fbpx Ga naar hoofdinhoud

TLN niet tevreden over nieuwe EU-regels

Branche-organisatie Transport en Logistiek Nederland is niet ‘onverdeeld positief’ over het ‘Mobility Package’, het pakket voorstellen met nieuwe regels voor de Europese transportsector dat de Europese Commissie vorige week presenteerde.

De huidige cabotageregeling stelt dat een vervoerder uit een ander land drie binnenlandse ritten in 7 dagen mag maken. Het commissievoorstel houdt in dat men gedurende deze 5 dagen onbeperkt binnenlandse ritten mag uitvoeren, maar dan wel tegen lokale lonen. Voor internationaal vervoer stelt de Commissie voor om een chauffeur die 4 dagen of langer in een kalendermaand in een andere lidstaat is geweest tegen de lokale lonen van die lidstaat te laten werken.

De huidige situatie ten aanzien van de rusttijden is onduidelijk: een deel van de lidstaten verbiedt het houden van de 45 uur rust in de cabine, terwijl anderen dit wel toestaan. Hierdoor ontstaat een lappendeken van regelingen. In het commissievoorstel staat een algeheel verbod om de 45 uur rust in de cabine door te brengen. Daarnaast moet de transportondernemer de chauffeur eens in de 3 weken in staat stellen naar huis te gaan.

TLN vindt 5 dagen onbeperkt binnenlandse ritten maken door een buitenlandse vervoerder veel te ruim, ondanks het voorstel om dat wel uitsluitend tegen lokale tarieven te laten doen, wat meehelpt aan het creëren van een eerlijk speelveld in Europa.

TLN is verder niet gelukkig met het voorstel ten aanzien van het internationale vervoer, dat een administratieve nachtmerrie wordt. De ondernemer kan te maken krijgen met vele verschillende loonregimes per maand, omdat veel internationale chauffeurs regelmatig 4 dagen in een maand diverse landen aandoen. De lappendeken blijft, de naleving en de handhaving lijken onmogelijk.

Het voorstel voor de rusttijden is geen verbetering en juist minder flexibel. Dit is opvallend, omdat uit de analyses die de Commissie heeft laten verrichten duidelijk blijkt dat de bestaande voorschriften niet de nodige flexibiliteit bevatten voor het wegtransport. Bovendien wil TLN dat, juist gezien de benodigde flexibiliteit in het internationale transport, het doorbrengen van de 45 uur rust in de cabine eens in de 4 weken mogelijk zou moeten zijn. Bij voorkeur op een bewaakte parkeerplaats met de juiste voorzieningen.

Bron: TLN

Eén reactie op “TLN niet tevreden over nieuwe EU-regels

  • Gerard Nooitgedacht

    Ja hoor, “Voor internationaal vervoer stelt de Commissie voor om een chauffeur die 4 dagen of langer in een kalendermaand in een andere lidstaat is geweest tegen de lokale lonen van die lidstaat te laten werken.”

    Hier is niet goed over nagedacht. Een Nederlandse internationale chauffeur, zal geen internationale ritten meer gaan doen, omdat ze per maand minder aan saldo op hun rekening krijgen, omdat in bepaalde landen, de lonen veel lager is, dan in NL.

    En dan heb je nog meer van die platkoppen, die voor een appel en een ei gaan rijden.

    Het zou beter zijn, wanneer alle chauffeurs een conform CAO-loon krijgen, die in alle EU-landen gelijk zijn, en evenveel belastingen worden afgedragen, anders krijg je nog een scheve verhouding.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer