Onderzoek wijst uit: ‘End-to-end traceerbaarheid en relatie met transporteur pijnpunten in logistiek’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Onderzoek wijst uit: ‘End-to-end traceerbaarheid en relatie met transporteur pijnpunten in logistiek’

Om een beter inzicht te krijgen in de toestand van de Europese supply chains, heeft het real-time supply chain visibility platform FourKites in samenwerking met Reuters Events een enquête gehouden onder meer dan 450 supply chain leiders over het hele continent, met bijzondere nadruk op het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Nederland. De reacties geven een breed perspectief op de zorgen en uitdagingen rond Europese supply chains, duurzaamheid en de rol van real-time visibility bij het stroomlijnen van organisaties.

Te midden van aanhoudende door COVID-19 veroorzaakte verstoringen, onthult het Staat van de Europese supply chain: Logistiek, Duurzaamheid en Visibility Rapport 2022 dat de vraagschok, een tekort aan arbeidskrachten, de verstoringen in havens en de capaciteitsbeperkingen, de invoering van oplossingen voor supply chain visibility in heel Europa hebben versneld. Hoewel veel bedrijven nieuwe digitale werkwijzen hebben ingevoerd, geeft meer dan 60 procent van de Europese bedrijven toe dat ze traag reageren op veranderende trends in logistieke technologieën, aldus het rapport.

Enkele van de belangrijkste bevindingen:

  • Meer dan de helft van alle respondenten maakt momenteel gebruik van supply chain visibility-oplossingen, maar een derde (33 procent) heeft moeite met het verbeteren van data-gedreven processen, zoals prognoses, receiving operations en arbeid.
  • De meerderheid van de respondenten (67 procent) noemt end-to-end traceerbaarheid van vracht als hun grootste pijnpunt bij het vervoer van goederen.
  • Meer dan de helft van de respondenten (63 procent) noemt het verstrekken van onnauwkeurige ETA’s door transporteurs als een hardnekkig probleem.

“Als we visibility hebben kunnen we efficiënt en flexibel zijn,” zegt Ferenc Polgar, Global Distribution Operational Excellence Lead bij Bayer. “We kunnen vertragingen melden bij onze klanten, zodat zij zich daarop kunnen aanpassen en daarmee hun ervaring verbeteren. We zijn effectiever tijdens piekperiodes in distributie en kunnen ervoor zorgen dat alles volgens plan verloopt.”

“Het kunnen zien van goederen tijdens het vervoer is één stukje van de puzzel, maar het helpt niet bij het navigeren van de vele onvermijdelijke verstoringen en vertragingen die plaatsvinden zodra het product het schip of het magazijn verlaat,” zegt Matt Elenjickal, oprichter en CEO van FourKites. “Om die reden verschuift het kader naar volledige end-to-end supply chain visibility, met als doel totale voorspellende visibility in de gehele supply chain, wat proactief risicobeheer mogelijk maakt in plaats van reactieve probleemoplossing.

De drie grootste pijnpunten bij het vervoer van goederen leveren verrassend genoeg verschillende antwoorden van respondenten uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Nederland:

  • Het VK was relatief evenwichtig, met 71 procent van de respondenten die end-to-end traceerbaarheid van vracht, relaties met transporteurs, en dwell times als hun grootste pijnpunten noemden.
  • In Nederland zei 75 procent van de retailers en fabrikanten dat hun grootste pijnpunt de relatie met transporteurs was.
  • In Duitsland worstelde 100 procent van de respondenten met het waarborgen van end-to-end traceerbaarheid van vracht.

In het algemeen gaven de respondenten aan dat supply chain visibility hun planning en voorraadbeheer (60 procent), hun service aan klanten (56 procent) en hun efficiëntie (38 procent) verbeterde. In Nederland zag 40 procent een verbetering van de service aan klanten, terwijl dat aantal in Duitsland, met 100 procent, zelfs nog hoger lag. In het VK gaf 63 procent aan dat een betere planning en voorraadbeheer het belangrijkste voordeel is van visibility.

Zelfs de meest gebruikte vervoerswijze varieerde sterk over het continent: 63 procent van de VK respondenten noemde full truckload als hun belangrijkste wijze van vrachtvervoer, terwijl 80 procent van de Nederlandse respondenten less than truckload gebruikt, en 100 procent van de Duitse respondenten vervoert vracht per vliegtuig, zowel in eigen land als internationaal.

Uit de enquête blijkt dat de tegenwoordige supply chain leiders duurzaamheid hoog in het vaandel dragen. Meer dan 80 procent gaf aan dat ze hun inzet voor duurzaamheid handhaafden (44 procent) of verhoogden (40 procent), waarmee wordt onderstreept dat bedrijven inzien dat het belangrijk is om actie te ondernemen.

De twee belangrijkste duurzaamheidsdoelstellingen voor de supply chain die door de respondenten werden vermeld, waren de vermindering van de CO2-uitstoot bij vervoer (39 procent) en productie (31 procent), alsook de vermindering van niet-herbruikbare verpakkingsmaterialen (31 procent). Meer dan een kwart van de respondenten gaf echter ook aan dat het in kaart brengen van de duurzaamheidsimpact in hun gehele supply chain een uitdaging vormt voor het moderniseren van transportmiddelen.

“We gebruiken supply chain visibility data om beter te begrijpen waar er verspilling is binnen de supply chain. Waar hebben we te veel lege kilometers?”, zegt Paul Avampato, Head of International Logistics bij Henkel. “We geloven dat we het netwerk soepeler kunnen laten lopen wanneer we dwell time verminderen. Hoe meer we dwell time verminderen, hoe minder vrachtwagens je op de weg hoeft te hebben.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer