Ga naar hoofdinhoud

Kögel: Novum is de nieuwe norm

Kögel zit allang niet meer in de hoek waar de klappen vallen. De Zuid-Duitse trailerfabrikant gaat dit jaar naar schatting 18.000 opleggers afzetten, een groei van bijna 50 procent. Vooral in Oost-Europa kan het niet op. Op de IAA presenteert Kögel haar nieuwe Novum range, maar ook haar eerste containerchassis. Collega Humbaur laat met de Flex-Box serie een indrukwekkend staaltje carrosseriebouw zien.

Novum is de naam van een hele reeks vernieuwingen die Kögel vanaf de IAA aanbiedt op alle versies van de Cargo, de Mega en de Light. Alle Novum opleggers hebben stabiele, torsiebestendige gelaste frames met doorgestoken dwarsdragers voor een hoog laadvermogen en puntbelasting. Een nieuwe, smallere maar sterkere afsluitplaat aan de achterkant evenals de nieuwe lucht- en lichtconsole op het kopschot zorgen voor meer stabiliteit omdat de krachten via de langsdrager naar het chassis worden geleid. Door het nieuwe buitenframe wordt de bereikbaarheid van de Vario-Fix sjorpunten sterk verhoogd. Daarmee is het vastsjorren van de lading in de Vario-Fix kantbalk bij gesloten zeilen mogelijk, evenals bij de optioneel beschikbare zijborden. Met FastFix kan tussen de rongen snel en eenvoudig volgens het spanbandprincipe stabiliteit worden gecreëerd.

EasyFix
EasyFix zorgt ervoor dat een opengeschoven zeil op zijn plek blijft en niet meer dichtschuift tijdens laden of lossen. Een interessant nieuwtje is de Strong & Go Body, een combinatie van Novum en een versterkt schuifzeildak. Bij de Cool zien we op de IAA een optioneel naar voren geschoven lichtbalk annex achterbumper. 19 cm om precies te zijn, om aanrijdschade te voorkomen. Dat zelfde gebeurt overigens vooraan in de trailer, waar alu-profielen schade door te enthousiaste heftruckchauffeurs moet voorkomen. Ook interessant: de Kögel Luxima LED-verlichting aan de achterzijde. Het heeft veilige details als knipperende lampen bij achteruitrijden, inclusief een sensor die de combinatie laat remmen als er nog iets of iemand voor het dock staat. Veilig voor andere weggebruikers is dat de verplichte reflectoren aan de zijkant van de trailer nu voorzien zijn van LED-lampjes en dat ze knipperen bij links- of rechtsaf slaan.

Primeur
Een primeur op de IAA is het Port 45 Triplex containerchassis van Kögel. Dit is een robuust en eenvoudig containerchassis met een laag eigengewicht van 4800 kilo. Het totaalgewicht is 41 ton. De Port 45 Triplex is bij ingeschoven chassis standaard geschikt voor het vervoer van een aan de achterzijde aansluitende 20-voet ISO-container. Zijn de achterste en middelste uitschuifmechanismen uitgeschoven, dan passen twee 20-voet ISO-containers of een 30-voet ISO-container of een 40-voet highcube-container of een 45-voet highcube-container met short tunnel erop. Zijn alle drie de uitschuifmechanismen uitgeschoven, dan staat niets het vervoer van een 45-voet highcube-eurocorner-container meer in de weg. Met een lengte van 12.150 millimeter vanaf de kingpin is de Port 45 Triplex nu al prima toegerust voor de komende wijziging van de richtlijn 96/53/EG. Een eenvoudige en comfortabele bediening staan bij de Port 45 Triplex op de voorgrond. De nieuw ontwikkelde, zesvoudig in kogellagers gelagerde eendelige frontuitschuifeenheid overtuigt niet alleen door haar eenvoudige bediening, maar ook door de geringe complexiteit en reparatiegevoeligheid van het mechanisme. Laadvermogen is alles, en dat is bij kippers niet anders weet Kögel. Op de IAA staat daarom een 24 kuubs kipper die deels van staal en deels van aluminium is gemaakt. Scheelt 430 kilogram aan laadvermogen.

Humbaur
Twee jaar geleden liet Kögels zustermerk Humbaur de Flex-Box carrosserie voor het eerst zien. Nu is dit concept uitgebouwd tot een indrukwekkende omvang. Niet alleen is er de Dry-opbouw voor bestelauto’s, deze wordt nu uitgebreid met een lichtgewicht GFRP opbouw, goed voor tot 1300 kg laadvermogen bij 3,5 tonners. Bij de voorbeschouwing München zagen wij ook een Freeze-opbouw op een 7,2 tons Iveco Daily staan, plus een Dry-opbouw op een 14 tons Iveco Eurocargo. Er was zelfs een StreetScooter met een 11 kuub opbouw, goed voor 650 kg laadvermogen. Humbaur lijkt daarmee de weg in te slaan van Schmitz Cargobull en een carrosseriebouwer voor kleine, maar ook grote bedrijfswagens te worden. Een interessante ontwikkeling. Het laat in ieder geval zien dat het Kögel- en Humbaur-imperium, onder leiding van de grote baas Ulrich Humbaur zelf, geen moment stilstaat.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer