Nieuws

TLN blij dat cabotage niet verruimd wordt

Branche-organisatie Transport en Logistiek Nederland is over het algemeen positief over het besluit van het Europees Parlement over diverse onderdelen van het Mobility Package. TLN pleitte voor het niet verruimen van de cabotageregeling en aan die oproep is gehoor gegeven. Wel is de cabotageregeling ingewikkeld, vindt TLN.

Het Europees Parlement stelt een verandering van de huidige cabotageregels voor, in een ingewikkelde constructie, vindt TLN. Waar buitenlandse vervoerders nu nog maximaal drie binnenlandse ritten in een ander land mogen doen in zeven dagen, mogen buitenlandse transporteurs wat de Europarlementariërs betreft voortaan onbeperkt cabotageritten uitvoeren in twee dagen. Ze moeten dan wel daarna het land verlaten. Na een periode van zeven dagen caboteren in verschillende landen moeten ze terug naar het land van vestiging en daar drie dagen wachten voor ze opnieuw ergens mogen caboteren, vindt het Parlement.

De Europarlementariërs stemden vóór het toestaan van het doorbrengen van de ‘lange rust’ (45-uursrust) in de cabine van de vrachtauto. De vrachtauto moet dan wel op een beveiligde parkeerplaats staan, vindt het Parlement. TLN pleit al langer voor het toestaan hiervan​ en is dus blij met dit standpunt van het Europees Parlement. Het moet alleen wel mogelijk zijn die lange rust dan op een beveiligde parkeerplaats door te brengen, met voldoende voorzieningen voor chauffeurs. Die zijn er nu te weinig, vindt TLN. Ook de Europarlementariërs vinden dat: zij stemden vandaag voor stimulering van de bouw van beveiligde parkeerplaatsen.

Daarnaast wil het parlement ook verplichten om de 24 uur rust door brengen op een beveiligde parkeerplaats. Dat is volgens TLN geen goed idee, aangezien die parkeerplaatsen schaars zijn en voorlopig ook blijven, ondanks het feit dat het Europees Parlement de bouw van beveiligde parkeerplaatsen wil stimuleren.

Het Parlement vindt ook dat chauffeurs eens per drie weken naar huis moeten kunnen. TLN is het een met dat principe, maar vindt dat chauffeurs eens per vier weken naar huis moeten kunnen.

Het Europees Parlement stemde ook voor een snelle verplichte installatie van de nieuwe digitale tachograaf in alle vrachtauto’s (de zogeheten ‘retrofit’). Uiterlijk 2025 moeten alle tachografen zijn vervangen door deze nieuwe versie, waarmee de gegevens ook op afstand uitgelezen kunnen worden. TLN is hier niet blij mee: het installeren van deze nieuwe apparatuur in vrachtauto’s kost transporteurs namelijk veel geld. TLN ziet liever dat transporteurs meer tijd krijgen om hun tachografen te vervangen. Dan houdt de Europese Unie rekening met de afschrijvingstermijn van vrachtauto’s.

Bron: TLN

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven