Nieuws

Foto: Nieuwe Actros kan semi-autonoom rijden

De Mercedes-Benz Actros wordt op dit moment, eind woensdagmiddag, in Berlijn gepresenteerd. TTM.nl kan het belangrijkste nieuws direct al op een rijtje zetten: naast het feit dat de Actros met de MirrorCam standaard geen spiegels meer heeft, kan de nieuwe Actros ook semi-autonoom rijden (Level 2). Het zogeheten Active Drive Assist kan zelfstandig remmen, accelereren en sturen, op iedere snelheid.

Aan de buitenkant is de Actros weinig veranderd. Zoals we al eerder zeiden zijn de spiegels vervangen door het MirrorCam camerasysteem en is er nu standaard LED-licht in de koplampen. Van een nieuwe grille, zoals we eerder dachten te zien, is geen sprake.


Het brandstofverbruik van de nieuwe Actros is opnieuw verlaagd ten opzichte van eerdere modellen. Er is een besparing van 3 procent mogelijk op snelwegen en vijf procent op binnenwegen. De aerodynamica, met MirrorCam en nieuwe deflectors aan de cabine, draagt daar aan bij, maar ook Predictive Powertrain Control (PPC). Deze is efficiënter geworden en kan nu dankzij nieuwe kaartgegevens ook op provinciale wegen worden gebruikt. De achterasratio is verlaagd van 2.533 naar 2.412. Met een geoptimaliseerde G211 transmissie kan deze ratio op alle Actrossen met de OM471 motor en 315/70 R 22.5 banden worden geleverd.

De hoofdspiegels en groothoekspiegels zijn door de MirrorCam vervangen op de nieuwe Actros als onderdeel van de standaarduitrusting. De MirrorCam is volgens Mercedes-Benz een enorme verbetering op het gebied van aerodynamica, veiligheid en voertuigbehandeling. Dit systeem biedt een aanzienlijk verbeterd zicht rondom en bestaat uit twee camera’s die aan de buitenkant van het voertuig zijn gemonteerd en twee 15-inch beeldschermen op de A-stijlen in de cabine. Op de beeldschermen is meer te zien dan in de ‘oude’ spiegels. Zo draait het beeld in bochten mee zodat de hele trailer zichtbaar is. Met manoeuvreren verdeelt het beeld op de schermen zich in tweeën voor optimaal zicht. Als er Side Guard Assist op de Actros zit laten de schermen ook beelden van de zijkant zien in noodgevallen. Nog een handigheidje: ’s nachts bieden de schermen de mogelijkheid om, zelfs met de gordijnen dicht en het contact uit, de omgeving rond de truck in de gaten te houden.

Active Drive Assist biedt semi-autonoom rijden op de Actros, een primeur op een productietruck. Active Drive Assist remt de truck af als deze te dicht bij een voorligger komt en accelereert opnieuw totdat een ingestelde snelheid is bereikt. ADA houdt ook actief het voertuig in de rijbaan. Als de truck onbedoeld van de rijstrook afwijkt, grijpt Active Drive Assist in en stuurt het voertuig zelfstandig terug naar zijn rijstrook. De afstand tot het voertuig vóór de Actros en de positie van het voertuig in zijn rijstrook kan in meerdere stappen worden aangepast met behulp van het menu.

De nieuwe Actros heeft Active Brake Assist 5. Dit veiligheidssysteem ondersteunt de bestuurder bij een mogelijke kop-staartbotsing of een botsing met een persoon die voor het voertuig oversteekt, ernaartoe komt of op dezelfde rijstrook blijft – indien nodig kan ABA5 het automatisch volledig remmen in werking stellen. Vanaf nu werkt Active Brake Assist 5 met een combinatie van een radar en een camerasysteem.

De cabine is opnieuw ontworpen, waarbij de nadruk ligt op het praktischer maken van de werkplek van de chauffeur. Die kan in de nieuwe Actros beschikken over een Multimedia Cockpit met twee interactieve schermen. Assistentiesystemen worden hier weergegeven, evenals alle basisinformatie die relevant is voor de chauffeur. De displays hebben een touchschreen. Analoge schakelaars zijn schaars geworden in de Actros. De bedrijfsrem is vervangen door een elektrische rem.  Connectiviteit is nu realiteit in de Actros: smartphones kunnen worden verbonden via Apple CarPlayof Android Auto. Apps helpen de chauffeur bij het uitvoeren van zijn taken. Het Truck Data Center verbindt de truck permanent met de cloud en vormt de basis van alle connectiviteitsoplossingen. Real-time monitoring van de truck via Fleetboard en Mercedes-Benz Uptime biedt toegevoegde waarde voor de ondernemer. De chauffeur profiteert ook van meer bedieningsgemak dankzij de standaard meegeleverde afstandsbediening. De Actros heeft meer aandacht voor de trailer die hij trekt: er is Stability Control Assist voor opleggers en de trailer wordt nu ook meegenomen in Mercedes-Benz Uptime.

De aandrijflijnen van de nieuwe Actros blijven gebaseerd op de OM471 en OM473 dieselmotoren, maar er is een alternatieve aandrijflijn, met aardgas. De Actros NGT heeft een M 936 G zescilinder gasmotor van 302 pk sterk. De Actros NGT is verkrijgbaar als 4×2 of 6×2 chassis en is daarom alleen echt geschikt voor huisvuilwerk of het middelzware distributiewerk. 4 gastanks van elk 145 liter hangen onder het chassis.

De meeste van de 60 innovaties die gelden voor de nieuwe Actros, gelden ook voor de Arocs bouwtruck. Ook hier is het MirrorCam systeem standaard en is Predictive Powertrain Control optioneel aanwezig.

De nieuwe Actros en Arocs maken hun publieksdebuut op de vakbeurs IAA. Momenteel zijn er nog geen detail- en interieurfoto’s van de Actros, maar die volgen spoedig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven