Europa’s grootste motorenbouwer FPT benutte de persdagen van de IAA om nog eens aan te stippen hoe ver men is met het ontwikkelen van de generaties toekomstige motoren. Zoals de nieuwe Cursor 9 liter voor IVECO tot 400 pk en 1700 Nm. De motor heeft verder als voordeel zonder ingewikkeld uitlaatgas systeem te kunnen: een gewone drieweg katalysator volstaat.
*Diesel motor blijft belangrijk en schoon
*LNG motor gaat over 50 procent rendement
*Hybride gasmotor heeft toekomt
Hoofd ontwikkeling Pierpaolo Biffali onderstreepte in zijn speech dat dieselmotorenzeker nog tot 2050 de wegen zullen domineren. “Laten we daarbij niet vergeten dat de moderne diesel heel schoon is. Dat onderstreept bijvoorbeeld onze F1A motor die nu al euro 6 step D is. Maar de toekomst is zeker ook aan gasmotoren waarmee wij inmiddels 20 jaar ervaring hebben en die we nu anno 2018 naar een enorm hoog niveau hebben getild. Hij is schoner dan de nieuwste diesel, heeft dezelfde capaciteit en bijna hetzelfde gedrag als een dieselmotor. Maar hij heeft meer potentie. Want met de LNG motor gaan we zeker 50 procent rendement bereiken. En straks met Bio-methaan, rijden we ook op de lange afstand nagenoeg emissievrij.”
Ook Biffali onderstreepte dat Bio-LNG uitstekend in een circulaire economie past. Maar gaf ook aan de elektrisch rijden al heel snel een volwaardig systeem zal worden. FPT ontwikkelt ook in die richting met zowel parallelle als serieel hybride systemen voor medium duty trucks. “Nieuw bij ons is ook onze makkelijk te ingrepen e-vooras voor de aandrijven van lichte bestelvoertuigen. We hebben het in huis. De volgende uitdaging is om het voldoende schaalbaar te krijgen.
Biffali gaf ook aan dat ook FPT inzet op het gebruik van waterstof in fuel cells. “Waterstof heeft per kilo vier keer de energiedichtheid van diesel en is dus oneindig veel efficiënter dan accu’s. Het moet alleen wel renewable bronnen gemaakt worden. Maar als dat zover is, komt er voor de transportondernemer veel keuze vrijheid.