Ga naar hoofdinhoud

Km-heffing gebaseerd op afstand vanaf 2023

EU-landen die kilometerheffing hanteren moeten die niet langer op tijd baseren maar op de afgelegde afstand. Die verandering moet helpen de emissies in het verkeer te verminderen en tolheffing eerlijker te maken. De nieuwe regels gaan voor trucks, bussen en bestelauto’s zwaarder dan 2,4 ton gelden vanaf 2023, voor auto’s vanaf 2026.

Daar heeft het Europees Parlement donderdag positief over gestemd. Dag- en weekvignetten gaan verdwijnen, ook het Eurovignet wordt geschiedenis vanaf 2024. De nieuwe regels gaan enkel gelden voor landen die al een tolheffing hanteren. Nog steeds mag ieder land afzonderlijk beslissen of het tolsysteem inzet.

Een bijzondere verandering is dat vanaf 2020 kilometer- of tolheffing wordt opgelegd aan alle vrachtwagens, ongeacht het gewicht. Ook bestelauto’s gaan dan onder tolheffing vallen. Dat betekent dat de EU een sterk wapen inzet tegen de Maut-ontduikende Polensprinters, die overigens ook niet vallen onder de tachograafplicht.

EU-landen moeten het gebruik van milieuvriendelijke voertuigen aanmoedigen met een korting op de toltarieven gebaseerd op CO2-emissie. Elektrische of waterstoftrucks, zonder enkele emissie, zouden een korting van 50 procent op het laagste tarief moeten krijgen.

De nieuwe regels staan landen ook toe om lichte voertuigen in stedelijk gebied korting op toltarieven te geven. Tenslotte moeten de opbrengsten van afstandstol worden geherïnvesteerd in mobiliteitsprojecten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer