Een verrassing op de IAA: Hyundai toont er een concept fuellcell truck die in 2019 op de markt wordt gebracht. Als teaser is er nu een artist impression van de vrachtwagen.
Met deze vrachtwagen onderstreept Hyundai naar eigen zeggen zijn leidende rol op het gebied van brandstofceltechnologie. Ruim 20 jaar geleden begon Hyundai met de ontwikkeling van waterstof-aangedreven voertuigen. In 2013 volgde de productiestart van ’s werelds eerste in serie geproduceerde waterstofauto, de Hyundai ix35 Fuel Cell personenauto. Zijn opvolger, de Hyundai NEXO, verschijnt binnenkort in de Nederlandse showrooms.
De elektrische vrachtwagen met brandstofcel heeft een opvallend design dat hem direct onderscheidt van de andere Hyundai bedrijfsvoertuigen. Het zijn vooral vloeiende, gladde lijnen en oppervlakken die het uiterlijk bepalen. De vrachtwagen is bovendien aerodynamisch vormgegeven om de luchtweerstand zo laag mogelijk te houden.
De grille van de vrachtwagen valt op door zijn geometrische vormen, die de structuur van waterstof symboliseren. Daardoor krijgt de vrachtwagen een krachtige uitstraling. Blauwe kleurstellingen op de vrachtwagen benadrukken zijn milieuvriendelijke karakter. De opvallende afbeelding op de zijkanten visualiseert zijn dynamische looks.
Op de IAA voor bedrijfswagens in Hannover maakt Hyundai zijn toekomstplannen bekend voor de introductie in 2019 van de elektrische truck met brandstofcel in de Europese eco-bedrijfsvoertuigenmarkt. Ook zullen dan specificaties worden vrijgegeven.
Hyundai deed onlangs ook met succes een test met een zelfrijdende vrachtwagen. Deze truck met oplegger, genaamd Xcient, legde geheel autonoom een traject met een lengte van 40 kilometer af op een Zuid-Koreaanse snelweg. Hyundai is van mening dat zelfrijdende (vracht)auto’s de efficiëntie en de veiligheid bevorderen en zet daarom vol in op de ontwikkeling van deze technologie.
Het is overigens niet de eerste keer dat Hyundai aankondigt met een vrachtwagen de Europese markt te willen betreden. De eerder genoemde Xcient stond al diverse malen op de IAA, maar tot een echte Europese marktintroductie kwam het nooit.