Foto's: Vernieuwde LF completeert DAF’s truckrange • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Vernieuwde LF completeert DAF’s truckrange

DAF Trucks introduceert kort na de sterk vernieuwde CF en XF nu een vernieuwde versie van distributietruck LF. Ook die is geënt op maximale efficiency. Zo is er een geheel nieuwe 3,8 liter motor van Paccar en is er de mogelijkheid te kiezen voor extra snelle aandrijflijnen. Het interieur en exterieur zijn in lijn gebracht met de CF en XF.

Een van de belangrijke vernieuwingen aan de DAF LF is de nieuwe 3,8 liter Paccar PX-4-motor, die op de 7,5 tons-versie van de LF leverbaar is in twee vermogensvarianten: 115 kW/156 pk en 127 kW/172 pk met maximale koppels van achtereenvolgens 500 en 600 Nm tussen 1.200 en 2.000 t/min. DAF introduceert deze nieuwe motor specifiek in de LF City voor lichte toepassingen binnen de stedelijke distributie. De 4,5 liter Paccar PX-5 (135 kW/184 pk – 157 kW/213 pk) en 6,7 liter Paccar PX-7-motoren (172 kW/234 pk t/m 239 kW/325 pk) blijven ook leverbaar. Deze profiteren sinds eind vorig jaar van nieuwe software en een geoptimaliseerde warmte- en luchthuishouding. Daardoor is het maximale koppel van beide efficiënte en betrouwbare motoren 5 tot 12 procent toegenomen en is dat beschikbaar bij een lager toerental (100 – 200 t/min).  De maximaal beschikbare koppels voor deze motoren bedragen respectievelijk 850 Nm (bij 1.200 – 1.500 t/min) en 1.200 Nm (bij 1.100 – 1.700 t/min). Bij de Paccar PX-7-motor nam het vermogen met 8 kW/11 pk toe.

Door te kiezen voor de nieuwe achterasreducties tot 1:3.31 wordt het toerental van de motoren bij kruissnelheden met zo’n 150 tot 200 t/min gereduceerd. Samen met de motorvernieuwingen leidt deze drijflijnoptimalisatie tot een brandstofbesparing tot maar liefst 6 procent, terwijl het chauffeurscomfort verder verhoogd wordt door het nog lagere geluidsniveau van de motor.

DAF levert op de nieuwe LF-serie een keur aan handgeschakelde en geautomatiseerde transmissies met 5, 6, 9 en 12 versnellingen. Daarnaast is een breed pallet aan volautomatische versnellingsbakken leverbaar. Nieuw is dat er nu ook een Allison automatische transmissie verkrijgbaar is op de meest krachtige versies van (217 kW/295 pk en 239 kW/325 pk) van de 19-tons LF.

De nieuwe LF is goed voor elke inzet te specificeren, door bijvoorbeeld een keuze aan wielbases met lengtes tot maar liefst 6,90 meter. Daardoor zijn opbouwlengtes van ruim 9 meter mogelijk voor maximale laadvolumes. Dankzij de lange wielbases zijn overigens brandstoftankvolumes tot maar liefst 1.240 liter leverbaar.

In het kader van DAF Transportefficiency voert DAF op de LF ook vernieuwingen toe die de opbouwvriendelijkheid verder vergroten. Daartoe behoren de nieuwe ‘Body Attachment Modules’, die de plaatsing van een opbouw of component vergemakkelijken. Nieuw zijn daarnaast specifieke voorbereidingen voor de plaatsing van een gesloten opbouw met laadlift, een tankopbouw met subframe of een kipper. Daarnaast biedt DAF nu op de LF nog meer combinaties van wielbases en lengtes van de achter-overbouw. De combinatie van bijvoorbeeld een langere wielbasis en een korter chassis achter de achteras maakt de opbouw als vuilniswagen extra eenvoudig.

Uiterlijk deelt de nieuwe LF vele kenmerken die de nieuwe CF en XF een geheel nieuwe uitstraling geven. In het oog springen de fraaie chromen strips op de grille en de nieuwe logoplaat waarop de letters ‘DAF’ met chromen omranding voor extra cachet zorgen. Een andere noviteit voor de LF is het optionele, lagere raam in het portier aan bijrijderszijde. Zeker bij distributie in stedelijke gebieden is optimaal zicht op al het verkeer naast het voertuig van het grootste belang. Dankzij het tweede raam ziet de chauffeur onmiddellijk of er zich bijvoorbeeld fietsers of voetgangers naast zijn cabine bevinden.

Het interieur is wat betreft indeling niet veranderd, maar wel als het gaat om kleuren, die DAF betitelt als ‘warm en smaakvol’. Het Driver Information Panel (DIP) vernieuwd. Grafische aanpassingen maken deze nog beter afleesbaar. Ook de typografie is geupdate.

DAF levert op de nieuwe LF ook DAF Connect. Dit fleetmanagementsysteem geeft de transportondernemer actueel inzicht in de prestaties van zijn voertuigen en chauffeurs. Informatie over de voertuiglocatie, het brandstofverbruik, de gereden kilometers, de bezettingsgraad en het stationair draaien van de motor wordt duidelijk gepresenteerd op een online dashboard, dat aan individuele klantwensen kan worden aangepast. Via het dashboard kunnen uitgebreide brandstofrapportages worden opgevraagd. DAF Connect maakt het mogelijk actuele en recente gegevens van bijvoorbeeld voertuigen en chauffeurs te vergelijken. De ‘Live Fleet’-functionaliteit levert de wagenparkbeheerder een keur aan zelf te programmeren informatie over de locatie van de voertuigen, routes en rijtijden, wat bijdraagt aan het optimaliseren van planning en bezettingsgraad.

Standaard wordt de DAF LF (vanaf 8 ton GVW en met luchtvering op de achteras) uitgevoerd met Advanced Emergency Braking System (AEBS), Forward Collision Warning en Adaptive Cruise Control (ACC). Daarnaast is ook Lane Departure Warning System (LDWS) standaard. AEBS en FCW zijn erop gericht om een aanrijding te voorkomen. In noodsituaties grijpt AEBS desnoods zelf in door de truck maximaal te vertragen om daarmee een botsing te voorkomen dan wel de impact ervan te minimaliseren. Adaptive Cruise Control (ACC) past de snelheid van de truck automatisch aan aan de snelheid van de voorligger. Hierdoor blijft een veilige onderlinge afstand gehandhaafd en kan maximaal in cruise control worden gereden, wat het brandstofverbruik ten goede komt. Lane Departure Warning (LDWS) werkt met een camera achter de voorruit. Als de truck onbedoeld van rijstrook of rijbaan dreigt te wisselen, wordt de chauffeur met een akoestisch signaal gewaarschuwd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer