Truckdealer Loven meldt trots dat het twee Tatra Phoenix 4×4 trekkers heeft afgeleverd aan eigenrijder Ron Steenbakker en Transpo Nuth. Daarmee zet het bedrijf volgens zichzelf Tatra in Zuid-Oost Nederland en Westelijk Duitsland ‘op de kaart’.







Tatra is een Tsjechisch truckmerk dat al lang hoge ogen gooit met haar buischassis met onafhankelijke wielophanging. De Tsjechen zijn bij DAF Trucks gaan winkelen voor de motoren en de cabines en bij ZF voor de transmissies. De rest van de aandrijflijn, buischassis, tussenbak en assen komen van eigen productie. Door de toepassing van deze moderne cabines, motoren en transmissies zijn de Tatra’s helemaal van deze tijd.
Eigenrijder Ron Steekbakker uit het Limburgse Nuth verruilde zijn Iveco Strator 4×2 in voor een Tatra Phoenix 4×4, deze is gespoten in de kleuren van Steenbakkers opdrachtgever Vossenberg in Brunssum. Achter de Phoenix hangt een 3-assige Schmitz stalen kuipkipoplegger.
In het veelzijdige wagenpark van Transpo Nuth is de Tatra Phoenix de eerste 4×4 trekker naast de 4×2, 4×2 met hydraulisch aangedreven vooras en 6×2/4 trekkers. Transpo heeft achter de Tatra een 3-assige Langendorf aluminium kipoplegger met afdekkleppen gehangen.
Beide trekkers zijn uitgevoerd met een Paccar MX-11 Euro 6 motor met een vermogen van 320 kW (435 pk), waaraan een ZF 16 traps AS-Tronic geautomatiseerde transmissie is gekoppeld. Bij de tussenbak is er een optie voor een terreinreductie, waardoor en nog meer trekkracht aanwezig is. De vooras is inschakelbaar en zowel de voor- als ook de achteras zijn voorzien van dwarssperren. Uniek aan de Tatra is het buischassis met onafhankelijke wielophanging gecombineerd met luchtvering. Deze laatst zorgt ervoor dat de auto’s niet meer met ‘O-benen’ op de weg rijden als ze leeg zijn. Het nadeel van deze constructie is echter dat de luchtvering niet handmatig te regelen is.
Met een 9 tons vooras en een 11,5 tons achteras is de Phoenix goed voor een wettelijk totaalgewicht van 20 ton. Het maximaal totaalgewicht van de samengestelde combinatie is 50 ton.
Door de relatief lange wielbasis van 3.900 mm en de luchtgeveerde onafhankelijke wielophanging is het een plezier om met de Tatra’s op slechte wegen te rijden, in combinatie met de 16 traps ZF AS-Tronic heeft de chauffeur een zeer comfortabel en terreinvaardig voertuig!
Deze 4×4 aangedreven trekker met een enkele reductie achteras is een interessant alternatief voor trekkers met een hydraulisch aangedreven vooras, maar in combinatie met een (widespread) gestuurde trailer ook een alternatief voor 10×4 of 10×6 kippers.
Op dit moment heeft Loven nog één soort gelijke Tatra Phoenix 4×4 trekker op voorraad staan, daarnaast staat er een Phoenix 6×6 widespread met Epsilon Z-kraan en drie zijdige kipper en een 8×6 widespread kipper voor demodoeleinden op bestelling.