Ga naar hoofdinhoud

TLN brengt nuance aan in Mobility Package

Het Mobility Package bevat goede én slechte delen en zou niet als één pakket, maar als losse wetten behandeld moeten worden, vindt branche-organisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN). “Deze voorstellen kun je niet over één kam scheren”, zegt directeur Jan Boeve. “Tijd om dit pakket uit te pakken”, zo wil Boeve nuance aanbrengen.

Donderdag 10 januari stemt de Transportcommissie van het Europees Parlement over deel 1 van het Mobility Package, een pakket aan maatregelen voor de Europese transportsector. De week daarna stemt het volledige Parlement erover. Woensdag 9 januari protesteert vakbond FNV tegen het pakket.

“Om deze maatregelen óf allemaal weg te stemmen óf allemaal te ondersteunen is heel vreemd”, zegt Jan Boeve, directeur van Transport en Logistiek Nederland (TLN). “Het gaat over zoveel verschillende onderwerpen, van verdere liberalisering van de sector tot het al of niet doorbrengen van de lange rustperiode in de cabine van de vrachtauto. Stuk voor stuk belangrijke onderwerpen, die de EU dan ook stuk voor stuk moet beoordelen, vinden wij. De Europese Unie discussieert nu al zo lang over dit pakket, dat laat ook zien dat het ondoenlijk is eruit te komen op deze manier.”

Samen met vakbonden FNV en CNV riep TLN in mei 2018 de Nederlandse Tweede Kamer met een petitie op te strijden voor het behoud van enkele huidige Europese wetten. TLN en de bonden zijn het over een aantal maatregelen uit het Mobility Package helemaal eens, en over een aantal maatregelen helemaal niet. Net zoals TLN een deel van de huidige voorstellen van het Mobility Package positief vindt, en een deel helemaal niet.

TLN vindt, net als de bonden en de Europese Raad, dat we de huidige regels voor cabotage moeten behouden (binnenlands vervoer in een EU-lidstaat door een vervoerder uit een andere EU-lidstaat). Namelijk: maximaal drie cabotageritten in maximaal zeven dagen. Raad en Parlement lassen nu ook een zogeheten cooling off-periode in van of vijf dagen (Raad) of zestig uur (Parlement). Hiermee moet worden voorkomen dat een voertuig snel even de grens overgaat om direct daarna in diezelfde lidstaat steeds weer opnieuw te kunnen caboteren. TLN vindt dat positief, want dit voorkomt systematische cabotage.

Het Europees Parlement is tot nu toe vóór een verbod op het doorbrengen van de normale weekendrust in de cabine van de vrachtauto. Met een belangrijke uitzondering: als de vrachtauto op een beveiligde parkeerplaats met voldoende voorzieningen voor de chauffeur staat, mag hij of zij de nacht wél in zijn cabine doorbrengen. TLN steunt dit voorstel. Vooral ook omdat er op dit moment nog onvoldoende slaapfaciliteiten (zoals hotels) in de buurt van veilige parkeerplekken zijn. En ook omdat er op dit moment nog te weinig beveiligde parkeerplaatsen zijn in Europa. Wanneer chauffeurs hun wekelijkse rust wel op een beveiligde parkeerplaats mogen doorbrengen, zijn die parkeerplaatsen eerder rendabel te maken. En zullen ondernemers dus eerder geneigd zijn zo’n parkeerplaats te bouwen en beheren.

Elke chauffeur heeft er recht op om op een fatsoenlijke manier zijn of haar rust te genieten. In dit kader zijn TLN en FNV het ook er over eens dat chauffeurs regelmatig naar huis moeten terugkeren, om te voorkomen dat zij een nomadenbestaan leiden. Het Europees Parlement wil dat zij eens per vier weken naar huis moeten en TLN steunt dat voorstel.

De Raad heeft ook een wijziging van de wekelijkse rust voorgesteld. Het Parlement wil dit echter niet. TLN vindt dat goed, omdat het voorstel nauwelijks een flexibilisering te noemen is aangezien de rijtijden gelijk blijven. Bij gemiddeld 45 uur rijtijd per week (van maandag tot en met zondag) zal de rust automatisch altijd meer zijn dan twee dagen per twee weken.

Het Mobility Package moet duidelijkheid geven over detachering, waarbij werknemers uit een ander EU-land dezelfde beloning krijgen voor hetzelfde werk als hun collega’s in het gastland. In het huidige voorstel krijgt een buitenlandse chauffeur vanaf dag één het loon betaald van het land waarin hij rijdt, met uitzondering van transito- of bilateraal vervoer (vervoer van land A naar land B en weer terug). Maar in het voorstel zit ook een ingewikkelde uitzondering, waarbij de vervoerder in doorkruisende lidstaten nog één heen- en één of twee terugritten mag doen,  als hij tenminste niets heeft bijgeladen. Dat maakt de handhaving op detachering nog complexer dan nu al het geval is.

In de voorstellen staat ook dat een chauffeur eens in de zoveel tijd naar huis moet, de zogenaamde return home-regeling. TLN is het hier helemaal mee eens: zo kunnen we voorkomen dat chauffeurs een nomadenbestaan leiden. Daarom wil TLN dat chauffeurs elke vier weken verplicht naar huis moeten. Maar de Europese Raad wil dat dit ook geldt voor het voertuig. Daar vindt TLN zeer onwenselijk: als we in heel Europa lege vrachtauto’s terug aan rijden naar hun thuisland is dat niet alleen zeer slecht voor het milieu, maar zadelt dat transportondernemers ook op met onnodige kosten.

6 reacties op “TLN brengt nuance aan in Mobility Package

  • jac

    TLN op de charmante tour eind dit jaar loopt de CAO af,met dit bericht proberen ze al wat positiefs richting de vakbeweging te doen,zielige organisatie daar

  • Harrie

    Die kamperende Oost-Europeanen, dat gaat echt niet veranderen de komende decennia. Accepteer het nu maar dat de grote route’s door deze jongens gereden worden. Zorg er dan als wetgever voor dat er een verplichting komt dat er sanitair zoals in een camper in een slaapcabine zit, verruim desnoods de wetgeving dat zulke wagens een meter langer mogen zijn. En in wagens zonder deze voorzieningen moet overstaan dan gewoon verboden zijn. De huidige situatie is onmenselijk en blijft ondanks veel gepraat maar doorgaan. Wij dachten ooit dat Oost Europa in een paar jaar op westers nivo zou zitten kwa salariëring, inmiddels weten we dat dit niet zo is maar het beleid is daar nog steeds op gebaseerd. Als het ooit zover komt dat de lonen echt naar elkaar groeien dan wordt met auto’s met goede voorzieningen het werk ook weer interessant voor “onze” jongens.

  • Willem

    Maak je niet druk over die lui
    Op een enkeling na willen ze alleen maar leven als een zigeuner

    In de weekenden die ik onderweg ben in Frankrijk en Spanje staan ze dagenlang op een parking zonder sanitair of iets dergelijks dat kan gemakkelijk anders en beter

    Ze willen gewoon niet anders en van hygiëne of I.d hebben ze nog nooit gehoord

    Binnenkort ben ik 60
    In heel Europa onderweg geweest en nog
    Altijd gewerkt , met plezier , de moed erin gehouden , nooit niks tekort gekomen , Eten , drinken ,op tijd een douche en Frans en Spaans geleerd naast Duits en Engels

    Zo kan het ook , maar als je altijd maar in de cabine zit ben je op je 60 e net zo ver als op je 20 e

    Laat zien dat je vooruit wilt en meng je onder de mensen , leer de taal van het land waar Je vaak komt dan kan er ineens veel meer en gaat men anders met je om

    Goeie reis allemaal

  • Jan de Haas

    Harry: De lonen van die oostblokker zal nooit gelijkwaardig zijn of worden, aan de westerse normen. Werkgevers die voor een cent op de eerste rij (willen) zitten, en dan ook nog eens een te grote bek of muil hebben, zullen deze chauffeurs als citroenen blijvend worden uitgeknepen. Ook willen deze chauffeurs totaal niks extra’s ondernemen…. Ga dan ook niet verwachten, dat deze groep aan de westerse loonnormen kunnen (gaan) verdienen. Lekker goedkoop toch, en de Nederlandse chauffeur kan naar de mooie ritten fluiten, want wij zijn dan te duur.

  • Jan de Haas

    Willem: Je hebt groot gelijk. Wanneer iemand echt iets wil, dan zal hij of zij z’n doel wel bereiken.

  • Eric

    @ Willem,

    Ik ben een paar jaar jonger, maar doe het werk op dezelfde manier en met dezelfde denkwijze als jij hebt. Heb er ook nog altijd plezier in, heb een hoop gezien en een hoop geleerd (vooral lekker eten)…… Maar wij zijn (en vele anderen natuurlijk ook) waarschijnlijk als chauffeur begonnen om het avontuur en dat zijn m.i. toch de echte!!.
    Vroeger zag je in de weekenden onderweg altijd dezelfde gezichten, de rest ging 1x per jaar een weekend naar het truckfestival.
    Tegenwoordig zijn er mensen, ook onder de oostblokkers die eerst 20 jaar tapijtlegger zijn geweest. En dan voor de centen het maar “eens op een vrachtauto proberen”………..

    Werkt niet, maar is van alle tijden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer