Ga naar hoofdinhoud

Orlaco werkt samen met Stoneridge aan spiegelvervanger

Het Nederlandse Orlaco heeft een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met het Amerikaanse Stoneridge. Een van de afspraken die is gemaakt is om elektronische spiegelvervangende systemen te ontwikkelen, produceren en verkopen. Het spiegelvervangende systeem MirrorEye combineert volgens de beide bedrijven de cameratechnologie van Orlaco met de bestuurdersinformatietechnologie (het display, de elektronica en de systeemintegratie) van Stoneridge tot een innovatief, toonaangevend product in de markt om de veiligheid en het brandstofverbruik te verbeteren.

Op grond van de overeenkomst ontwerpen, ontwikkelen en produceren de twee bedrijven spiegelvervangende systemen die ten eerste gericht zijn op bedrijfswagens en offroad transportmarkten. Stoneridge is verantwoordelijk voor het totale systeem en de producten in het interieur van het voertuig en Orlaco is verantwoordelijk voor de producten aan de buitenkant van het voertuig. Deze systemen zullen voldoen aan ISO 16506:2015, dat betrekking heeft op camera-monitorsystemen.

Orlaco_image camera monitor system

“Onze bedrijven werken uitstekend samen en dat geeft ons alle vertrouwen in ons gezamenlijk vermogen om een innovatieve oplossing op de markt te brengen”, zegt Henrie G. van Beusekom, Executive Director van Orlaco. “Deze strategische alliantie is een effectieve methode om onze gepatenteerde technologie samen met een toonaangevende leider te introduceren en de markt te voorzien van een geïntegreerde oplossing die dankzij onze gebundelde krachten is ontstaan.”

“De ware kracht van dit nieuwe technologische platform is dat we de spiegelfunctionaliteit spectaculair hebben verbeterd door het leveren van nachtzicht, camera’s die automatisch meedraaien bij het insturen en de mogelijkheid om video-opnamen te maken voor analyses en veiligheid.”

“Deze strategische alliantieovereenkomst brengt een wereldwijde marktleider op het gebied van instrumentatie en elektronica en een vooraanstaande cameraleverancier samen”, zegt Jon DeGaynor, CEO van Stoneridge Inc. “Het spiegelvervangende systeem MirrorEye wordt geprezen in testen van bestuurders, die het systeem hebben uitgeprobeerd onder verschillende rijomstandigheden. MirrorEye vergroot het zichtveld van de bestuurder, verbetert het nachtzicht en bevordert veiligere arbeidsomstandigheden voor chauffeurs en wagenparken. Naast de aantrekkelijke voordelen voor veiligheid, verbetert het kleine ontwerp aan de buitenkant van de truck in vergelijking met traditionele spiegels het brandstofverbruik door verbeterde aerodynamica. Proefritten tonen een aanzienlijk lager brandstofverbruik. Deze spiegelvervangende oplossing is de beste in zijn klasse en bevestigt opnieuw de voortdurende betrokkenheid van onze bedrijven om innovatie en waarde te leveren aan klanten over de hele wereld.”

Jon DeGaynor, CEO van Stoneridge Inc (links) en Henrie G. van Beusekom, Executive Director van Orlaco.
Jon DeGaynor, CEO van Stoneridge Inc (links) en Henrie G. van Beusekom, Executive Director van Orlaco.

In de Barneveldse Krant gaf Van Beusekom nog een nadere toelichting: “De markt voor cameratoepassingen is groeiende, maar willen we bij multinationals zoals de Volkswagen Group, Daimler en Paccar echt om tafel zitten, dan moeten wij de volgende stap zetten. De strategische samenwerking met Stoneridge is daar het resultaat van. Een mooi element vind ik dat wij als Nederlands bedrijf sterk georiënteerd zijn op de Europese markt, terwijl Stoneridge vooral de markt in de VS bedient. Stoneridge kan ons sterker maken in Amerika en vice versa.”

 

 

 

 

 

 

5 reacties op “Orlaco werkt samen met Stoneridge aan spiegelvervanger

  • Na het bovenstaande artikel gelezen te hebben de vraag of er ook aan camerasystemen gewerkt wordt die het achteruitrijden van een truck met oplegger
    vereenvoudigen en dan met name het zicht aan de rechterzijde ? Tijdens het achteruitrijden is er namelijk aan de rechterkant totaal geen zicht !

  • goed (niet !) gezien Willie
    kees strien

  • De heer Willie Voogsgerd als specialist en manager (voorheen) op gebied van o.a. koppelschotels op trucks is bekend met de truck/oplegger combinatie.
    Tijdens het manoeuvreren met de truck/oplegger combinatie veroorzaakt de rechterzijde van de combinatie zoals aangeven de nodige zichtproblemen.
    Bij bepaalde hoekverdraaiing van de truck t.o.v. de oplegger kan de chauffeur zelf door gebruik te maken van zijn rechter richtingaanwijzer , gekoppeld aan de juiste camera op zijn monitor in beeld brengen. Als de camera-unit met de huidige ontwikkelingen van Orlaco/Stoneridge op de juiste locatie boven tegen de rechterzijde van de oplegger wordt gepositioneerd biedt naar mijn bescheiden mening dat voor de chauffeurs een prima zichtveld en dus meer veiligheid en rijcomfort.
    Dat de chauffeur tijdens de manoeuvre met zijn combinatie alsnog zelf met zijn richtingaanwijzer deze innovatie handmatig moet bedienen , terwijl de automatische electronische hoekverdraaiing truck/oplegger Ned. Eu Patent 2849991 bekend is, is dat helaas nog een onveilige en onnodige ingreep.

  • Geachte heer van de Wetering.

    In uw reactie op de mijne schrijft u dat de camera op de juiste plek rechtsboven op de trailer gemonteerd moet worden om het juiste zicht op de rechterzijde te verkrijgen ? Hier zit hem nu net het probleem !!! Het systeem kan ALLEEN maar 100% effect hebben als de camerasystemen OP DE TREKKER ZITTEN !
    U weet als geen ander dat er in de trailerwereld veel gewisseld wordt en er bij gemonteerde camera’s op trailers er in de praktijk een groot probleem opduikt
    daar lang niet alle combinaties vaste combinaties zijn.(denk hierbij ook aan de cameraverbinding tussen truck en trailer) Wil je 100% rendement/profijt hebben van het gebruik/investering dan moeten de camera’s links en rechts op de TREKKER GEMONTEERD WORDEN. Bv. in- of ter hoogte van de achterlichten. Als ik zie hoe de cameratechniek op dit moment in de personenwagen sector toegepast worden dan moet dit op een truck ook mogelijk zijn.
    M.vr.gr. W.V.

  • Als de heer Willie Voogsgerd aangeeft dat het mogelijk moet zijn dat de verder ontwikkelde cameratechniek zoals gebruikelijk in de personenwagens ook mogelijk moet kunnen zijn op trucks, is dat niet alleen mogelijk maar zelfs voor de cameraspecialisten toepasselijk .

    Echter anders dan bij de personenwagens maken we in het goederentransport onderscheid in 2 typen transportmiddelen t.w. de bakwagens en de truck/trailer combinaties. Kenmerkend en overeenkomstig de personenwagens is dat het type bakwagen ook op één chassis wordt gebouwd, terwijl de truck/trailer combinaties uiteraard op minmaal twee verschillende chassis worden gebouwd.

    Bij de vervoermiddelen, gebouwd op één chassis , kunnen de specialisten hun camera’s en/of hun spiegels op strategische en weloverwogen locaties ontwerpen en monteren.
    De specialisten kunnen de chauffeur van de personenwagen maar óók de chauffeur van de bakwagen via zijn spiegels en/of camera’s de nodige gezichtsvelden rondom zijn vervoermiddel bieden. Omdat de chauffeur zich dan in het vervoermiddel bevindt kan hij bij waarnemingen van obstakels enz. deze als zijn referentiepunt gebruiken.
    Alle obstakels en/of personen kan de chauffeur 1 op 1 waarnemen en/of beoordelen om vervolgens zo nodig passend te kunnen reageren.
    Globaal komt dit extern (indirect) gezichtsveld overeen met het waarnemen van je eigen omgeving, waarbij je zelf het referentie punt bent.

    Verdere manoeuvres naar de gewenste locatie doet de chauffeur rechtstreeks (direct) met de stuurinrichting van zijn bakwagen.
    De chauffeur gebruikt hiervoor zijn beschikbare zichtvelden , gecompleteerd met de nodig gemonteerde hulpmiddelen als spiegels en camera’s, zelfs ontworpen en gemonteerd boven tegen de achterzijde van de laadruimte, om de beschikbare locatie achter zijn bakwagen bij de chauffeur op zijn monitor in beeld brengen. Bovendien kunnen specialisten voor extra veiligheid en/of meer zicht aan weerszijden tegen de zijkanten van de bakwagen de nodige camera’s ontwerpen en monteren, welke direct naar rato van de stand van de stuurinrichting met de monitor bij de chauffeur kunnen communiceren.
    Dit is niets nieuws !

    Echter met de truck/trailer combinaties is dat even een ander verhaal;

    De chauffeur van de truck/trailer combinaties manoeuvreert niet rechtstreeks, doch manoeuvreert indirect met zijn truck, de gekoppelde trailer(s) naar de gewenste locatie.
    De chauffeur gebruikt hiervoor zijn beschikbare zichtvelden , gecompleteerd met de gemonteerde hulpmiddelen als spiegels en camera’s, zelfs ontworpen en gemonteerd boven tegen de achterzijde van de laadruimte van de trailer. Dit om de beschikbare locatie achter zijn trailer bij de chauffeur op zijn monitor in beeld brengen.

    Bovendien m.b.t. truck/trailer combinatie zoals eerder aangegeven
    “Tijdens het achteruitrijden is er namelijk aan de rechterkant totaal geen zicht “

    Zoals bij bakwagens gebruikelijk kunnen specialisten voor extra veiligheid en/of meer zicht aan weerszijden van de trailer(s) de nodige camera’s tegen de zijkanten van de trailer(s) ontwerpen en monteren, welke op bepaalde momenten naar rato van de stand van de truck t.o.v. de trailer automatisch op de monitor bij de chauffeur in beeld kunnen zijn.

    Het is natuurlijk voor de dodehoekspecialisten van o.a. het team Orlaco/Stoneridge een weelde om de dodehoeken, ontstaan door het maken van bepaalde manoeuvres en bepaalde hoekverdraaiing truck/trailer op enig moment , gegeven de situatie, automatisch op de monitor bij de chauffeur in beeld te kunnen brengen.

    Dit is kennelijk nog wél nieuws !
    Met het electronisch hoekverdraaiing signaal truck/trailer EU patent 2849991 (Wenova.eu) kunnen alle onderdelen, welke met de hoekverdraaiing truck/trailer verband hebben, gelijktijdig en separaat automatisch worden aangestuurd en verder met als wereldprimeur de automatische controle op de vergrendeling van de kingpin in de koppelschotel , zodat het verliezen van trailers de chauffeurs niet meer kan overkomen. (Met één sensor !)
    M.Vr.gr.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer