Ga naar hoofdinhoud

Reining snapt ophef over slaapplekken niet

De SP, de FNV, allemaal vinden ze het ‘onbegrijpelijk’ dat transportbedrijf Reining voorzieningen treft om chauffeurs een slaapplek te bieden bij het bedrijf. “Wij spelen hiermee enkel in op veranderde wetgeving”, zegt directeur Gerrit Hes van Reining Transport in het Dagblad van het Noorden.

Het college van B&W stemde vorige week in met een proef voor drie jaar, waarbij chauffeurs van Reining slapen in een pand van Reining in Hoogezand, aan de Vredenburgweg. “Niet in de loods aan de Vredenburgweg, maar in een voormalig kantoorgebouw dat vanaf de openbare weg niet zichtbaar is. Daar is een kantine, zijn douches, een wasmachine/droger en gelegenheid om te koken”, legt Hes uit. “Wij bieden op een fatsoenlijke manier een rustplaats, zoals de wet ons voorschrijft en waarbij de chauffeur in de buurt van de vrachtwagen blijft. Echt, ik begrijp alle commotie niet.”

Hes zegt dat zijn bedrijf zich aan de Europese regels wil houden, zoals die nu gelden voor cabinekamperen in het weekend. “Wij zijn een bedrijf met vestigingen in Duitsland, Nederland en Hongarije. Natuurlijk willen chauffeurs in het weekend het liefst naar huis, maar dat zal niet altijd lukken. Aan de Vredenburgweg staan de vrachtwagens op een afgesloten terrein en kunnen de chauffeurs zich vrij bewegen.”

De stap die Reining zet is niet vreemd. Er zijn al tal van transportbedrijven die verblijfsvoorzieningen voor chauffeurs bieden op het eigen bedrijfsterrein. Gezien de aangekondigde handhaving op het doorbrengen van de weekendrust in de truck zijn er nog veel meer bedrijven die momenteel dergelijke voorzieningen in orde maken.

Bron: Dagblad van het Noorden

 

2 reacties op “Reining snapt ophef over slaapplekken niet

  • Swet

    Beste mensen !
    Firma Reining maakt misbruik van goedheid van Nederlandse staat omdat ze hoofd vestiging in Nederland hebben .
    Maar ze nemen niet Nederlandse chauffeurs omdat ze veel duurder zijn dan Hungarse en Serwische chauffeurs.

    Ik ben geweest bij deze bedrijf voor gesprek om te komen rijden maar wij kwamen niet uit omdat ze aan mij belachelijke lage uurloon geboden hebben .

    Ze kunnen zegge er zijn geen chauffeurs in Nederland maar er zijn chauffeur zat als ze fatsoenlijk betalen en dan eventueel aanvoelen met andere van buiten af chauffeurs.

    Vandaar stel ik voor dat Reining moet goed na denken als ie wil met Buitenlandse chauffeurs werken dan vergunning afpakken en terug naar Hongarijen .

    Of ze nemen eerste Nederlandse chauffeurs en aanvoelen met eventueel buitenlandse chauffeurs op de voorwaarde dat ze uurloon minimaal D6 geven aan de chauffeurs .
    Hongarse chauffeurs slapen op de vloer van de bus als ze onderweg zijn van Nederland naar Hongarijen stel maar eigen voor als deze bus moet hard remmen wat zou gebeuren met vloerslapers .

    In Haps heeft deze bedrijf ook zo afgesloten parking waar ze eigen kunnen wassen en kleding wassen maar met paar wasmaschines kom je niet te ver dat ziet daar uit net als een clubhuis maar chauffeurs slapen in de vrachtwagen .

    Deze text heb ik volledig naar waarheid geschreven !

  • Peter

    Je kraamt onzin uit Swet. Mijn broer is chauffeur bij Reining, krijgt hartstikke goed betaald en heeft het prima naar zijn zin. Ze zetten Nederlandse chauffeurs in voor binnenlands vervoer en ook voor internationaal vervoer bij specifieke klanten. Het merendeel is buitenlands, dat klopt, maar dat is toch ook niet vreemd? De prijs in de markt wordt nu eenmaal gedicteerd door het kostenniveau van een internationale chauffeur en dat is vaak een Oost Europeaan. Daar kan een bedrijf als Reining niks aan doen, de oorzaak daarvan ligt gewoon bij Europese regelgeving. Nederlandse bedrijven worden gedwongen daarin mee te gaan, anders hebben ze geen bestaansrecht. En de voorzieningen zijn geen hotels, dat klopt wel, maar het zijn wel prima voorzieningen en Reining probeert zich tenminste netjes aan de regels te houden. Kan zo een lijst bedrijven opnoemen die zich niet aan de regels houden… en daar zitten ook een boel zelfstandige Nederlandse chauffeurs onder die internationaal rijden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer