Ga naar hoofdinhoud

‘Kilometerheffing kan wèl positief uitpakken’

De voorgenomen kilometerheffing voor vrachtwagens dringt de uitstoot van CO2 terug en hoeft geen negatief economisch effect te hebben. Maar alleen als de opbrengst van de heffing gaat naar verduurzaming van het transport. Dat meldt TLN, op basis van onderzoek van Ecorys.

​De Telegraaf schrijft dinsdag​ op basis van datzelfde onderzoek dat de kilometerheffing voor vrachtauto’s negatieve gevolgen heeft voor de economie en mogelijk geen enkel effect heeft op de CO2-uitstoot. Boodschappen zouden per jaar 8 á 13 euro duurder worden en er zouden honderden banen verloren gaan, omdat transporteurs de extra kosten zouden doorberekenen.

Maar de berekening van de onderzoekers is theoretisch: hij is gebaseerd op een groot aantal aannamen en gaat uit van de situatie dat die opbrengsten niet terugvloeien naar de transportsector. Terwijl het kabinet in het regeerakkoord vastlegde dat het die opbrengsten inzet voor verduurzaming en innovatie in de transportsector.

Mét zo’n zogeheten ‘terugsluis’ hoeft helemaal geen sprake te zijn van negatieve economische effecten. Dat blijkt bij onze Zuider- en Oosterburen, schrijven de onderzoekers: ‘Belgische en Duitse studies laten zien dat de terugsluis, mits goed vormgegeven, de negatieve effecten van de vrachtwagenheffing meer dan volledig kan compenseren, zodat de economie als geheel profijt kan ondervinden van een vrachtwagenheffing.’ Volgens TLN onderstreept het Ecorys-rapport het belang van zo’n terugsluis.

Als het geld van de kilometerheffing niet wordt ingezet voor verduurzaming van het transport, zal dat inderdaad mogelijk geen positief effect hebben op het klimaat. Transportbedrijven zullen misschien minder vaak de weg opgaan, maar de ruimte die dan vrijkomt op de weg zal worden opgevuld met personenauto’s. Maar als de overheid de opbrengsten van de heffing inzet om transportbedrijven te helpen bij de aanschaf van (dure) ’zero emission’ vrachtauto’s en investeert in duurzame biobrandstoffen voor de transportsector, zal dat zeker wél een positief effect op het klimaat hebben. Bovendien kan de effectiviteit verder verbeteren als ook voor het personenverkeer een kilometerheffing wordt ingevoerd.

Bron: TLN

3 reacties op “‘Kilometerheffing kan wèl positief uitpakken’

  • nab

    Men denkt toch niet, dat er door kilometer heffing minder vrachtwagens op de weg komen, immers er is geen enkele vervoerder die met lege auto s rond gaat rijden of het moet een old timer zijn.Men zou beter met luxe auto s beginnen, want daar zitten er genoeg van op de weg terwijl het helemaal niet noodzakelijk is.Ook zou men het aantal busjes van div. pakket bezorgers eens drastisch eens moeten verminderen, want als je ziet hoeveel er daarvan door de straten en op de weg rijden is ongelooflijk. En ga ook eens werk maken, dat bedrijven na de spits opengaan, zeker voor kantoor personeel.

  • Fransdo

    Eerst zien dan pas geloven dat die km-heffing wel wordt aangewend voor de verduurzaming van de sector en niet om verdere politieke hobby’s te bekostigen.

    Personenauto’s betalen al driedubbel voor verduurzaming in de vorm van BPM, accijnsen, wegenbelasting en andere voertuigheffingen.

  • Big Rick

    Zal inderdaad niks oplossen,alleen dat buitenlandse bedrijven nu ook meebetalen aan de infrastructuur.Zaak is wel om het niet direct aan bedrijven te laten terugvloeien maar dit op kenteken van het trekkende voertuig te doen zodat alleen een Nederlands kenteken hiervan profiteert.Dat maakt uitvlaggen misschien wat minder interessant en wordt het geld dan ook daadwerkelijk gebruikt voor verduurzaming van de Nederlandse transportsector.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer