Ga naar hoofdinhoud

Rijden met DAF LF & CF/XF multi-assers

DAF Trucks heeft de vernieuwing van haar range gecomplementeerd met de LF en de multi-as varianten van de CF en XF. Het biedt een breed palet aan smaken, genoeg voor iedereen. De nieuwe trucks sluiten aan bij DAF’s streven naar efficiency. Want hoe groot of klein de truck ook is die je rijdt, het is te allen tijde serious business. [INHOUD | INDEX TTMnl2017_5_72]

In de ochtendzon van het Catalaanse Vilanova i la Geltrú  staat het elftal klaar. Strak in het blauw, klaar om zich te bewijzen. Nee, het gaat hier niet om een voetbalteam uit de Primera Division, maar om vrachtwagens. Blauwe vrachtwagens. Van DAF. Het is de eerste kans voor TTM.nl om kennis te maken met de nieuwe DAF LF en de multi-as varianten van de CF en XF. Nu reden we al eerder met vooral trekkers van de nieuwe CF en XF, en toen waren we positief verrast over de aandrijflijn, zeker over het samenspel van MX-11 en MX-13 en de nieuwe Traxon transmissie. Daarom leggen we nu de nadruk op de echte noviteiten van de trucks die voor ons klaar staan. Waar zullen we eens mee beginnen?

Handbak
Laten we dat doen met de LF, want die zag TTM.nl in zijn vernieuwde vorm nog niet eerder. Er staan vier LF’s in Spanje klaar, en allemaal hebben ze de uiterlijke vernieuwing die alle nieuwe DAF’s kenmerkt, zoals de nieuwe DAF logoplaat en de chromen strips op de grille. Bij de kleinste LF, een 7,5 tonner met boxopbouw, zien we aan de rechterzijde een noviteit: een extra, laaggeplaatst raam in het portier. Die optie biedt de chauffeur in stedelijk verkeer een verbeterd zicht op het kwetsbare verkeer naast hem. Dat is natuurlijk vooral van belang voor distributieverkeer en daar is deze City LF dan ook echt voor bedoeld. Hij is uitgerust met een geheel nieuwe motor: de Paccar PX4, groot 3,8 liter en goed voor 156 of 172 pk. Het koppel bedraagt minimaal 500 Nm, dat er al is vanaf 1200 toeren. We nemen de 7,5 tons LF met 156 pk mee door Vilanova en omgeving. Da’s wel even wennen, want deze stadsdistributietruck heeft een handgeschakelde vijfgangs versnellingsbak van Eaton. Handgeschakeld? Maar alle vrachtwagens hebben tegenwoordig toch een automatische transmissie? Dat klopt, maar DAF monteert heel bewust een handbak in deze LF. De reden is een economische: een automaat zou de LF gewoon te duur maken. Op de zwaardere versies van de LF zijn wel geautomatiseerde of zelfs volautomatische transmissies leverbaar. Nieuw is dat er nu ook een Allison automatische transmissie verkrijgbaar is op de meest krachtige versies van 295 en 325 pk van de 19 tons LF. Onderweg met de 7,5 tonner valt op dat die handbak helemaal geen probleem is. Door het hoge koppel kun je in de stad veelvuldig in de derde versnelling rijden. Constant in de tandwielen roeren is echt niet nodig. De LF-range heeft nieuwe achterasreducties tot 1:3.31 en dat betekent 150 tot 200 t/min minder. Downspeeding dus, hèt sleutelwoord van DAF’s efficiencystrategie. Daardoor wordt het overigens ook lekker stil in de cabine, merken we tijdens onze rit met de City LF. In de cabine is behalve wat nieuwe stoffen voor stoelen, bed en gordijnen niet veel veranderd. Meest opvallend is nog wel het fraaie nieuwe instrumentendisplay, dat nu in overeenstemming is met de rest van de DAF-range.

De cabine van de LF is amper veranderd. Het raampje onder in de rechterdeur is wel nieuw. De nieuwe PX4-motor van de 7,5 tons LF. Met twee gestuurde assen in het triplestel van de CF FAQ 450 8x2 is een rotonde eenvoudig te nemen. De sleepas met dubbele montage heeft een statische belastbaarheid van 34 ton. Nieuw op de CF FAD 8x4 die we rijden is het dubbelaangedreven tandemstel met naafreductie.

Assen
Voor de CF en XF voegt DAF, na de trekkers die we al eerder dit jaar reden, nog eens 11 asconfiguraties toe: acht 2-, 3- en 4-assige bakwagens en drie 3- en 4-assige trekkers. Daarmee biedt DAF een enorme hoeveelheid aan mogelijkheden, eigenlijk voor ieder wat wils. Ook deze trucks profiteren van de vernieuwde aandrijflijn met fiks aangepaste motoren en de bijzonder fijn schakelende Traxon transmissie. Bijzonder zijn een reeks nieuwe astoepassingen. We klimmen na de LF meteen in een CF 450 8×2, die DAF typeert als FAQ. Voorzien van een kraan en flink wat betonblokken wegen we 30 ton. Deze CF is uitgerust met de nieuwe elektro-hydraulisch gestuurde naloopas. Dit nieuwe stuursysteem is 30 kilogram lichter. Daarnaast is de besturing nog preciezer omdat het stuursysteem  op basis van de snelheid én de wielbasis continu de optimale stuurhoek van de wielen van de achterste as bepaalt. Dat voordeel komt vooral tot zijn recht bij het rijden in stedelijke gebieden en bij manoeuvreren. Op onze CF hebben we ook nog een gestuurde mechanische as in het triplestel achter. Daarmee is sturen met deze truck een makkie en gaan we lachend over de vele rotondes in ons Catalaanse dorpje. Een kort uitstapje op de snelweg laat zien dat de 450 pk MX-11 motor met de stijgingspercentages geen enkele moeite heeft. Bergaf laat de MX Engine Brake zich prima gelden.

Tandemstel
Maar er is nog meer ‘assennieuws’. Een echte kiepauto rijden we met CF 480 FAD 8×4. Deze auto, echt bedoeld voor vervoer van zand en grind, heeft behalve twee gestuurde voorloopassen een nieuwe dubbelaangedreven tandemstel met naafreductie. Het aslichaam is nieuw ontwikkeld in samenwerking met Meritor. Er zijn snellere eindreducties beschikbaar, weer om lagere toerentallen te kunnen draaien. Opvallend is dat het nieuwe tandemstel stil is, waar voorgangers zich nog weleens duidelijk lieten horen. Een nieuwe optie voor deze uitvoering is dat de SCR niet in de verticale uitlaat is verwerkt, maar in de nieuwe EAS-unit die door zijn compacte  afmetingen in zijn geheel tussen de voorassen geplaatst kan worden. Onze FAD had dat overigens niet. We reden de FAD op een mooie maar smalle kustweg, waar hij zich opvallend eenvoudig liet manoeuvreren. Van de FAD 8×4 is nu overigens ook een speciaal lichtgewicht (9.150 kg) betonmixer chassis leverbaar, na het succes daarvan op de Britse markt.

Niet genoeg
De laatste as die we willen noemen is een nieuwe sleepas met dubbele montage. Deze tientons as heeft een stijver aslichaam en geoptimaliseerde wielnaven. Dat zorgt niet alleen voor een lager gewicht en brandstofbesparing, de statische belastbaarheid is ook maar liefst 34 ton. Dat betekent dat in een uitvoering met een haakarmlift, zoals DAF had staan op een XF450 FAS 6×2, de achterassen bij laden en lossen op piekmomenten veel minder belast worden dan voorheen.

Al deze nieuwe technologie komt nog eens op de al imponerende inrichting van DAF’s aandrijflijnen. Die hebben echt een transformatie ondergaan, waardoor je met recht mag spreken van een nieuwe range. Net als de 4×2 trekkers van de CF en XF hebben ook de multi-assers een volledig nieuwe elektrische en elektronische architectuur. Deze heeft onder meer een nieuwe regelunit die onder andere de verschillende componenten van de aandrijflijn geïntegreerd aanstuurt. Dat betekent dat functionaliteiten zoals EcoRoll en Cruise Control nog beter kunnen worden benut. En dat speelt de chauffeur maar nog veel meer de transporteur in de hand. Want het hebben van een fraai ogende truck is niet genoeg. Transport is serious business en DAF laat met de complete vernieuwing van haar range dat meer dan ooit door te hebben.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer