fbpx Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe elektronische fraude met tacho ontdekt

In het Franse Louvroil is de politie op een nieuwe fraude met de tachograaf gestuit. Met behulp van elektronica kon de tacho worden ontregeld en de rij- en rusttijdenwetgeving worden ontdoken. Een Moldavische chauffeur reed drie dagen achter elkaar, maar de tachograaf gaf een traject van slechts 320 km aan. Dat meldt de Franse krant La Voix du Nord.

De chauffeur werd aangehouden bij een routinecontrole. Volgens de tachograaf was de chauffeur la de hele middag aan het rusten, terwijl hij toch duidelijk reed. Bij een onderzoek onder het dashboard werd een elektronisch apparaatje ontdekt, dat was verbonden met de versnellingsbak. Op de site van La Voix du Nord staan interessante foto’s.

tacho_2Na die ontdekking werd de chauffeur in hechtenis genomen en legde hij uit hoe het systeem functioneert. Om de tacho te deactiveren en rusttijden te registreren tijdens het rijden, moet de chauffeur eerst tweemaal op het gaspedaal en vervolgens tweemaal op het rempedaal duwen.

De truck was onderweg naar Orléans, naar het dc van Amazon. De chauffeur gaf toe dat hij sinds vrijdag vrijwel onafgebroken had gereden, vermoedelijk vanuit Polen.

De Franse politie, die voor het eerst dit fraudesysteem in Frankrijk heeft ontdekt, heeft inlichtingen ingewonnen bij Oost-Europese collega’s. Daaruit blijkt dat er al meldingen zijn gemaakt in Polen, Tsjechië en Rusland. Ook heeft de politie vastgesteld dat er nu ook een versie bestaat waarbij de tacho met een smartphone kan worden in- en uitgeschakeld.

 

 

 

6 reacties op “Nieuwe elektronische fraude met tacho ontdekt

  • p.schuddebeurs

    terug naar het werkboekje???? Ook toen was er het e.e.a. mogelijk. Tacho schijven voor de hele week , wie kent ze nog. Schakelde automatisch door na elke 24 uur. Maar met de elektronica van tegenwoordig is het voor nerds en hackers een peulenschilletje om e.e.a. te blokkeren. En ze verdienen er goud geld mee. En de eerlijke ……. ach, ja! Die heeft letterlijk en figuurlijk het NAKIJKEN. En het beroep is zo MOOI! Jammer dat sommigen dit willen vermoorden.

  • Henri

    Het oude vertrouwde werkboekje oftewel het “leugenboekje” zoals toen ook wel werd genoemd, eenmaal per week vulde ik die pas in op een rustig momentje op een vrijdagmiddag en jawel het “klopte” natuurlijk altijd!! ha ha ha

    Grt. Henry.

  • Bennie Tijhuis

    Het beroep was mooi ,,,maar nu met al deze apparatuur waarmee een chauffeur zijn werk moet doen ,,,op de seconde na gecontroleerd kan en gaat worden ,,,daarna nog erger als een crimineel behandeld wordt omdat hij zijn werk wil doen ,,,daar plezier aan heeft om eventjes iets af te maken ,,,bekeuringen die er niet om liegen ,,,gewoon het hele transport van A tot Z financieel uitkleden. Veel ongelukken omdat chauffeurs de hele dag tellen en rekenen om toch maar het maximale uit die idiote vast gestelde minuten te kunnen halen ,,,buitenlanders die op de onmogelijkste plekken hun 45 minuten staan te maken ,,,Als ik het over moet doen ,,,,never !!!

    1. jan

      helemaal mee eens !

  • wkd

    Ik denk (hoop) dat de allernieuwste tacho die er aan zit te komen, deze praktijken aan kan. Deze wordt volgens mij niet meer vanuit de aandrijving, maar via GPS aangestuurd. En dan is rijden, rijden, en stilstaan werken of rusten.

  • WOK

    Het was inderdaad een mooi beroep.Ik ben ermee begonnen in 1975.Toen nog boekje.Daarna diverse soorten tachografen gehad.Vanaf 2007 het digitale pasje.
    Je wordt steeds meer aan banden gelegt,de teugels zitten niet strak,nee je hebt geen mogelijkheid meer om het fatsoenlijk te doen.Een poosje terug heb ik besloten te stoppen,en ik moet eerlijk bekennen,het bevalt me uitstekend.Nog 3 jaar tot aan mijn pensioen rsetn me nog,maar die tijd kom ik ook wel door zonder chauffeur te zijn.De romantiek van destijds is totaal weg.Het is onderweg een graaibende geworden.Je mag dit niet meer,je mag je weekendrust niet meer in je eigen cabine doorbrengen,Ja ik was zelfstandig,en voor de rust die je nodig had,ging ik wel eens overstaan ergens in het buitenland.Hebben ze iets op bedacht,de wet geeft namelijk niet aan,dat ik mijn rust mag nemen in het weekend,in mijn truck,dus vullen ze dat in al dat het niet mag.
    Wat ik al eerder aangaf,ik ben er gelukkig vanaf,20 jaar in loondienst, 21 jaar zelfstandig geweest,en het is gelukkig voorbij.Geen gestress meer hoelang ik nog kan rijden,geen gereken wanneer ik de volgende moet stoppen.Geen boekhouder meer nodig om uit tegaan rekenen hoeveel minuten en seconden ik de dag nog kan maken.De ellende is gelukkig voorbij.De “heren” die de regels verzonnen hebben,hebben nog nooit fatsoenlijk een cabine bekeken,maar ze regeren wel over ons.Niet meer over mij.Het is gelukkig voorbij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer