fbpx Ga naar hoofdinhoud

Rij-impressie Iveco Stralis X-Way & NP 460

Het is Iveco ernst met het overtuigen van transportondernemers van vrachtwagens op LNG. ‘De dood van diesel is nabij’, zei Iveco CEO Pierre Lahutte enigszins overtrokken bij de introductie van de NP met een nieuwe Cursor 13 motor met 460 pk. Deze komt naast de Cursor 9 motor met 400 pk. Beide motoren worden ook leverbaar op de Stralis X-Way, die daarmee het eerste bouwvoertuig op LNG wordt. [INHOUD | INDEX TTMnl2017_6_60]

Arme Stralis X-Way. Het zal je introductie-evenement maar zijn. De internationale pers was naar Iveco’s ‘KundenZentrum’ in het Zuid-Duitse Ulm gelokt om daar de introductie van de Stralis X-Way bouwrange mee te maken. Kom je daar aan als nietsvermoedende journalist, blijkt er ook opeens een Stralis Natural Power met een vermogen van 460 pk te staan. Dat is wat de Britten ‘stealing your thunder’ noemen. Maar ja, Iveco moest wel, want het wist dat ongeveer tegelijkertijd Volvo Trucks ook haar nieuwe LNG-truck zou introduceren, en dat Scania dat onlangs ook deed. De concurrentie neemt toe als het gaat om LNG-aandrijflijnen, dat is wel duidelijk.

Traction
Maar we kwamen eigenlijk voor de Stralis X-Way, dus kijken we daar eerst maar even naar. De Stralis X-Way, die zijn wereldpremière vreemd genoeg deze zomer bij TTM.nl om de hoek beleefde, is Iveco’s nieuwe truck voor de bouwlogistiek: meestal onroad, maar af en toe ook offroad. Met de Stralis X-Way combineert Iveco het chassis van de Trakker met de moderne aandrijflijn van de Stralis XP. De X-Way is leverbaar met de 9, 11 en 13 liter dieselmotoren van Iveco, met natuurlijk enkel SCR. Heel fraai is dat ook de X-Way leverbaar is met LNG, al geeft Iveco daar nog geen specifieke details van vrij. Iveco heeft ‘al het goede’ van de XP ook voor de X-Way beschikbaar, dus de Hi-Tronix automaat (maar ook nog een Allison en een handgeschakelde bak), Hi-Cruise en daarmee dus predictive cruise control. Maar ook Hi-Mux, een infrastructuur van elektra en elektronica die helemaal past bij bouwtrucks. Ook aan gewicht is gedacht, bijvoorbeeld met de 8X4 Super Loader, die niet meer dan 8845 kg weegt. Er zijn tal van 2- en 4-assige configuraties verkrijgbaar, inclusief een 8×4 met tridemstel. Wij rijden kort met een 8×2 en een 6×4 configuratie. Beide zijn niet echt geschikt om mee het ruige terrein in te gaan. De X-Way’s die dat wel kunnen, zijn daartoe mede in staat door HI-Traction, Iveco’s eigen hydrostatische aandrijving van de voorwielen. Maar eigenlijk willen we wel weer terug naar Ulm, want daar wacht die NP 460 op ons.

Monofuel
Die NP 460 verschilt flink van de NP 400 die we eerder dit jaar in een test in Nederland reden. Uiterlijk niet, maar wel onderhuids. De NP 400 had een Cursor 9 motor, met 8,7 liter cilinderinhoud dus en een koppel van 1700 Nm. Motorenpartner FTP maakte voor de NP 460 een Cursor 13 NG (Natural Gas). Goed voor 460 pk dus en met een inhoud van 12,9 liter. Belangrijker is het koppel: dat is met 2000 Nm maar liefst 18 procent hoger dan bij de Cursor 9, en het is al beschikbaar vanaf 1100 toeren. Natuurlijk voldoet deze motor aan Euro6c en heeft hij geen EGR nodig. FTP heeft de Cursor 13 net als de Cursor 9 gebouwd als echte aardgasmotor. Monofuel dus. Daar is Iveco trots op, en het kon het niet laten wat steken onder water te geven naar Volvo, dat met haar nieuwe LNG-truck vertrouwt op dualfuel. Een motor met LNG is echt wat anders. De Cursor 13 heeft stoichiometrische verbranding met bougieontsteking. De nabehandeling van de uitlaatgassen is gebaseerd op een driewegkatalysator die geen regeneratie of additieven vereist, wat uiteraard de chassislay-out en het laadvermogen ten goede komt en downtime reduceert. De stoichiometrische verbranding zorgt volgens Iveco voor een laag geluids- en trillingsniveau. De oorzaak daarvan is de  compressieverhouding van 12:1, die veel lager is dan de verhouding van 17:1. De Cursor 13 wordt ook gekenmerkt door twee patenten. De eerste is de door FTP pingelcontrole, die het mogelijk maakt om de prestaties te verhogen, de brandstofcompatibiliteit uit te breiden en de motor en driewegkatalysator te beschermen tegen misfiring. Het tweede patent is de reactieve luchtstroomregeling, een nieuwe stoichiometrische controlelogica die wordt toegepast tijdens het schakelen. Dat draagt bij tot de doorlopende koppelontplooiing tijdens het schakelen, wat de prestaties maximaliseert en de snelst mogelijke schakelovergangen verzekert.

Rijden
Da’s wel erg motortechnisch allemaal. In de praktijk merkt de chauffeur, en door de verhoogde efficiency ook de transporteur, bijvoorbeeld dat er nu een nieuwe Hi-Tronix automatische transmissie is. Ook Hi-Cruise zit op de NP460. De transmissie en predictive cruise control worden op latere termijn ook leverbaar op de NP400. Er komt voor de Stralis NP niet alleen een nieuwe motor bij, het aantal chassisvarianten groeit ook fors. Er komt behalve een 4×2 ook een 6×2 asconfiguratie, een laag chassis en een 2- en 3-assige configuraties voor opbouw.

Geweldig, maar nu willen we ook weleens rijden in de NP 460. Gelukkig staat er buiten het KundenZentrum een hele reeks Stralis’ NP460 klaar voor een rit van dik 160 km. Wij klimmen in een Stralis met aan beide zijden volledige  LNG-tanks. Beide tanks bevatten 540 liter. Minder kan ook, als de klant dat wil of de specificatie van de auto het vereist. LNG combineren met CNG kan ook, volledig op CNG is ook nog een optie. Het is goed te merken dat de Stralis met de Cursor 13 er 60 pk bij gekregen heeft. Zeker op heuvelachtige wegen heeft de Stralis NP merkbaar meer trekkracht, maar hij heeft dan ook 300 Nm meer koppel dan de Cursor 9. De combinatie met de Hi-Tronix (ZF Traxon) transmissie doet de motor goed. De overgang tussen de verschillende versnellingen verloopt rimpelloos. Enkel bij wegrijden uit stilstand merk je dat de Cursor 13 iets minder snel optrekt als een dieseltruck. De Stralis NP 460 heeft nu net als de XP ook Hi-Cruise, maar ook Anti-Idling, EcoFleet en EcoSwitch. EcoSwitch zit niet meer op het dashboard, maar achter een klepje in het dashboard, met een sleutel. Zo kan de wagenparkbeheerder met een draai aan de sleutel EcoSwitch activeren en er voor zorgen dat snelheid en koppel zijn begrenst.

Tijdens de rit is de NP 460 stil, mede dankzij nieuwe banden van Michelin. Tanken met zo’n pistool en masker hoeft met twee tanks maar om de 1600 km.  Trekkracht heeft de NP 460 voldoende, dus bergen moeten geen probleem zijn.   Met dit sleuteltje bedient de directeur of fleetmanager EcoSwitch.   Deze gepaintbrushte wolf moet de kracht van de NP 460 verbeelden.

Stil!
De NP 460 is door zijn gasmotor al erg stil onderweg, maar dat wordt nog wat stiller door nieuwe X-Line Energy banden van Michelin. Tevens heeft Iveco – waar hebben we dat toch eerder gezien – een Silent modus die met een knop inschakelbaar is. Het zorgt ervoor dat de motor niet meer dan 1500 toeren draait, stiller is dan 71 dBa en de Stralis NP 460 zo voldoet aan PIEK. Wat we onderweg wel horen is dat Iveco samen met Michelin Solutions slimme fleetmanagementoplossingen biedt, onder meer met een app voor op de smartphone van de chauffeur.

De nieuwe Stralis NP460 heeft gebruikskosten die volgens Iveco 9 procent lager liggen dan een vergelijkbare dieseltruck, en twee procent lager dan die van de NP400. Wel is het zo dat Iveco ons toevertrouwde dat een NP460 rond de 125.000 euro moet kosten. Maar goed, als transportbedrijven blind Tesla’s van 180.000 euro bestellen, dan moet een bewezen concept als Iveco’s LNG trucks helemaal in overweging worden genomen. Misschien is dan diesel dan toch echt ten dode opgeschreven en kunnen we samen onze planeet in leven houden…

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: TTM.NL, IVECO

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer