fbpx Ga naar hoofdinhoud

Renault presenteert nieuwe studietruck Urban Lab 2

Op de beurs Pollutec presenteert Renault Trucks deze week haar nieuwe concepttruck Urban Lab 2. Samen met zes partners wordt er onder de naam EDIT (Efficient Distribution Truck) gewerkt aan innovatieve technologie in aerodynamica, hybridisering, banden en communicatie tussen voertuig en infrastructuur. Volgens Renault worden er met het rijdende laboratorium brandstofbesparingen van 13 procent .

Renault heeft wel vaker rijdende trucklaboratoria gepresenteerd. De Optifuel Lab 1 en 2 waren toegespitst op lange-afstandstransport, de Urban Lab 2 is gericht op stads- en regionale distributie. De zes partners waarmee wordt samengewerkt zijn Valeo, Lamberet, Michelin, BeNomad, INSA Lyon (LamCoS) en IFSTTAR (LICIT). De Urban Lab 2 is voorafgegaan door de Urban Lab 1, die ook nog in Nederland reed.

Om de aerodynamica te verbeteren hebben Lamberet en Renault Trucks hebben de cabine, het chassis en de koelopbouw aangepast, ondertussen rekening houden met de vereisten voor het geconditioneerd transport. De koelunit is daarom in het chassis gepositioneerd. De aerodynamica is verder geoptimaliseerd door afgedekte wielen en flaps aan de achterzijde van de carrosserie.

Urban Lab 2

De Urban Lab 2 is een hybride truck, maar de micro-hybridetechnologie, ontwikkeld samen met Valeo, wordt niet primair gebruikt voor de aandrijving maar om de elektrisch aangedreven componenten op de auto te ondersteunen. Eventueel kan de hybride energie, die wordt verkregen door loslaten van het gaspedaal of remmen, helpen om de dieselmotor te ontlasten. Voor zo weinig mogelijk frictie van de weg zijn banden van Michelin ontwikkeld.

Connectivity is belangrijk bij moderne trucks, en dus ook bij de Urban Lab 2. Samen met BeNomad is speciale navigatiesoftware ontwikkeld waarbij GPS de route voorstelt die het meest efficiënt is en het minste brandstof kost. Daarbij helpt expertise van LICIT bij het manoeuvreren door verkeer. Door communicatie met verkeerslichten wordt zoveel de truck zo aangestuurd dat starten en stoppen, dat veel diesel kost, zo veel mogelijk vermeden wordt.

Urban Lab 2

De Urban Lab 2 moet 13 procent zuiniger zijn dan de Renault Trucks D Wide. Vanaf februari 2017 gaat de Urban Lab 2 in Bordeaux rijden. Het project loopt door tot medio 2018.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer