fbpx Ga naar hoofdinhoud

Penske rijdt als eerste met elektrische Freightliner

Penske Truck Leasing Corporation in Los Angeles gaat als eerste rijden met de vol-elektrische Freightliner eM2 distributietruck. Volgend jaar komen daar ook eCascadia’s bij.

Penske gaat de elektrische truck inzetten in lokaal distributieverkeer in de Northwest Pacific en in Californië. In de loop van 2019 ontvangt Penske Truck Leasing Corporation in totaal 20 volledig elektrische Freightliner trucks: tien middelzware eM2’s en tien eCascadia’s voor zwaar transport. In totaal zal de innovatievloot van de Freightliner 30 voertuigen omvatten. Serieproductie is gepland voor 2021.

“Penske is vereerd om het eerste bedrijf te zijn dat deze nieuwe medium-duty elektrische truck in gebruik neemt”, zegt Brian Hard (rechts op de foto), President en CEO van Penske Truck Leasing. “Ik prijs en bedank Roger Nielsen en zijn team bij Daimler Trucks North America voor hun uitstekende samenwerking en geest van co-creatie met ons de afgelopen negen maanden om deze innovatieve technologie op de markt te brengen. Penske streeft ernaar om onze klanten de meest effectieve voertuigtechnologieën te bieden en innovatie en duurzaamheid op het gebied van mobiliteit te stimuleren.”

“We willen koplopers zijn met elektrische trucks, net als met conventionele trucks, en we leveren deze doelstelling opnieuw: met de overdracht van onze Freightliner eM2 aan Penske Truck Leasing Corporation testen we nu elektrische trucks in alle segmenten in dagelijkse activiteiten met onze klanten over de hele wereld. Als het gaat om innovaties zijn de eisen van onze klanten cruciaal voor ons. Samen ontwikkelen we oplossingen voor de toekomst van vrachtwagens”, benadrukt Martin Daum, bestuurslid van Daimler en verantwoordelijk voor vrachtwagens en bussen. “We hebben nieuws dat al in januari komt: op de Consumer Electric Show in Las Vegas gaan we verdere toewijding aankondigen van onze volgende stappen in een andere belangrijke technologie: geautomatiseerd rijden”, voegt Daum toe.

Met een bereik van  370 km is de Freightliner eM2 perfect voor last-mile bezorgservices. De batterijen laden tot 80 procent in ongeveer 60 minuten, en bieden daarmee een bruikbare capaciteit van 325 kWh tot 480 piekvermogen. De Freightliner eCascadia is gebaseerd op de Cascadia. Aan het begin van de serieproductie zal de eCascadia tot 730 kW piekvermogen hebben. De batterijen bieden een bruikbare capaciteit van 550 kWh, een bereik van maximaal 402 km en hebben de mogelijkheid om tot 80 procent op te laden (met een bereik van 321 km) in ongeveer 90 minuten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer