Het Hof Arnhem- Leeuwarden in Hoger Beroep heeft dinsdag uitspraak gedaan in de zaak Vos Transport tegen FNV. Zoals eerder de kantonrechter in eerste aanleg, heeft ook het Hof alle eisen van FNV tegen Vos transport van tafel geveegd. Daar waar FNV in eerste aanleg wordt verweten dat zij haar standpunten niet voldoende feitelijk en nauwkeurig heeft kunnen onderbouwen, voldoet zij in hoger beroep wederom niet aan deze verplichting. FNV beweert dat Vos Deventer boetes krijgt opgelegd van ILT, maar dat klopt niet volgens Jules Menheer, directeur van Vos Transport en zeer verbolgen: “FNV maakt zich met de heer Atema schuldig aan smaad en laster. Wij gaan in de tegenaanval.”
FNV heeft telkens gesteld dat omdat Vos Transport een opdracht uitbesteedt aan haar buitenlandse vestiging, Vos steeds gehouden zou zijn om de Nederlandse CAO en arbeidsvoorwaarden te bedingen. Dat standpunt is door het Hof verworpen. Het enkele feit dat Vos een opdracht uitbesteedt aan een derde is daartoe onvoldoende, zelfs wanneer het vervoer aanvangt of eindigt in Nederland. De buitenlandse vestigingen zijn zelfstandig opererende vennootschappen en er zijn onvoldoende aanknopingspunten met Nederland die een ander oordeel zouden rechtvaardigen. Bovendien acht het Hof het allerminst zeker dat hier sprake is van detachering. Het bedingen van Nederlandse arbeidsvoorwaarden is alleen dan verplicht indien dat voortvloeit uit de Detacheringsrichtlijn. Het Hof oordeelt dat niet gebleken is dat er sprake is van detachering. Alle eisen van FNV worden wederom afgewezen en zij wordt veroordeeld in de kosten van de procedure.
Lees hier de complete uitspraak van het Hof
Volgens FNV handelt Vos wel degelijk in strijd met de wet en kan dat worden afgeleid uit de boetes die Inspectie Leefomgeving en Transport het bedrijf en de directie persoonlijk heeft opgelegd voor het verdoezelen van rij- en rusttijden en het illegaal te werk stellen van buitenlandse chauffeurs. “Dat klopt niet. Er zijn geen boetes opgelegd”, aldus Jules Menheere. “Het klopt dat er een onderzoek van ILT loopt naar onze rij- en rusttijden. Daar moeten nog zaken verduidelijkt worden voordat dat kan worden afgesloten. Of er dan boetes worden opgelegd? Dat weet ik niet, dat is aan ILT.” Een woordvoerder van ILT geeft aan dat er inderdaad nog geen boetes zijn opgelegd, maar dat een boeterapport al wel is opgemaakt. “Dat is gedaan na geconstateerde overtredingen van rij-en rusttijden door Vos Transport. Het bedrijf heeft daarover een schrijven ontvangen en kan bezwaar aantekenen. Als dat gehoord is wordt over de hoogte van de boete een beslissing genomen.”
Menheere benadrukt dat het onderzoek van ILT los staat van de rechtszaak. “Die zijn niet aan elkaar verbonden, maar het ILT-onderzoek wordt er nu door FNV bijgehaald om te verbloemen dat ze voor de tweede maal hun zaakjes niet voor elkaar hadden in de rechtbank.” Menheere maakt zich kwaad over die houding van FNV, in het bijzonder over het optreden van Edwin Atema. “We worden zonder bewijs, dat blijkt dan in de rechtbank, neergezet als boevenbende. Het is een en al laster, smaad en insinuaties. Het lijkt wel een persoonlijke hetze van Atema. Ik begrijp niet dat de FNV met die man werkt. Wat ik wel weet is dat dit ons te ver gaat. Wij gaan stappen ondernemen tegen Atema. Als hij zo overtuigd is van onze slechte handelwijze, laat hem dan komen praten bij ons op kantoor. Maar dat durft-ie niet. Ja, het zit me hoog. Ik ben het echt zat. We laten ons bedrijf niet kapotmaken door de lastercampagnes van FNV en Atema.”
Allemaal stemming makerij en POPULISME voor de achterban!!!!
Uiteindelijk betalen ze nog zelf de kosten ook en toch lopen ze er achteraan!!!!
Onbegrijpelijk dat men zich voor zoiets leent, “SUCCES” mensen.
Goed dat FNV nu in het ongelijk is gesteld.
FNV zijn grote raddraaiers en maken de transport ondernemer in Nederland kapot.
Criminele leden van de bond ,schakelen na ontslag of uit eigen wil uit dienst .
Met grote leugens naar de FNV bond ,die op hun beurt de ondernemer voor de rechter sleept voor achterstallig loon. Ik heb al drie van die grappen lopen.
Ik dank de FNV voor deze oplichters praktijken.
Jaa VOS … Je gaat voor de bijl
Ik houd me op de vlakte wie er gelijk heeft in deze simpelweg omdat ik de details niet ken. Ik heb laatst met een chauffeur van Vos staan praten en je broek zakt af van wat er daar gestreept (schijnt) te worden. Als elke werkgever de CAO naleeft is er weinig reden tot discussie. Helaas zijn de meeste werkgevers boeven en hebben ze allemaal wel regels die niet stroken met de wetgeving.
Jan ,Er zijn veel te veel werkgevers die voor eigen wetgever en eigen rechter spelen