijningen in de aandrijflijn zorgen ervoor dat er meer en langer geschakeld wordt naar EcoRoll, het heerlijke zoeven over de snelweg met de toeren op slechts 500 per minuut. Bergaf krijgen we het af en toe toch een beetje warm, en dat ligt aan iets wat de Duitsers ‘Über-Swinger’ noemen. Dat is niet een dikke Duitser met veel wisselende contacten, maar een slimmigheid van PPC. TTM.nl had de overspeed van PPC op 5 km/h gezet bij een cruise control snelheid van 85 km/h. In theorie kunnen we dus niet harder van 90 km/h. Toch zien we bergaf de snelheid stijgen tot wel 94 km/h. Dat gebeurt enkel als die snelheid kan worden meegenomen bij een nieuwe heuvel bergop en nooit langer dan 40 seconden. Zo wordt de rit weer wat efficiënter en kan de chauffeur nooit een aantekening krijgen op zijn bestuurderskaart wegens snelheidsoverschrijding.

Na een fijne lange rit van 240 km parkeren we de Actros. De aandrijflijn is merkbaar verbeterd. Mercedes heeft haar engineers aan het werk gezet om de sterren van gisteren morgen nog meer te laten stralen, in welk wagenpark dan ook. De Stuttgarter fabrikant rept zelfs van een brandstofbesparing van minimaal 6 procent. Klinkt goed, maar dat ervaren we graag een keer in een praktijktest. Wie zijn transportprestatie met een Actros (of een andere Mercedes) wil optimaliseren, moet ook zeker even kijken naar Mercedes-Benz Uptime, het uitgebreide programma om onderhoud zo slim mogelijk te laten plaatsvinden en stilstand zo veel mogelijk te voorkomen. Ook Mercedes’ Fleetboard heeft nieuwe ontwikkelingen waarbij voor de transporteur significante voordelen voor de praktijk van alledag te behalen zijn.

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: TTM.NL, MERCEDES-BENZ

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer