Ga naar hoofdinhoud

Niet kilometerheffing, maar carsharing is de oplossing

De Nederlandse overheid heeft gekozen voor kilometerheffing voor trucks. Daarmee los je, met 130.000 vrachtwagens in Nederland, de fileproblematiek en emissies, zeker in stedelijk gebied niet op. De acht miljoen personenauto’s worden niet verder belast. Een verkeerde maatregel, zo laat een nieuwe studie over carsharing zien.

De studie werd door het International Transport Forum uitgevoerd in Helsinki, met data die al eerder beschikbaar waren uit een eerdere studie in Lissabon. Daaruit blijkt dat het vervangen van reizen met een eigen auto door reizen met gedeelde auto’s files oplost, emissies sterk beperkt en meer publieke ruimte oplevert; er zijn minder parkeerplaatsen nodig.

Het complete rapport ‘Shared Mobility Solutions Helsinki’ is onderaan dit artikel in te zien

In diverse simulaties gingen onderzoekers aan de slag met de persoonlijke verplaatsingen per auto, bus en taxi. De voertuigen die die ritten rijden werden vervangen door zespersoons voertuigen die on-demand van deur-tot-deur rijden, aangevuld met taxibusjes die op straatniveau kunnen worden ingezet en 30 minuten van te voren kunnen worden geboekt.

Uit deze simulatie bleek dat alle persoonsbewegingen in het stedelijk gebied van Helsinki kan worden uitgevoerd met slechts 4 procent van alle voertuigen die momenteel worden gebruikt voor persoonsvervoer. Met carsharing volgens de simulatie wordt CO2-uitstoot met 34 procent beperkt en congestie met 37 procent. Veel van de openbare parkeerplaatsen kunnen gebruikt worden voor een ander doel.

Gedeelde mobiliteit op de gesimuleerde wijze betekent ook minder wachten dan in traditioneel openbaar vervoer. Daarbij komt dat carsharing betere aansluiting kan bieden op traditioneel transport, in Helsinki trein en metro. Wel is het zo dat de resultaten beter zijn naarmate de ritten korter zijn. Dat betekent dat het model enkel profijtelijk is voor milieu en congestie op kortere afstanden, in stedelijk of regionaal gebied.

Het onderzoek heeft zich ook gericht op mogelijke gebruikers. Die zijn zeer positief over het delen van mobiliteit, als die goed aansluit op bestaande vervoersmogelijkheden.

Bekijk het rapport

2 reacties op “Niet kilometerheffing, maar carsharing is de oplossing

  • Johan Koops

    Is er ook gekeken naar hoeveel mensen er aan carsharing zouden willen doen. Dat lijkt mij de belangrijkste vraag. We kunnen wel zeggen dit of dat levert het op, maar als geen mens het doet heb je er niets aan. Ben geen voorstander van welke vorm van tol, kilometerheffing dan ook, wij betalen immers via de brandstof al kilometerheffing genoeg. Waarom zouden we dan nog een duur systeem gaan infoeren.

  • Hugo Kleinreesink

    Ligt hier misschien een taak voor het bedrijfsleven? Ik werd vroeger door mijn werkgever door een ingehuurde bus opgehaald vanaf een vaste opstapplek en naar het bedrijf gebracht. En ’s avonds weer terug! Die bus reed een vaste route waar de werknemers konden opstappen. Scheelt bij een volle bus toch al gauw 50 auto’s en dus ook parkeerplaatsen. Kan makkelijk verrekend worden met de reiskosten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer