Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Langste en zwaarste Tatra ooit!

De Tsjechische truckfabrikant Tatra heeft haar langste en zwaarste truck ooit geproduceerd. De 84 tons heeft assen en de mogelijkheid van allwheeldrive, dat wil zeggen 16×16! De Caterpillar motor levert maar liefst 1132 pk; zes assen hebben elektronisch-hydraulische sturing van VSE!

De Tatra wordt geleverd aan het Duitse Streicher Drilling Technology, die de truck gaat inzetten voor boorwerkzaamheden in moeilijk begaanbaar terrein. Tatra merkt dat speciale chassis in toenemende mate worden aangevraagd door de markt.

Het chassis heeft acht assen die normaal gesproken in 16×8 het vermogen op de ruwe ondergrond brengen. Ook allwheeldrive, 16×16, is echter mogelijk. De eerste drie assen onder het chassis zijn luchtgeveerd, hebben allen een aslast van 10 ton en zijn gestuurd. De twee assen in het midden hebben een combinatie van lucht- en bladveren en zijn goed voor 16 ton last elk. De laatste drie assen zijn weer allemaal goed voor 10 ton en zijn eveneens gestuurd met elektronisch-hydraulische besturing, geleverd door de Nederlandse fabrikant VSE. De besturing van de achterste assen is verbonden met die van de voorste drie. De bandenmaat op de gestuurde assen is 385/65 R22,5, op het middelste tandem is dat 315/80 R22,5. In deze configuratie is het maximum gewicht 86,4 ton, dat met een aangepaste bandenkeuze kan oplopen tot 92 ton.

Voor de aandrijving vertrouwt Tatra op de 32 liter grote 12 cilinder Caterpillar C-32. Deze motor heeft maar liefst 1132 pk en een koppel van 5143 Nm. De topprestaties van deze motor zijn enkel nodig bij het boren, voor het rijden wordt slechts de helft aangewend. De motor is verbonden met een zesgangs  Allison 8610 MR versnellingsbak met retarder. Met een kruiskoppeling wordt er een tweede hulpaandrijving gecreëerd, waarbij het aandrijfkoppel verdeeld wordt over de aangedreven assen. Deze hulptransmissie heeft Tatra nu ook al al klaar voor de Tatra Force en Tatra Phoenix.

Voor de chauffeur is er  een standaard Tatra Force cabine, die echter 200 mm naar voren en 50 mm lager is gemonteerd in verband met de montage van de motor. De speciale Tatra is 18.080 mm lang, 2490 mm hoog en 3000 mm breed. De draaicirkel bedraagt, mede dankzij de vele gestuurde assen, slechts 15,5 m.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer