Fleetmanagement: Koeltrans Angeren • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Fleetmanagement: Koeltrans Angeren

Koeltrans Angeren uit het Gelderse Bemmel is nog maar zeven jaar oud, maar groeit bijzonder snel. Dat vraagt veel van personeel en materieel, en aan de groeistuipen lijkt vooralsnog geen einde te komen. Hoe faciliteert Koeltrans Angeren die groei, en hoe bevallen die nieuwe Scania’s? TTM.nl schoof aan tafel bij Gunther Maters, directeur van Koeltrans Angeren. [INHOUD | INDEX TTMnl2017_5_60]

Het gesprek met Maters vindt op zaterdagmiddag plaats. Normaal vraag je bij het begin van een ontmoeting ‘Hoe gaat het?’, maar die vraag is wat moeilijk. “Mijn vader Barend Maters is begin oktober na een ziekbed overleden”, zegt Gunther Maters. “Dat zet je leven natuurlijk op zijn kop, maar het werk ook. Hij werkte niet in ons bedrijf, maar was wel betrokken, altijd geïnteresseerd. En ik heb het transport van mijn ouders geleerd.” Koeltrans Angeren is eigenlijk de volgende generatievariant van Schaars Transport uit Angeren. Het wagenpark van Koeltrans Angeren is, en dat is nu wel een prachtig eerbetoon, uitgevoerd in dezelfde frisse kleuren als Schaars.

Specialisten
Koeltrans Angeren is door Gunther Maters en zijn partner Linda Kuipers opgericht in augustus 2010. “Met 4 auto’s en 5 chauffeurs”, zegt Maters. Iets meer dan zeven jaar later telt het wagenpark 61 vrachtwagens en 62 opleggers, verdeeld over de twee vestigingen in Nederland en Roemenië. Het bedrijf telt 100 man personeel. Dat zijn indrukwekkende cijfers. Wat is het geheime recept? Maters glimlacht: “Een combinatie van geluk en slim ondernemerschap. We startten in 2010 in een heel slechte tijd. Iedereen was negatief, maar wij, wij waren jong, waren enthousiast en optimistisch. We hadden de boel meteen goed op de rit, met een goede ICT-huishouding, nieuwe boordcomputers. Daarmee konden we ons toen onderscheiden. En nog, al merken we wel dat klanten nu kritischer zijn. Ze hebben een voorkeur voor specialisten. Dan zijn ze bij ons, met onze ritten in Benelux en Duitsland, FTL en groupage, met bloemen, planten, AGF en diepvries, aan het goede adres.”

Plaatje
Koeltrans Angeren presenteerde eind vorig jaar met trots de eerste ‘Next Generation’ Scania van Nederland in haar wagenpark. Hoe bevalt die auto tot nu toe? “We hebben nu vijf nieuwe Scania’s rijden, één S450 trekker en vier S500 combi’s”, zegt Maters. “Ze bevallen goed. De chauffeurs zijn er zeer tevreden over. Het verbruik? Als ik dat van de S450 vergelijk met dat van de R450 Streamlines die we hebben, is dat lager. Een halve tot een hele liter op de 100 km. Dat is toch zeg maar 300 liter op jaarbasis. Het verbruik van de combi’s is nog beter.” Nu zijn de nieuwe Scania’s best wat duurder in aanschaf dan andere merken. “Zeker bij de eerste was dat wel zo. Maar dat mag best als er wat tegenover staat. Een beter verbruik, méér luxe – vinden de chauffeurs fijn -, en ook goede service. Bij Scania klopt het plaatje gewoon. Een pechgeval bij Poeldijk? De trekker wordt afgesleept, wij krijgen een rental trekker en kunnen doorrijden. In Ulm hadden we ook pech. Ook binnen no-time een rental voertuig. Minimale stilstand, maximale uptime. Ja, dat klinkt als de marketingtaal van Scania, maar de realiteit is dus echt zo.”

Dealers
Het is een van de redenen waarom Koeltrans Angeren met een gerust hart het onderhoud van de 51 Scania’s en 10 Volvo’s uitbesteed aan dealers, respectievelijk Scania Arnhem en Volvo-dealers Nebim en Harbers. “Onze voertuigen worden zo veel ingezet dat ze eigenlijk te weinig hier thuis zijn om goed zelf onderhoud te doen. Met een paar auto’s is dat nog te doen, maar als je zoals wij honderd voertuigen hebben wordt het een ander verhaal.” Het bandenmanagement heeft Koeltrans Angeren uitbesteed aan Michelin Solutions. De trailers zijn in onderhoud bij Dimaro Carrosserie in Huissen. “Alle trailers betrekken we van Schmitz Cargobull. Complete trailers, dus inclusief assen, telematica, banden, koelmotoren. Het Schmitz-pakket zeg maar”, licht Maters toe. Het uitbesteden van onderhoud past bij Koeltrans Angeren. “Het zorgt ervoor dat we ons kunnen focussen op onze dienstverlening aan klanten en voor hun optimaal kunnen presteren. Intern betekent het dat we over het wagenpark geen zorgen hebben en heel flexibel zijn en blijven in onze operatie.”

Expert
Fleetmanagement gaat tegenwoordig veel verder dan het beheer van voertuigen en trailers. “Automatisering is enorm belangrijk bij een efficiënte gang van zaken”, zegt Maters. “Het is een van de redenen waarom wij zo hard gegroeid zijn de afgelopen jaren; we hebben op dat gebied onze zaakjes goed voor elkaar. Dit jaar hebben we alle Groeneveld boordcomputers vervangen. En we willen verder met goede ICT-toepassingen. Er is zoveel data beschikbaar tegenwoordig. Als je die allemaal met elkaar in verbinding stelt, kunnen klanten, maar ook onze eigen planning, nog beter geïnformeerd worden.” Een goede koppeling is daarbij wel van belang, en juist daar valt nog wel wat te wensen. “Dat blijkt een koppeling tussen TrailerConnect van Schmitz en de boordcomputers ineens heel lastig. Dat zou toch niet zo moeten zijn. Het zorgt ervoor dat ik me afvraag of we niet onze leveranciers moeten heroverwegen. En je personeel moet zich daarin ook mee ontwikkelen. Planners moeten meer en meer halve informatica-experts zijn.”

Bottleneck
Harde zakelijke beslissingen moeten er soms worden genomen, dat weet Maters dus heel goed. “Lang niet altijd makkelijk. Kijk naar alternatieve brandstoffen. Ik ben best geïnteresseerd in LNG, of HVO. Maar hoe werkt dat in de praktijk, en wat gebeurt er met regelgeving? Moet ik nu nog nieuwe diesels kopen? Wij rijden met onze trucks altijd vijf jaar. Maar de overheid wil dat we over een aantal jaar nog minder uitstoten. Tot wanneer kan ik dan nog diesels kopen? Onduidelijke regelgeving is best een bottleneck in het transport. Aan de andere kant, de techniek wordt wel steeds schoner. De 480 pk Euro 6 diesel, de eerste die we hadden in ons wagenpark, is nu met afstand de onzuinigste truck in ons wagenpark…” Regelgeving belemmert ook de optimale inzet van de LZV’s die Koeltrans Angeren sinds dit jaar in de vloot heeft. “Nu voor binnenlands transport, maar wat mij betreft gaan we er morgen mee Duitsland in. Koop ik een nieuwe motorwagen…. Inmiddels heeft een elftal chauffeurs bij ons het LZV-certificaat.” Maters geeft toe dat het wagenparkbeheer voor hem alleen wel wat veel werk wordt. “Daarom hebben we er sinds dit jaar een medewerker bij die part-time ook het wagenparkbeheer in de gaten houdt.”

Toekomst
Duitsland is voor Koeltrans Angeren nog interessanter geworden sinds overname van de internationale transporten van Selman, het bedrijf waar Koeltrans al sinds begin 2016 een kantoor mee deelt. “Het levert werk op voor tien trucks. Die huren we nu nog, begin volgend jaar krijgen we tien nieuwe Scania’s voor dat werk”, schetst Maters. Selman gaat op haar beurt de overslag voor Koeltrans Angeren verzorgen. “Dat is een verbreding van onze activiteiten. Heel interessant voor ons en onze klanten. Het geeft ons een extra brede dienstverlening. En dat is alleen maar goed, zeker met het oog op de toekomst.”

#groei
#dealer
#bottlenecks

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer