Ga naar hoofdinhoud

Europarlementariërs pakken fraude in wegtransport aan

De transportcommissie van het Europees Parlement stemde donderdag over deel 1 van het Mobility Package. De amendementen over rusttijden en detachering sneuvelden, maar de aanpak van frauduleuze praktijken wordt wel gesteund door de politici.

De gedeelten van het Mobility Package die gaan over nieuwe bepalingen om brievenbusbedrijven aan te pakken, de handhaving van cabotagevoorschriften te verbeteren en digitalisering om handhaving te bevorderen werden wèl aangenomen door de transportcommissie.

De Europarlementariërs willen dat bedrijven na een grensoverschrijdende bezorging drie dagen lang mogen leveren in een ander EU-land om handhaving verbeteren en ‘lege ritten’ van vrachtwagens te voorkomen. De huidige cabotagewetgeving maakt drie operaties binnen zeven dagen mogelijk. Om systematische cabotage te voorkomen, mogen vrachtwagens na deze periode niet binnen twee en een halve dag nadat ze zijn teruggekeerd naar hun land van vestiging nieuwe cabotagediensten in hetzelfde land uitvoeren. Trucks moeten ook eens in de vier weken worden geladen of gelost in de lidstaat waarin het bedrijf is geregistreerd, zeggen de Europarlementariërs.

Om het probleem van brievenbusbedrijven aan te pakken, zouden transport- en logistieke bedrijven moeten bewijzen dat ze substantiële activiteiten hebben in de lidstaat waar ze zijn geregistreerd. De inzet van Polensprinters, bedrijfsauto’s onder de 3,5 ton die niet hoeven te voldoen aan tachograaf- en rijtijdenregels, is de politici een doorn in het oog. De leden van de transportcommissie stellen voor dat bedrijven die een bestelauto van meer dan 2,4 ton voor internationaal vervoer gebruiken, ook de EU-regels moeten volgen om een ​​wegvervoerder te worden. Dit om de aanwezige marktverstoring te voorkomen.

De Europarlementariërs willen ook dat elektronische documenten en digitale technologieën efficiënter worden gebruikt om de last voor chauffeurs te verlichten en de wegtijden te verminderen. De nationale autoriteiten moeten de grensoverschrijdende samenwerking intensiveren om bedrijven met een slecht nalevingsdossier te helpen identificeren en te controleren, en tegelijkertijd de steekproefsgewijze controles van bedrijven die wel aan de wet voldoen terug te schroeven.

De transportcommissie wil ook dat de lidstaten boetes opleggen aan verladers, charters en andere schakels in de supply chain wanneer zij weten of zouden moeten weten dat vervoerders de regels overtreden.

De EP-leden hebben amendementen op het voorstel inzake cabotagevoorschriften en regels inzake de toegang tot het beroep van wegvervoerondernemer goedgekeurd met 27 stemmen voor en 21 tegen en verworpen amendementen ingediend voor de verslagen over rusttijden en terbeschikkingstelling van bestuurders. De coördinatoren van de transportcommissie zullen tijdens de volgende coördinatorenvergadering bespreken hoe de drie voorstellen voor mobiliteitspakketten moeten worden doorgevoerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer