Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe blockchain-oplossing voor wereldwijde supply chain

A.P Moller – Maersk en IBM hebben samen TradeLens opgericht, gezamenlijk ontwikkeld door de twee bedrijven om blockchain toe te passen op de wereldwijde supply chain. TradeLens is het resultaat van een samenwerkingsovereenkomst tussen Maersk en IBM en een blockchain-enabled verzendoplossing die is ontworpen om efficiëntere en veiligere wereldwijde handel te bevorderen, waarbij verschillende partijen worden samengebracht om informatie-uitwisseling en transparantie te ondersteunen en de industriebrede innovatie aan te moedigen. Onder meer de Nederlandse douane en Ceva Logistics doen mee aan TradeLens.

Als onderdeel van het TradeLens early adopter-programma, hebben IBM en Maersk ook aangekondigd dat 94 organisaties actief betrokken zijn of hebben ingestemd om deel te nemen aan het TradeLens-platform dat is gebouwd op basis van open standaarden. Het TradeLens-ecosysteem omvat momenteel: meer dan 20 haven- en terminaloperators over de hele wereld, waaronder PSA Singapore, International Container Terminal Services Inc, Patrick Terminals, Modern Terminals in Hong Kong, Port of Halifax, Port of Rotterdam, Port of Bilbao, PortConnect, PortBase en terminaloperators Holt Logistiek bij de haven van Philadelphia. Zij zijn lid geworden van het wereldwijde APM Terminals-netwerk bij het testen van de oplossing. Dit is goed voor ongeveer 234 mariene gateways over de hele wereld die actief deelnemen aan of deelnemen aan TradeLens. Pacific International Lines (PIL) hebben zich aangesloten bij Maersk Line en Hamburg Süd als wereldwijde containerdragers die aan de oplossing hebben deelgenomen. Douaneautoriteiten in Nederland, Saudi-Arabië, Singapore, Australië en Peru nemen deel, samen met douane-expediteurs Ransa en Güler & Dinamik. De deelname van de eigenaren van nuttige lading (BCO’s) is toegenomen tot Torre Blanca / Camposol en Umit Bisiklet. Expediteurs, transport- en logistieke bedrijven, waaronder Agility, CEVA Logistics, DAMCO, Kotahi, PLH Trucking Company, Ancotrans en WorldWide Alliance, nemen momenteel ook deel.

TradeLens maakt gebruik van IBM Blockchain-technologie als de basis voor digitale toeleveringsketens, waardoor meerdere handelspartners samen kunnen werken door één gemeenschappelijke visie op een transactie vast te stellen zonder afbreuk te doen aan details, privacy of vertrouwelijkheid. Verladers, rederijen, expediteurs, haven- en terminalexploitanten, binnenlands vervoer en douaneautoriteiten kunnen efficiënter communiceren door middel van realtime toegang tot verzendgegevens en verzenddocumenten, inclusief IoT- en sensorgegevens, variërend van temperatuurregeling tot containergewicht.

Met behulp van blockchain-slimme contracten maakt TradeLens digitale samenwerking mogelijk tussen de verschillende partijen die betrokken zijn bij internationale handel. De handelsdocumentmodule, uitgegeven onder een bètaprogramma en met de naam ClearWay, stelt importeurs / exporteurs, douane-expediteurs, trusted derde partijen zoals de douane, andere overheidsinstanties en NGO’s in staat om samen te werken in trans-organisatorische bedrijfsprocessen en informatie-uitwisselingen, allemaal ondersteund door een veilig, onomkeerbaar controletraject.

Tijdens de 12 maanden durende proef werkten Maersk en IBM samen met tientallen ecosysteempartners om mogelijkheden te identificeren om vertragingen te voorkomen die veroorzaakt werden door documentatiefouten, vertragingen in informatie en andere belemmeringen. Een voorbeeld illustreerde hoe TradeLens de transittijd van een zending verpakkingsmateriaal naar een productielijn in de Verenigde Staten met 40 procent kon verminderen, waardoor duizenden dollars aan kosten werden vermeden. Door betere zichtbaarheid en efficiëntere communicatiemiddelen schatten sommige supply chain-deelnemers dat ze de stappen die genomen werden om fundamentele operationele vragen te beantwoorden, zoals “waar is mijn container” van 10 stappen en vijf mensen kunnen beantwoorden, met TradeLens één stap en één persoon kunnen verminderen .

Op het platform zijn meer dan 154 miljoen scheepvaartevenementen vastgelegd, waaronder gegevens zoals aankomsttijden van schepen en container-gate-in, en documenten zoals douaneversies, handelsfacturen en vrachtbrieven. Deze gegevens groeien met bijna een miljoen gebeurtenissen per dag. Traditioneel kunnen sommige van deze gegevens worden gedeeld via de EDI-systemen die gewoonlijk worden gebruikt in de supply chain-industrie, maar deze systemen zijn inflexibel, complex en kunnen geen gegevens in realtime delen. Te vaak moeten bedrijven nog steeds documenten delen via e-mailbijlage, fax en koerier. TradeLens kan kritieke gegevens over elke zending in een supply chain volgen en biedt een onveranderlijk record tussen alle betrokken partijen.

“TradeLens maakt gebruik van blockchain-technologie om een ​​industriestandaard te creëren voor de veilige digitalisering en transmissie van supply chain-documenten over de hele wereld”, aldus Peter Levesque, CEO van Modern Terminals. “Dit initiatief zal in de loop van de tijd enorme besparingen opleveren voor onze industrie en tegelijkertijd de beveiliging van de wereldwijde toeleveringsketen verbeteren. Modern Terminals is verheugd om als netwerklid deel te nemen aan het testen van deze opwindende innovatie in de scheepvaartindustrie. ”

“Als een wereldwijde logistieke dienstverlener ziet CEVA een unieke kans in TradeLens, en bundelt het de krachten met IBM, Maersk en andere spelers  uit onze industrie om wereldwijde normen rond een open en neutrale oplossing te promoten. Het is een belangrijke stap in onze niet-aflatende reis om meerwaarde te bieden aan al onze klanten en zaken te doe “, zegt Christophe Cachat, CIO van CEVA Logistics.” Wij geloven dat blockchain een belangrijke rol kan spelen bij het digitaliseren van wereldwijde verzending, een gebied van de wereldwijde economie die elk jaar vier biljoen dollar aan goederen verplaatst. Het succes van de technologie berust echter op één enkele factor: het hele ecosysteem samenbrengen rond een gemeenschappelijke aanpak die alle deelnemers ten goede komt, “aldus Bridget van Kralingen, senior vicepresident IBM Global Industries, Solutions en Blockchain. “Ons werk met Maersk en andere ondernemingen in het verzendecosysteem heeft aangetoond dat blockchain kan worden gebruikt om een ​​sterk, verbonden netwerk te vormen waarin alle leden winnen door belangrijke gegevens te delen en dat we samen een essentieel onderdeel kunnen vormen van de manier waarop internationale handel wordt gevoerd. . “Gezamenlijk samenwerkingsmodel om de acceptatie van de industrie te maximaliserenSinds de aankondiging van de gezamenlijk ontwikkelde oplossing voor de digitalisering van de wereldhandel in januari 2018, en op basis van feedback van verschillende leden van het wereldwijde ecosysteem voor de toeleveringsketen die de technologie willen toepassen, hebben IBM en Maersk de methode aangepast. naar een marktmodel en zullen nu hun oplossing bieden door een verlenging van hun reeds bestaande samenwerkingsovereenkomst in plaats van een joint venture. “Ons gezamenlijke samenwerkingsmodel stelt ons in staat om de belangrijkste feedback van ecosysteemdeelnemers beter te benaderen en de TradeLens-interoperabiliteit en gegevensbescherming tussen Maersk te waarborgen, IBM en alle ecosysteemdeelnemers”, zei Mike White, TradeLens-leider voor Maersk. “We geloven dat dit de acceptatie door de industrie zal maximaliseren. ”

Normenbesprekingen zijn actief aan de gang met openshipping.org en er wordt gewerkt aan de aanpassing van de TradeLens API’s aan de UN / CEFACT-normen. De TradeLens API’s zijn open en beschikbaar voor toegang tot ontwikkelaars en feedback van deelnemers aan het platform. De TradeLens-oplossing is vandaag beschikbaar via het Early Adopter-programma. Verwacht wordt dat TradeLens aan het einde van dit jaar volledig commercieel verkrijgbaar zal zijn.

Eén reactie op “Nieuwe blockchain-oplossing voor wereldwijde supply chain

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer