Ga naar hoofdinhoud

IS heeft voorkeur voor truckterrorisme

De aanslag in Berlijn van maandag liet nog eens zien wat we eigenlijk al wisten sinds de aanslag in Nice: een truck is een uiterst effectief moordwapen. In haar tijdschrift Rumiyah roept IS zelfs op aanslagen met vrachtwagens te plegen, en legt tot in details uit welk voertuig de mujahid het beste kan gebruiken. De truck in Nice werd gehuurd, die in Berlijn gekaapt. Hoe kun je als transportbedrijf voorkomen dat jouw truck voor een aanslag wordt ingezet?

Berlijn aanslag‘Vrachtwagens zijn als messen. Je kunt er makkelijk aan komen. Maar in tegenstelling tot het hebben van een mes vindt niemand het in bezit hebben van een vrachtwagen verdacht.’ Het is maar een van de zinnen uit een onlangs verschenen editie van het IS-tijdschrift Rumiyah, waarin in het artikel Just Terror Tactics haarfijn wordt uitgelegd waarom een truck ideaal is om een aanslag mee te plegen. In het artikel worden de ‘vrijheidsstrijders’ aangemoedigd vrachtwagens te gebruiken en wordt vrij specifiek ingegaan op de eisen waar het voertuig aan dient te voldoen. Zo wordt puntsgewijs neergezet dat het om een geladen voertuig moet gaan, zo groot en zwaar mogelijk (maar nog wel bestuurbaar) en indien mogelijk voorzien van een stevig stalen frame aan de voorzijde. Dit alles om zo veel mogelijk ‘effect’ te bereiken.

De truck van de Poolse chauffeur Lukasz Urban werd afgelopen maandag gekaapt, met hem erbij. Om 15.00 uur ’s middags belde hij nog met zijn vrouw, die niet lang aan de lijn kon blijven. Om 16.00 uur belde ze terug, maar kreeg Urban niet meer te pakken. Daarop belde ze de eigenaar van het transportbedrijf waar Urban voor werkte, Ariel Zurawski. Die zag op het satellietnavigatiesysteem van de auto dat deze vooruit en dan weer achteruit reed. “Toen wist ik dat er iets mis was”, zegt Zurawski, die echter geen alarm sloeg bij de autoriteiten.

Transport en Logistiek Nederland ziet met lede ogen aan dat er vrachtwagens worden ingezet voor terroristische acties. Om dat risico te beperken heeft TLN een aantal tips:

  • Laat vrachtauto’s niet onbeheerd staan, ook niet als deze leeg is
  •  Ga niet op afgelegen plaatsen staan
  • Parkeer zoveel mogelijk op beveiligde parkings. Via de website http://www.iru.org/transpark-appzijn beveiligde parkeerplaatsen te vinden op de route
  • Schakel bij het verlaten van de vrachtauto altijd het beveiligingssysteem in
  • Sluit de cabine altijd af en laat nooit contactsleutels in het voertuig achter
  • Het meenemen van lifters of andere onbekenden wordt nadrukkelijk afgeraden (verzekeraar staat dit niet toe)
  • Wees alert op verdachte situaties en noteer kentekens van verdachte voertuigen
  • Meld incidenten bij de thuisbasis (bijvoorbeeld planner en/of security manager)

Dat zijn waardevolle tips, maar zelfs bij het uitvoeren ervan kan een situatie als die van maandag in Berlijn ontstaan. TLN wil echter momenteel niet verder gaan dan deze tips. Een verscherpt toezicht van het transportbedrijf zelf op vrachtwagens en chauffeurs in en rond grote steden is misschien nog wel de beste tip, al is het lastig een controle 100 procent waterdicht te laten zijn. Iets meer alert zijn moet echter ook niet al te moeilijk zijn in deze tijden van ‘connectivity’: als er ongewenst een deur wordt geopend of de temperatuur binnen in de oplegger daalt te veel gaat er een alarmbelletje af, dus waarom kan dat ook niet bij ongeplande en ongewenste verplaatsingen van het voertuig?

nice truckDe truck in Nice werd gehuurd. Verhuurbedrijven kunnen weinig doen om kwaadwillenden te weren, zegt woordvoerder Paul de Waal van Bovag. “We hebben standaard controle van identificatie. Momenteel is er geen extra protocol om kwaadwillenden te weren. Dat is nu eenmaal bijzonder moeilijk na te gaan. Natuurlijk, als iets verdacht is zal een bedrijf dat opmerken en mogelijk tot actie overgaan, maar er is nu geen reden onze standaardprocedures bij verhuur aan te passen.”

Foto’s: Flickr

Eén reactie op “IS heeft voorkeur voor truckterrorisme

  • Fairtradetrucker

    Deze tips zijn in de praktijk niet haalbaar. Truck niet onbeheerd achterlaten: gaat niet lukken ivm laden/lossen en bijbehorend papierwerk regelen op div kantoortjes ect. Chauffeur zal ook moeten eten en gebruik maken van sanitaire voorzieningen, of moeten we maar verplicht uit de “kist eten, en in de struiken poepen”?

    Raststättes staan bomvol parkerende moe-landers, en betaalde parkings veelal niet vergoed, dus blijft een wazige onveileige parkeerplek over.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer