fbpx Ga naar hoofdinhoud

Foto’s + VLOG – Rijden met Scania Urban Trucks

Scania vervolmaakte haar eigen Next Generation met de komst van nieuwe stadstrucks. TTM.nl kon rijden met de nieuwe G-, P- en L-cabine en tegelijk kennismaken met de nieuwe motoren van Scania. [INHOUD | INDEX TTMnl2018_3_32]

Vrachtwagens en stadscentra, ze lijken onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als er geen trucks meer in het centrum zouden komen, is het gauw gedaan met de winkelvreugde. Die innige band staat echter ook onder druk. Bewoners van de stad willen schone lucht inademen en ‘vieze trucks’ voor de deur passen daar niet bij. Overheden in binnen- en buitenland willen ook graag schonere binnensteden en leggen dwingend emissie-eisen op. Er moet een oplossing worden gevonden die voor iedereen prettig is en Scania werkt daar hard aan. De zoektocht naar de schoonste aandrijflijn was al eerder zichtbaar bij de introductie van de lange-afstandstrucks en het bouwsegment van Scania, maar nu moeten dus ook de trucks voor stedelijke en regionale distributie er aan geloven.

De Scania G410 konden we hier nog slechts proefrijden, binnenkort rijden we een test met deze truck. De L-serie heet zo vanwege de ‘low entry’, de hier zichtbare lage instap. In deze P280 was de nieuwe 7 liter motor gemonteerd. Zicht is belangrijk in de stad. Het City Safety Window kan levens redden.

Internationaal
Een tijdje geleden konden we in Hardenberg al even rijden met de Scania R410 met de OC13-motor en nu in Södertälje, thuisbasis van Scania, staat er een G410 voor ons klaar. Wel gespecificeerd voor stedelijk en regionaal gebruik, dus met een citytrailer met een gestuurde sleepas. De G is een cabine met een wat duaal karakter. Hij kan namelijk worden ingezet hier in de stad, maar ook voor een internationale rit schrikt hij niet. We reden onlangs al een verbruikstest met een Scania G410. Die had een 13 liter dieselmotor, de eerste truck waar we in Zweden mee rijden heeft de OC13 gas-motor. Wederom merken we dat die motor heerlijk stil is en dat je hem door minder interne frictie magnifiek lang kan laten uitlopen. De Scania Opticruise met layshaft brake zorgt samen met de motor voor een heerlijk soepele aandrijflijn. Scania zegt dat je met de OC13-motor makkelijk internationaal transport kunt bedrijven, en die uitdaging gaan we graag aan op onze internationale testroute.

SCR-only
Als we terugkomen bij het Scania Demo Centre weten we niet hoe snel we de G410 moeten parkeren want uit onze ooghoek zien we een P280 6×2 staan. Een echte distributietruck en ook nog eens voorzien van de nieuwe 7 liter motor. Het is voor het eerst dat Scania een motor met cilinderinhoud van 7 liter in haar gamma heeft. De zescilinder lijnmotor is ontwikkeld samen met Cummins en is leverbaar in drie vermogensvarianten: 220, 250 en 280 pk. Onze P is uitgerust met 280 pk, het hoogste vermogen. Het koppel bedraagt 1200 Nm. De introductie van de DC07 betekent ook dat de transporteur nu de P-cabine met een lage motortunnel kan bestellen, iets wat mogelijk is geworden doordat de nieuwe motor minder ruimte nodig heeft. Het verschil – een motortunnel die 95 mm lager ligt – betekent dat de cabine een duidelijk ruimere indruk maakt en de zijwaartse bewegingsvrijheid groter wordt. De lagere tunnel betekent ook dat de P-cabines dezelfde opbergvakken hebben als in de G-cabines, en er zijn nieuwe opties voor lay-outs met opbergruimte en bedden achterin. Het totaalgewicht van onze P2806x2 is 23 ton en daar blijkt ook de zwaarste vermogensvariant af en toe toch moeite mee te hebben. Zeker bergop moet hij er echt flink aan trekken. Scania zegt zelf dat een maximumgewicht tot 26 ton voor deze motor mogelijk is, maar het is echt niet de bedoeling  zo zwaarbeladen rond te rijden. Zeker bij distributie wordt de laadbak snel leger en het ideale gewicht ligt rond de 18 ton. De motor is dan weliswaar ontwikkeld samen met Cummins maar hij voldoet wel degelijk aan de SCR-only strategie die Scania’s motorenafdeling nastreeft.

 

Ehh… elektrisch?
Die motorenafdeling heeft het druk gehad de afgelopen jaren. Nu de Next Generation range compleet kunnen we het motorenaanbod tellen. Er is een 7 liter motor (de DC07), een 9 liter motor (de DC09) een 13 liter motor (DC13) en de 16 liter motor (DC16). Bij elkaar zijn er dan 18 vermogens om uit te kiezen. Maar dat is nog niet alles. Scania zet namelijk sterk in op alternatieve brandstoffen en heeft voor elk van de bovengenoemde dieselmotoren een brandstof die de CO2-uitstoot (en soms ook NOx) sterk doet afnemen. Zo kunnen alle vier de dieselmotoren lopen op Hydrotreated Vegetable Oil (HVO), dat ook in Nederland steeds beter verkrijgbaar wordt. De DC09 heeft een update gekregen en kan nu behalve op normale diesel ook draaien op HVO en FAME biodiesel. Scania heeft behalve de DC09 ook de OC09 gasmotor in de aanbieding, waarmee het tanken van CNG of LNG mogelijk wordt. De DC13 is helemaal multi-variabel. Hij kan lopen op gewone diesel, HVO, FAME, maar als OC13 gasmotor ook op CNG en LNG. Nieuw is de DC13 voor bioethanol ED95, al zal die motor in Nederland weinig toegepast worden. De DC16 tenslotte is een echte dieselmotor die naast normale diesel ook HVO en FAME kan tanken. Nu zien we u denken: diesel, HVO, gas, maar geen hybride? En al helemaal geen volledig elektrische truck! Nee, dat klopt. De opbouw van de Scania Hybrid was geënt op het oude PGR-concept. Die wordt niet meer gemaakt en dat betekent voorlopig het einde van de Hybrid. Bronnen binnen Scania melden ons echter dat het te verwachten is dat de Hybrid op termijn weer terugkeert in het gamma van Scania. Op elektrische trucks uit Södertälje moeten we langer wachten. Die zijn de komende vijf tot tien jaar zeker economisch niet levensvatbaar, zo vindt de truckfabrikant. Wel test Scania nog altijd de truck-met-bovenleiding en heeft het inmiddels ervaring opgedaan met elektrische bussen.

Window
Naast duurzaamheid is ook veiligheid en zicht belangrijk voor Scania. De P-cabine en ook de L-cabine zijn leverbaar met het City Safe Window voor de rechterzijdeur. Het raampje is verwarmbaar. Het heeft wel als gevolg dat het zijraam in die rechterdeur niet helemaal meer open kan. Scania biedt ook meerdere camerasystemen aan voor beter zicht. Zo zat op de G410 die we reden een frontzichtcamera in plaats van een spiegel. Er zijn tal van mogelijkheden, maar een 360 graden oplossing ontbreekt vooralsnog.

Low
Een cabine die we nog niet eerder van dichtbij zagen is de L-cabine. Dat is een optische verrassing want deze cabine moet makkelijk toegankelijk zijn en daardoor hangt hij ook heel laag boven de grond. Zo’n ‘low entry cab’ zagen we eerder bij andere merken primair worden ingezet voor huisvuilchassis, maar bleek later ook van toepassing voor distributiedoeleinden. Scania ziet de L-cab al meteen als een mogelijkheid voor een binnenstadstruck. Een eerste rit met de L-cab rijden we in een configuratie als huisvuilchassis, voorzien een 320 pk negen liter motor èn een Allison automaat. Dat is een optie als je veel start en stopt, maar qua rijden prefereren we echt de OptiCruise. In de L-cabine zit je dicht bij de weg, maar dat ervaar je tijdens het rijden niet eens zo erg. Wel heb je prima zicht op voetgangers en fietsers, mede door het vele glas om je heen. De instap van de L-cabine is echt aangenaam laag. Ook als distributie-auto voldoet de L prima, merken we als we later rijden met een L280 met de 7 liter motor. De L-cabine zal misschien verfoeid worden door sommigen, maar hij blijkt ondanks een gebrek aan sex-appeal wel zeer praktisch in het gebruik. Met de sterke range aan trucks voor distributie- en regionaal transport blijft Scania welkom in elke stad.

 

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer