Ga naar hoofdinhoud

Nederlandse waterstoftruck ‘Europa’ eind dit jaar op de markt

In het vierde kwartaal van 2023 gaan Vos Transport Group en BCTN Group als eerste rijden met een nieuwe waterstoftruck van Nederlandse bodem. En nee, het is geen Hyzon. Het is een Zepp.

Zepp.solutions is een Nederlandse fabrikant en integrator van brandstofcelsystemen. Het brengt nu de naam en de specificaties naar buiten van de vrachtwagen die het resultaat is van het samenwerkingsproject Dream2Haul.

Er is gekozen voor een 4×2 trekker (eerst zullen er twee gebouwd worden) met 350 bar waterstofopslagsystemen. Met ruim 50 kg bruikbare waterstof aan boord hebben de voertuigen een actieradius van meer dan 700 km. Eind 2024 zal de truck ook verkrijgbaar zijn in een versie met 700 bar waterstofopslag (>80 kg bruikbare H2), waardoor de actieradius ruim boven de 1000 km komt. De bruikbare hoeveelheid energie na omzetting in elektriciteit in het brandstofcelsysteem is volgens Zepp Solutions ruim 900 kWh en 1450 kWh resp. voor de 350 en 700 bar uitvoering. De infrastructuur voor het tanken van waterstof voor zware voertuigen op 700 bar is in Europa nog zeer beperkt, waardoor Vos en BCTN kiezen voor de 350-bar versie.

De Europa voldoet aan alle eisen die de transportsector stelt aan vrachtwagens voor langeafstandstransport. Met een grote actieradius, een slaapcabine, snel tanken en de mogelijkheid om een ISO-trailer (13,6 m / 45 ft container) te trekken, wordt volgens de Nederlandse voertuigfabrikant hetzelfde bedieningsgemak en laadvermogen als een equivalent op diesel geboden. Het voertuig is gebaseerd op een beproefd chassis van een gerenommeerde vrachtwagenfabrikant.

SPECIFICATIES

350 bar versie700 bar versie
Bruikbare hoeveelheid H2> 50 kg> 80 kg
Rijbereik> 700 km> 1000 km
Bruikbare hoeveelheid elektrische energie> 900 kWh> 1450 kWh
Asconfiguratie4×24×2
Trailer compitabiliteit13.6 m / 45 ft container13.6 m / 45 ft container
LaadvermogenGelijk aan equivalent op dieselGelijk aan equivalent op diesel
BeschikbaarheidQ4 20232024

De waterstof-elektrische aandrijflijn kan ook worden geintegreerd in andere voertuigconfiguraties zoals bakwagens, andere asconfiguraties of cabines. Aan de basis staat een enkele Zepp X150 brandstofcelmodule, met de mogelijkheid om meer stacks en/of modules te integreren voor meer efficiëntie en bereik.

De X150-brandstofcelmodule en de waterstofopslagsystemen van Zepp zijn ook verkrijgbaar als stand-alone units voor integratie in other voertuigen of toepassingen.

De strikte EU-regelgeving is gebruikt als leidraad voor de het ontwerp van de Europa-truck. Zo is in de meeste EU-landen het maximale gecombineerde voertuiggewicht 40 ton. Echter, voor emissievrije N3 voertuigen is deze gewichtslimiet verhoogd tot 42 ton. Omdat de Europa-tractor minder dan 2 ton meer weegt dan zijn tegenhanger op diesel, biedt hij een vergelijkbaar laadvermogen.

“De Europa vrachtwagen is een mooi voorbeeld van onze inzet om duurzame oplossingen aan de markt te bieden. We zijn trots om deze zero-emissie, langeafstand vrachtwagen aan te bieden die de concurrentie met dieselversies aan kan gaan als het gaat om laadvermogen, prestaties en bruikbaarheid”, aldus Kevin Schreiber, mede-oprichter van het Delftse bedrijf. “En dit is pas het begin. Het geïntegreerde waterstofbrandstofcelsysteem X150 en onze waterstofopslagsystemen zijn ook beschikbaar voor integratie door andere fabrikanten. We kijken uit naar hun toepassingen van onze systemen.”

Subsidies voor zero-emissievoertuigen

Europese klanten worden aangespoord om over te stappen op zero-emissievervoer door verschillende financiële subsidies. Ook voor Nederlandse klanten is een subsidieprogramma beschikbaar: de AanZET subsidie dekt tot 37 procent van de aankoopprijs van nieuwe zero-emissievrachtwagens. Het AanZET subsidieprogramma opent op 4 april.

Interesse registreren

Geïnteresseerden kunnen geheel vrijblijvend hun interesse registreren op de website van Zepp. Meer specificaties en het definitieve ontwerp zullen worden onthuld bij de levering van de eerste twee vrachtwagens aan de eerste klanten: BCTN Group en VOS Transport Group, in het vierde kwartaal van dit jaar.

Eén reactie op “Nederlandse waterstoftruck ‘Europa’ eind dit jaar op de markt

  • Raymond Cremers

    Er is een goede reden dat er nog geen waterstof trekkers op de markt verschenen zijn: Een normaal trekker chassis biedt onvoldoende plaats aan de tanks. Ter illustratie, een Hyundai, die enige waterstof truck in Europa die met enige aantallen rondrijdt, werkt ook met 350bar en kan 32kg meenemen met 7 tanks die achter de cabine gemonteerd zijn, en zich over de volledige breedte van het voertuig strekken. Hoe men bij Zepp denkt 50kg op een trekker onder die brengen is mij een raadsel. Het zou TTM goed staan het “nieuws” eens goed onder de loep te nemen en niet klakkeloos door te tweeten. De waterstof wereld lijkt vooralsnog een van loze beloften te zijn, ik voorspel dat Zepp in dit rijtje achter Hyzon aan gaat sluiten. Met optimisme krijg je niet alles opgelost.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer