De Europese commissie introduceert nieuwe wetgeving om tachograaffraude te reduceren, de efficiency bij wegcontroles te verbeteren en administratieve lasten bij transportbedrijven te verlagen. Leverancier Stoneridge is naar eigen zeggen klaar voor deze wijziging door middel van de ontwikkeling van haar nieuwe slimme tachograaf. Met deze tachograaf zorgt Stoneridge dat chauffeurs weer aan deze nieuwe wetgeving voldoen, productief zijn en met de nieuwste technieken werken.
Mikael Johansson, Directeur Tachograafsystemen, Product management bij Stoneridge, licht toe: “We zijn verheugd dat we samenwerken met voertuigfabrikanten tijdens de laatste testfase om ons ervan te verzekeren dat ons product de wettelijke eisen overtreft en aan de behoefte van onze en hun klanten voldoet. Wij zullen vóór de verplichte invoeringsdatum in juni 2019 ons product introduceren Ter ondersteuning van transportbedrijven en werkplaatsen hebben we onze website aangevuld met informatie zodat zij weten wat de impact van deze nieuwe wetgeving op hun bedrijfsvoering is. Zoals u van ons gewend bent zullen wij ook nu producten en service blijven leveren zodat zij aan de wettelijke vereisten blijven voldoen en de efficiency verhoogt wordt. Stoneridge kan ervoor zorgen dat hun klanten een naadloze overgang naar deze nieuwe fase tachograaf en dataverwerking.”
Hoewel transportbedrijven en chauffeurs in Europa nog steeds aan de rij- en rusttijden verordening en het arbeidstijdenbesluit moeten voldoen zal er een groot aantal geavanceerde opties in de nieuwe tachograaf geïmplementeerd zijn. Nieuw is onder andere het Global Navigation Satellite System (GNSS) welke de locatie van het voertuig aan het begin, einde en elke drie uur geregistreerde rijtijd vastlegt.
De slimme tachograaf maakt daarnaast ook gebruik van Dedicated Short-Range Communication (DSRC). Dit is een beveiligde radiografische verbinding bestemd voor controles onderweg. Hiermee kan op korte afstand data draadloos naar Politie en/of inspectiediensten verstuurd worden om zo mogelijke manipulaties vast te stellen. Chauffeurs die zich aan de regels houden kunnen zonder onderbreking hun rit vervolgen en zo dus geen tijd verspillen.
Het blijft verplicht om data van digitale tachografen te downloaden, te archiveren en te analyseren. De nieuwe bestanden bevatten nieuwe gegevens zoals de GNSS positie, nieuwe fouten en gebeurtenissen en verbeteringen aan veerboot/trein registratie. Wagenparkbeheerders moeten er dus voor zorgen dat de gebruikte downloadapparatuur geschikt is om deze nieuwe gegevens te kunnen downloaden.
De huidige chauffeurskaarten zullen bij vernieuwing vanaf dat nieuwe kaarten beschikbaar zijn vervangen worden door een nieuwe 1C versie. De nieuwe kaarten zullen ook de aanvullende gegevens volgens de nieuwe wetgeving kunnen registreren. De nieuwe kaart zal in de huidige (oude) en de nieuwe versie tachograaf functioneren. De huidige kaart zal ook in de slimme tachograaf functioneren echter in dat geval zal dezelfde data als nu onder de huidige 1B wetgeving geregistreerd worden. Wagenparkbeheerders met slimme tachografen in hun wagenpark zullen tevens een nieuwe versie bedrijfskaart aan moeten schaffen.
Werkplaatsen die tachografen kalibreren moeten ook voorbereidingen treffen voor de invoering van de slimme tachograaf. Naast het gebruikelijke configureren, programmeren en kalibreren zullen de nieuwe opties zoals GNSS en DSRC op de juiste voorgeschreven wijze getest moeten worden. Zorg ervoor dat de tachograaftestapparatuur geüpdate is zodat de werkplaats volgens de geldende eisen slimme tachografen kan kalibreren.
Na de kalibratie zal een nieuwe versie ijkstikker/installatieplaat voorzien van meer informatie gebruikt moeten worden. Werkplaatsen met Stoneridge apparatuur kunnen de in gebruik zijnde installatieplaatjesprinter en stikkers blijven gebruiken, voor de software zal de CITO2 werkplaats software gebruikt moeten worden.
Ook zal gebruikt gemaakt moeten gaan worden van nieuwe verzegelingen. Deze bevatten kenmerken wie de producent is en zullen volledig traceerbaar zijn van productie tot aan met gebruik tijdens een kalibratie. Stoneridge zal hiervoor goedgekeurde verzegelingen via hun netwerk distribueren. De Werkplaats zal de gebruikte serienummers van de verzegeling(en) als onderdeel van het kalibratieproces moeten registreren. Deze serienummers zullen ook op de installatieplaat vermeld moeten worden. Met de CITO2 werkplaatssoftware van Stoneridge vindt dit automatisch plaats.
Tachograaftechnici moeten zich ook voorbereiden. Er zal een nieuwe werkplaatskaart aangeschaft moeten worden zodat aan de slimme tachograafinstallatie gewerkt kan worden. Tevens zal een 1C opfristraining gevolgd moeten worden.
Een wetswijziging als deze lijkt ontmoedigend maar Stoneridge is er klaar voor om transportbedrijven, chauffeurs en werkplaatsen te ondersteunen bij deze wijziging. “Wij bieden een enorme hoeveelheid aan online trainingen, informatie face to face training aangaande de nieuwe tachograafopties voor de eerder genoemde doelgroepen”, aldus Johansson.