Nieuws

De Europese transportministers hebben in Brussel overeenstemming bereikt over hervormingen in het wegtransport. Die moeten de werkomstandigheden voor chauffeurs verbeteren en transportbedrijven de mogelijkheid geven grensoverschrijdend te kunnen werken. De nieuwe regels moeten duidelijkheid scheppen voor de sector en een einde maken aan uiteenlopende nationale interpretaties van regels, aldus Norbert Hofer, Oostenrijks transportminister en voorzitter van de ministerraad.

Volgens het compromis moet een buitenlandse chauffeur die goederen vervoert in een EU-land gelijk loon ontvangen voor gelijk werk. Een chauffeur uit laten we zeggen Roemenië krijgt dan binnen Nederland dus hetzelfde betaald als een Nederlandse chauffeur.

De cabotageregels blijven gelijk: 3 ritten in zeven dagen blijft mogelijk, maar om oneigenlijk gebruik tegen te gaan komt er een verplichte pauze van vijf dagen tussen dergelijke ritten. Ook mogen chauffeurs nu nog maximaal vier weken aan een stuk in Europa onderweg mogen zijn.

De slimme tachograaf moet handhavers helpen om te zien waar de truck heeft gereden en stilgestaan. De tweede versie van de smart tacho moet in 2024 op alle trucks zitten en deze registreert waar en wanneer de truck de grens is overgegaan, maar ook waar en wanneer er is geladen en/of gelost.

Slapen in de cabine voor de weekendrust van 45 uur blijft verboden. Transportondernemingen zullen verplicht worden om een overnachting voor hun chauffeurs te betalen. Wel start de Europese Commissie een onderzoek naar de beschikbaarheid van goed beveiligde parkeerplaatsen waar chauffeurs in hun truck kunnen uitrusten.

Het voorstel moet nog worden voorgelegd aan het Europees Parlement.

2 reacties op “Transportministers stemmen in met Mobility Package

  1. Han Vallenduuk schreef:

    Ik zie een Roemeense chauffeur die in Nederland werkt nog niet zo gauw NL CAO loon uitbetaald krijgen. Ik weet uit 40 jaar ervaring dat het zelfs voor NL chauffeurs moeilijk is om de NL CAO compleet uitbetaald te krijgen. En daar wordt ook al 40 jaar op gecontroleerd.

  2. Big Rick schreef:

    Max 4 weken van huis?Om cabinekamperen tegen te gaan zou dit max 2 weken moeten zijn.Dan inclusief vrachtwagen.Dus ook bijvoorbeeld.een Nederlandse truck met Pools kenteken terug naar Polen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven