Nieuws

Groen licht uit Brussel voor ontheffing C-rijbewijs

10

Nederland heeft toestemming gekregen van de Europese Commissie om bepaalde voertuigen uit te sluiten voor de verplichting van het C-rijbewijs. Dit lobbysucces is het resultaat van een samenwerking van dertien partijen uit het bedrijfsleven, waaronder evofenedex, en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Deze maatregel is bedoeld om het gebruik van volledig elektrische voertuigen voor vervoersactiviteiten te promoten. Dat meldt Evofenedex

De verwachting is dat deze ontheffing medio 2018 in werking treedt. In de periode 2010-2015 kreeg Nederland een soortgelijke vrijstelling. Toen golden er echter andere voorwaarden waaronder het maximale gewicht van het voertuig.

Nederland mag in de komende vijf jaren haar rijbewijsregeling voor bepaalde elektrische voertuigen voor goederenvervoer gaan uitsluiten. Het rijbewijs B is dan voldoende voor het mogen besturen van deze voertuigen. Het gaat hier om volledig elektrisch aangedreven motorvoertuigen, die bestemd zijn voor het vervoer van goederen, zonder aanhangwagen.

Deze ontheffingsmaatregel is bedoeld om het gebruik van volledig elektrische voertuigen voor vervoersactiviteiten te promoten en de concurrentiepositie van deze voertuigen te handhaven. De maatregel mag geen impact hebben op de verkeersveiligheid. De Europese Commissie stelt daarom een aantal voorwaarden aan de vergunning. Zo mag het voertuig niet zwaarder zijn dan 4250 kilo.

Verder is de vrijstelling alleen van toepassing op Nederlands grondgebied. De chauffeur van het voertuig waar de uitzondering voor geldt, moet een speciale opleiding hebben gevolgd van minstens vijf uur voor het besturen van elektrische voertuigen van meer dan 3500 kg.

Bron: Evofenedex

10 reacties op “Groen licht uit Brussel voor ontheffing C-rijbewijs

  1. NABOTH CORNELIS VAN LUIJK schreef:

    Hoeveel subsidie gaat hier weer in zitten.

  2. Maarten schreef:

    Alles om de mensen richting elektrische voertuigen te duwen en de CO2-mythe levend te houden…

  3. Berrie Sleijster schreef:

    Wat ik me dan afvraag of dit wel haalbaar gaat zijn. Want tenslotte moet er veel meer kracht omgezet worden. Dus dienen er meer accu’s aanwezig te zijn. Tevens dus zal het voertuig zwaarder gaan worden. Dus wat zal het voor een nut gaan hebben dat je zwaarder mag gaan rijden. Weinig lijkt me. Enige voordeel lijkt me dat je een langere actieradius hebt. Maar of die het zal halen bij een 250 ltr dieseltank lijkt me sterk.

  4. Arie schreef:

    Zijn dit wel mensen uit de praktijk die dit verzonnen hebben ? Dan kunnen er nog meer vrachtwagens op hun kant gaan liggen want wat voor een ervaring heb je met een B rijbewijs op een vrachtwagen?
    En waar gaan die oude lege accu:s heen naar Afrika?

  5. ikke schreef:

    Het lost de vervuiling niet op! De vervuiling ontstaat op het moment dat er weer meer auto’s worden gebouwd en de elektrische energie is niet altijd schoon. Laat ze eerst al het dode hout wat in de bossen licht te rotten maar gaan verbranden in de centrales. Dit geeft veel minder uitstoot want als hout licht te rotten in het bos, stoor het ook CO2 uit maar dan op een langzame manier. Deze rotting (lees verbranding) kunnen we beter in de centrales stoppen.

  6. Freddy schreef:

    Terwijl ik dit berichtje schrijf, vliegen er net
    2 vliegtuigen over mij heen die per uur meer brandstof gebruiken dan ik per jaar met mijn auto.
    Milieu beschermen oké maar dit lijkt veel meer op autootje pesten en daarmee centjes afpakken.
    Dus…. Wanneer komt dat elektrische vliegtuig ?????????????????
    En nu dat ik toch an het schrijven ben….
    Lang geleden hadden we ” de ijstijd”.
    Toen is de aarde ook opgewarmd.
    Hoe dan?????
    Er waren toen echt geen auto’s!!!!!

  7. Jan Klepzeiker schreef:

    Het hele gedoe omtrent gemotoriseerde voertuigen vervuilend zijn, is gewoon allemaal uit de lucht gegrepen, om de consument alleen maar geld uit zijn zakken te kloppen. Of beter gezegd, een auto en motor is gewoon een goede melkkoe.

    De gemotoriseerde voertuigen met een elektromotor, zijn ook niet schoner, dan een voertuig met een verbrandingsmotor. Bedenk eens aan de productie van de accu’s, die naar een jaar of 3 a 6 vervangen moeten worden, en de oude accu ergens in Timboektoe moet worden begraven, omdat ze zogenaamd ‘niet’ afbreekbaar zijn, en het opwekken van de elektriciteit, om de accu op te laden.

    De grote fabrieken, die een enorme uitstoot hebben, van allerlei gassen, stoffen en verdampt vuil water, zal eens goed aangepakt moeten worden. In deze moderne tijd, zal heus wel nieuwere technieken zijn, om een schonere uitstoot te realiseren.

  8. Hsr schreef:

    Weer een aanslag op de beroepschauffeur want een chauffeur met alleen een B rijbewijs is weer goedkoper als iemand die een opleiding tot vrachtwagenchauffeur heeft gedaan.

  9. Peter schreef:

    LoL met die gasten bij Brussel, wat die allemaal welniet verzinnen, je moet toch toegeven dat ze unieke dingen verzinnen…

  10. Sander F schreef:

    Jemig, zo érg is dit toch niet? Het is maar 750 kg. GVW meer dan wat nu met een B rijbewijs kan (3500 kg.) en waarvoor menig bakwagen besteller wordt terug gekeurd.

    Technisch zal er in de officiële documenten over vrachtwagen gesproken en geschreven worden ivm het hogere gewicht dan 3500 kg.

    In de praktijk zullen het gewoon de bestellers met een opbouw zijn zoals wij die nu al kennen. Die 750 kg. is gewoon ter compensatie van het verminderde laadvermogen door gebruik van een (zwaar) batterijpakket.

    Heeft iemand enig (negatief) effect van de voorgaande vrijstelling ervaren?
    Volgens mij was het toen nog wenselijker dan nu, door alle ombouwprojecten van bestaande voertuigen.. wat nou niet bepaald een succes is gebleken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven