Transportsector wil CO2-doelen voor verladers om elektrificatie logistiek te versnellen

daf cornelissen

Een brede coalitie van Europese logistieke, transport- en energiespelers roept de Europese Commissie op om bindende zero-emissiedoelen in te voeren voor grote verladers en afnemers van transportdiensten. Bedrijven als Pepsico, Nestlé, IKEA en energieconcern EDF hebben samen een brief gestuurd aan Commissievoorzitter Ursula von der Leyen en Transportcommissaris Apostolos Tzitzikostas.

De bedrijven vragen om nog dit jaar een voorstel voor een Europese verordening die verplicht dat corporate vloten in het zware wegtransport sneller overstappen op zero-emissietrucks. Volgens de ondertekenaars geeft dit transporteurs de zekerheid die nodig is om te investeren in elektrische voertuigen, terwijl het tegelijk de uitrol van laadinfrastructuur en de uitbreiding van elektriciteitsnetten versnelt. Daarmee zou Europa zijn voorsprong in schone trucktechnologie kunnen behouden en tegelijk banen en investeringen in cleantech aantrekken.

“Dit is de eerste Europese oproep waarin juist de grote verlader de verantwoordelijkheid krijgt om leveringen te vergroenen”, aldus Stef Cornelis, directeur fleets and freight bij Transport & Environment. “De boodschap is duidelijk: groene koplopers in de sector zijn klaar om de stap te zetten, mits de juiste beleidskaders er komen.”

De bedrijven benadrukken dat de transitie alleen slaagt als drie voorwaarden samen worden ingevuld: voldoende beschikbaarheid van zero-emissietrucks, een versneld netwerk van snellaadinfrastructuur en een toekomstbestendig elektriciteitsnet.

Met de brief ondersteunen de ondertekenaars de aangekondigde Europese Clean Corporate Vehicles Initiative, onderdeel van het Automotive Action Plan van maart 2025. Volgens hen kan alleen met bindende doelen voor verladers de omslag naar een klimaatneutraal wegvervoer in 2050 tijdig worden gerealiseerd.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer