Scania Streamline G450 Highline • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Scania Streamline G450 Highline

In stemmig Streamline blauw kwam de G450 naar onze redactie

(APRIL 2014) – Scania tooide zich vroeger met de slogan ‘King of the Road’, en iets van de heroïek van die tijd hangt nog altijd aan het Zweedse merk. Voor romantiek is echter amper tijd in deze tijd van efficiency en vechten voor (dunne) marges. TTM.nl nam de Scania G450 Highline mee voor een dag en keek hoe hij presteert, ook op intellectueel vlak.

We zien u kijken. Hé, die blauwe Scania Streamline, hebben we die niet al eerder in TTM.nl gezien? Ja, dat klopt, in het februarinummer van dit jaar, en dat was de Scania G410 Highline. Dat scheelt dus 40 pk, maar er is nog meer extra. Maar daarover later meer. Aan het begin van de dag staan we, met het ontbijt nog maar net achter de kiezen, al aan de grens bij Duitsland, waar onze test begint. Niet alleen de kleur van deze G450 is hetzelfde, ook de rest van de uiterlijke kenmerken zijn hetzelfde als de G410.

In stemmig Streamline blauw kwam de G450 naar onze redactie Met de bijgeleverde Scania oplegger maakt de G450 een imposant span De cabine van de G-serie is aan vernieuwing toe. Het is niet voor niets dat Scania knutselt aan een nieuw concept.
Dit mooie multimediasysteem vinden we direct naast de handrem. De chauffeursstoel snijdt flink in het onderbed. Het bovenbed is voor volwassenen niet echt breed.
Niet te missen aan de rechterkant van de motor: EGR inclusief koelsysteem. Door de hogere motortunnel komt de koelkast er wat bekaaid af. Wie veel gekoeld wil meenemen moet op het onderste bed hoger liggen.

Streamline is tegenwoordig bijna op alle Scania’s verkrijgbaar, we zagen het zelfs al op Euro 4-vrachtwagens in Rusland. Kenmerkend voor de Streamline-trucks is de luchtgeleidingsset, die zowel op de G- als de R-serie zit. Dat betekent dat de cabinehoeken vloeiender zijn gemaakt, zodat de lucht tijdens het rijden met een minimum aan weerstand langs de zijkanten kan stromen. Tijdens de ontwikkeling van de Streamline stootte Scania op een klein probleem: te weinig weerstand zou zorgen voor een ophoping van vuil en vocht op de deurgrepen. Om toch enige turbulentie te behouden werd een gepatenteerde spoilerlip in de uitsparing net boven de koplampen gemonteerd. Op alle Streamlines, ook op de G450, zit een nieuwe zonneklep met verbeterde aerodynamica en optionele nieuwe hulpverlichting. Volgens Scania kunnen de nieuwe hoeken op de cabine en de zonneklep het dieselverbruik op de G- en R- serie verlagen met één procent.

TTM2014_ScaniaG450_routetabel

Sterk
Scania heeft vanouds een sterk imago. King of the Road noemt het merk zich niet meer, maar die zweem van onaantastbaarheid heeft lang rond de trucks uit Södertalje gehangen. En toegegeven, de in ‘Blue Ocean’ gespoten G-serie ziet er prima uit, maar afgezien van de aerodynamische aanpassingen is er aan de G-serie (en ook aan de R-serie) de laatste jaren nauwelijks wat veranderd. Dat terwijl concurrenten als Mercedes-Benz en Volvo met aangepaste trucks hun Nederlandse marktaandeel fors verbeterden. Maar goed, zoals bekend werkt Scania aan nieuwe cabines, en wie weet komt daar wel iets heel verrassends uit. Voorlopig moeten we nog minimaal wachten tot de IAA van dit jaar. Achter de G450 op de parkeerplaats bij de Duitse grens hangt een strakke witte Krone-oplegger, natuurlijk ook voorzien van aerodynamische hulpmiddelen. Voordat we instappen vragen we aan testchauffeur Wim Bakker om de cabine even te kantelen. We werpen namelijk graag een blik op de DC13 124 zescilinder Euro 6-motor. Die behoort tot de tweede generatie Euro 6-motoren van Scania en heeft in tegenstelling tot de 410 pk versie wèl EGR nodig om te voldoen aan de Euro 6-eisen. De 12,7 liter grote 450 pk motor is op verschillende punten doorontwikkeld, inclusief het motormanagementsysteem en een aangepast inlaatsysteem, wat ervoor zorgt dat de temperatuur van de uitlaatgastemperatuur hoog genoeg is zonder de noodzaak van een inlaatregelklep. De motor beschikt ook over variabele turbogeometrie. Aan het uiterlijk van de motor valt het meeste de rechterkant op. Waar die bij de SCR-only 410 pk motor vrij kaal was, zit er bij de 450 pk versie het hele EGR-systeem, inclusief waterkoeling.

Vaker gezien
TTM2014_ScaniaG450_spectabelAls we in de cabine van de G450 willen klimmen, valt ons op dat ons hoofd een flink gedeelte boven de cabinevloer uitsteekt. Die ligt namelijk maar op 140 cm hoogte. Dat is dus makkelijk instappen, al moet je er wel vier stappen omhoog voor maken. De G450 heeft een Highline-cabine. Dat betekent 170 cm stahoogte op de motortunnel. Dat is acceptabel. Voor de rest is de cabine eigenlijk nog grotendeels hetzelfde als we al jaren kennen. De stoelen zijn wat verbeterd, maar het dashboard is nog altijd dezelfde om je heen gebogen cockpit. Dit hebben we al zo vaak gezien. Hopelijk komt Scania binnenkort echt met wat anders. Er zullen ongetwijfeld nog altijd chauffeurs zijn die blind gaan voor een Scania. Als ze deze uitvoering kiezen, moeten ze dan wel genoegen nemen met een kleinere koelkast. Dat is inherent aan de hogere motortunnel. Wie toch meer gekoelde waren mee wil nemen, moet op een iets hoger niveau slapen en kan gedag zeggen tegen het tweede, smalle bed.

Klappen
Eenmaal op weg met deze Scania komt wel weer het echte Scania-gevoel boven. De truck laat zich makkelijk besturen, de nieuwe stoelen zitten comfortabel. Jammer is daarom dat er vooral via de vooras toch af en toe flinke klappen in het interieur doordringen. De cabinevering vangt dit onvoldoende op. De DC13 124 motor werkt prima, al horen we af en toe bij lagere snelheden een duidelijke turbofluit. De motor heeft een koppel van 2.350 Nm, dat al vanaf 1.000 toeren beschikbaar is. Op onze befaamde klim laat de zescilinder zich goed gelden en draait dan rond de 1.700 toeren, maar komt niet onder de 1.500 omwentelingen per minuut. De Opticruise-automaat zetten we in PowerMode, toch horen we Opticruise relatief veel schakelen in de dik vijfeneenhalve minuut die nodig is voor we boven staan. De laagste versnelling in de klim is (heel even) de vijfde gang.

Winnaar
De Opticruise-automaat is in deze truck gekoppeld aan de cruise control en het Active Prediction System. Met Active Prediction bekijkt de truck zelf hoe hij zo efficiënt mogelijk door heuvelachtig terrein gaat. Op deze testtruck zat voor het eerst Eco-roll. Dat berekent hoe de truck het beste de zwaartekracht kan gebruiken om brandstof te besparen. Dat kan door de transmissie in neutraal te zetten en de motor stationair te laten draaien, of de motorrem en retarder te gebruiken met een afgesloten brandstoftoevoer. Het is fantastisch om te zien hoe met Eco-roll de toeren terugvallen naar 500 toeren. De trucktechnologie is het menselijk inzicht inmiddels voorbijgestreefd, want Active Prediction laat de truck schakelen op punten in heuvelachtig terrein waar de chauffeur dat gevoelsmatig niet zou doen. Diverse testen hebben inmiddels uitgewezen dat Active Prediction in de Nationale IQ-test vrijwel iedere chauffeur zou verslaan als het gaat om brandstofefficiënt rijden.

Ontbijt
Scania leverde het afgelopen jaar in Nederland marktaandeel in. De vraag is gerechtvaardigd hoe dat kan. Veel, heel veel aan deze Scania G450 klopt gewoon. Jammer is dat het brandstofverbruik toch wat hoger uitvalt dan verwacht, en zelfs wat bleekjes afsteekt bij de concurrentie en eerder geteste Scania’s in de klasse boven 450 pk. De belofte van een fiks beter brandstofverbruik met Euro 6 wordt in deze test bij lange na niet gehaald en blijft zelfs achter bij de eerste generatie Euro 6. Daarbij komt dat het uiterlijk van de Scania’s maar weinig veranderd is, ondanks de aanpassingen voor Streamline. In de registratiecijfers van afgelopen jaar zag je duidelijk terug dat de trucks met een vernieuwd voorkomen beter scoorden dan zij die dat niet hebben gekregen. Inmiddels weten we dat Scania hard werkt aan nieuwe cabines, die dat nieuwe (spannende?) gezicht misschien wel hebben. Tot die tijd, en dat overheerst ook na deze test, hebben we een beetje het gevoel dat we bij die andere Zweedse firma hebben ontbeten voor een euro. Ja, er is maagvulling, de honger is weg, en tegen een nette prijs ook nog, maar je weet gewoon dat er beter is.

TTM2014_ScaniaG450_vergelijkingstabel

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van april 2014. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer