fbpx Ga naar hoofdinhoud

Schultz: ‘ILT heeft zaken op orde’

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) loopt niet achter de feiten aan als het gaat om het adequaat controleren van mogelijk malafide transportbedrijven. Dat zegt minister Schultz van Infrastructuur en Milieu in antwoord op kamervragen.

In een reportage van EenVandaag eind juni gaf ILT aan dat er een ‘wedloop’ is tussen ILT en transporteurs, die telkens weer nieuwe manieren vinden om de wet te ontduiken. ILT gaf aan ‘telkens achter de feiten aan te lopen’. Dat ziet de minister toch anders. “Het valt niet te ontkennen dat het voor een bedrijf uit oogpunt van economisch gewin verleidelijk kan zijn om zich aan de regels te onttrekken en steeds nieuwe methoden te ontwikkelen om de opsporing ervan te ontlopen. Met behulp van nieuwe opsporingstechnieken en analyse van bedrijfsgegevens zorgt de inspectie ervoor op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen op het gebied van manipulatie. De ILT constateert dat er steeds meer geraffineerde methoden van manipulatie worden ontwikkeld, bijvoorbeeld door manipulatie in het systeem van het motormanagement. Vanzelfsprekend duurt het even voordat een nieuwe vorm van manipulatie wordt herkend en ontdekt. Met behulp van nieuwe opsporingstechnieken en analyse van bedrijfsgegevens zorgt de inspectie ervoor de ontwikkelingen bij te houden.”

ILT geeft zelf aan dat er misschien wel duizenden vrachtwagens in Nederland rondrijden met gemanipuleerde software, bijvoorbeeld om het gebruik van Adblue te ontlopen. De minister wil zich duidelijk niet de vingers branden aan al te specifieke cijfers. “De inspecties van de ILT worden risicogestuurd uitgevoerd. Bij gerichte inspecties treft de ILT ongeveer bij een op de zes voertuigen enige vorm van manipulatie aan. Deze manipulatie komt soms pas naar voren bij nader onderzoek aan het voertuig of bij analyse van bedrijfsgegevens. Aangezien het om gerichte inspecties gaat, zegt het aantal ontdekte gevallen van manipulatie niets over de totale omvang ervan.” Volgens de minister zijn de inspecteurs van ILT voldoende toegerust voor hun taak. “Ja, om manipulatie te kunnen ontdekken worden inspecteurs van de ILT voortdurend bijgeschoold en uitgerust met de benodigde apparatuur voor de detectie van mogelijke manipulatie. Het gaat er hierbij ook om dat inspecteurs alert zijn op signalen die duiden op mogelijke manipulatie. Daarnaast gaat de ILT met de koersverandering die in 2016 is ingezet, nadrukkelijk verder met een risicogestuurde aanpak, waarbij met behulp van data-analyse (met inachtneming van wettelijke beperkingen zoals privacy) meer gerichte informatie kan worden benut. In het Meerjarenplan van de ILT zullen op basis van de ILT-brede risicoanalyse keuzes worden gemaakt over de inzet van de capaciteit bij de ILT. Bij de aanpak van de manipulatie zoekt de ILT ook de samenwerking met andere partijen. De samenwerking met een vrachtwagenfabrikant, zoals ook in de uitzending naar voren kwam, is daar een voorbeeld van. De betreffende fabrikant heeft nu alle werkplaatsen in Europa de instructie gestuurd om bij onderhoudsbeurten te controleren op de inbouw van units die de registratie van tachografen ontregelen.  Daarnaast wordt in internationaal verband in de Euro Control Route (ECR, samenwerkende Europese controlediensten) en TISPOL (samenwerkende Europese verkeerspolitiediensten) samengewerkt en worden ervaringen met fraude en manipulatie uitgewisseld. De ILT vervult hierin een leidende rol.”

Eén reactie op “Schultz: ‘ILT heeft zaken op orde’

  • Lemmens

    Droom maar verder , het enige wat u kunt doen is liegen en bedriegen, en als iemand ergens recht op heeft de wet veranderen en weer verder dromen, u bent een kriemineel en een dief die alles kapot maakt.
    Mvg Barry Lemmens

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer