Nieuws

Schultz neigt toch naar verbod cabinekamperen

1

De Tweede Kamer ziet nog veel onduidelijkheden in het EU Mobility Package. Dat bleek tijdens een debat van de Vaste Commissie voor Infrastructuur en Milieu dinsdagavond. Minister Schultz liet weten toch langzaam aan te gaan denken aan een verbod op cabinekamperen in Nederland.

Er zitten nog tal van haken en ogen aan de voorgestelde nieuwe regels, zo concludeerde de Vaste Commissie samen met de minister. Die gaf ook meteen aan een ‘impact assessment’ te gaan doen over het pakket maatregelen.

Het gaat Schultz te ver om het hele pakket van tafel te vegen, omdat het voor Europa wel degelijk goede zaken bevat. “Veel zaken versterken de interne markt. Gelijk loon bijvoorbeeld is een goede zaak, maar wel zeer moeilijk uitvoerbaar volgens de minister. “Dat geeft veel administratieve rompslomp. In Nederland kunnen we toe naar gelijk loon, maar in Europa nog niet.” Over de voorstellen voor verruiming van cabotage was de minister slecht te spreken. “Die regels gaan niet goed uitpakken voor Nederland. Daar moeten we met de Commissie over praten. Ook handhaving hiervan wordt een moeilijke zaak, en het feit dat er met gehuurde vrachtwagens kan worden gereden maakt alles nog complexer.”

Handhaving is ook een probleem als het gaat om cabinekamperen – het doorbrengen van de wekelijkse 45 uur rust in de cabine. “Hoe wil je dat handhaven? 45 uur lang naast die cabine gaan staan?”, aldus de minister. “Er is al contact geweest met inspecties in het buitenland en daaruit blijkt dat de bewijsvinding dat chauffeurs niet elders zijn geweest in die 45 uur bijzonder lastig dan wel onmogelijk is.” Schultz is overigens nog steeds van mening dat langere tijd in de cabine doorbrengen wel een optie is. “Daar zijn die cabines voor gebouwd en uitgerust. Daarnaast willen chauffeurs veelal niet weg bij hun lading. Maar toch, als landen als België, Frankrijk, Duitsland en ook Denemarken het verbieden en de Europese Commissie dat ook al voorstelt, dan neig ik om daarin mee te gaan. Ik vind ook dat cabinetoerisme, dat men de grens over steekt om hier de 45 uur door te brengen, voorkomen moet worden.”

Het voorstel van de Europese Commissie om het Eurovignet in Nederland af te schaffen baart de minister zorgen. “Als dat het geval zou zijn scheelt dat 200 miljoen euro per jaar aan inkomsten. Die moeten we dan elders vandaan zien te halen. Nee, beprijzing kan niet opgelegd worden, het is een nationale bevoegdheid. Als er echter een meerderheid is voor afschaffing van het Eurovignet, dan zouden we over een alternatief als kilometerheffing kunnen nadenken”, aldus de minister. Er is een duidelijke consensus dat het toewerken naar één Europees tolsysteem wenselijk is, zodat ondernemers niet voor elk land een ander kastje hoeven aan te schaffen.

Het bijstellen van de vergunningsplicht voor vervoer naar 0 kg leidt tot veel vragen in de Tweede Kamer. Bij de instelling daarvan zou het bedrijfsleven, en dan vooral het MKB, er een enorme administratieve last bij krijgen. Ook de handhavers zouden heel veel extra werk krijgen. Nadere onderbouwing wordt daarover aan de EC gevraagd, zoals dus over heel veel zaken uit het EU Mobility Package.

Snelle invoering van de voorgestelde regels is niet te verwachten. De uitwerking van de voorstellen vanuit Brussel gaat naar verwachting zo’n 3 jaar duren.

1 reactie op “Schultz neigt toch naar verbod cabinekamperen

  1. In België is er van het verbod op weekend-pauze ook weinig terecht gekomen. En de Oost-Europese chauffeurs die zich er wel aanhouden, komen in Nederland hun weekendpauze maken. Rest alleen de hoop dat alle landen de koppen bij elkaar steken. Maar daar lijkt het ook niet snel van te komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven