‘Trucktechniek wordt weer sexy’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Trucktechniek wordt weer sexy’

Vier jaar geleden opende Nebim Groep een state-of-the-art dealervestiging in Venlo, tegenover het Freshpark. Het was kort na de dealerintegratie van Volvo en Renault. Wat volgde was een uitdagende tijd. “We staan er nu goed voor, maar een nieuwe uitdaging, een transitie zelfs, ligt voor ons”, zegt directeur Arno Roebbers. [TTMnl2018_2_39]

TTM.nl was erbij, in 2014, toen het dealerpand in Venlo nieuw was. Nog altijd is het een indrukwekkend pand, met een 900 zonnepanelen op het dak, een warmteterugwinunit (WKO) en een tuin met retentievijver. “Duurzaamheid is bij dit pand het uitgangspunt geweest. We zijn zelfvoorzienend als het gaat om energieverbruik”, laat Arno Roebbers zien. “Dat is een goede beslissing geweest. De opzet bevalt zo goed dat dit pand de blauwdruk wordt voor twee vestigingen in België, die medio 2019 open gaan.”

Verandering
We kijken al meteen over de grens, want Nebim Groep is groter dan enkel het Volvo Trucks en Renault Trucks dealerschap in Venlo. Er zijn in Nederland nog dealervestigingen in Weert en Elsloo, maar ook een onafhankelijke truck- en trailerservice op het Freshpark in Venlo, plus Nebim vestigingen in België, te weten in Genk, Gent, Dendermonde, Harelbeke en Ninove. Bij de hele Nebim Groep werken 240 mensen, 125 van hen in Nederland.
De rol van de truckdealer is altijd aan verandering onderhevig. “Meer dan ooit”, zegt Roebbers stellig. “Het product is natuurlijk belangrijk, maar minstens zo belangrijk zijn de services eromheen. Ontzorgen is een woord dat zo vaak gebruikt is, dat de glans er wat van af is, maar het klopt nog steeds: je probeert de vervoerder nog steeds mobiel te houden. Stilstand is geen optie.” Dat is makkelijk gezegd, maar de praktijk is weerbarstiger, geeft Roebbers toe. “De marges zijn klein bij het gemiddelde transportbedrijf. En dan bedoel ik niet financieel, maar operationeel. Er zit niet veel rek in planningen, soms is een ad hoc-actie ook nodig. Dat vraagt veel flexibiliteit van ons”, legt Roebbers uit.

Complex
Hoe is dat dan mogelijk, want met remote diagnostics en een online, voor iedereen te raadplegen agenda zou toch de transporteur en dus ook geen dealer meer voor verrassingen moeten kunnen staan? “In theorie wel, maar de praktijk is complexer. Je zou voor elke truck, gezien specificaties, levensduur en inzet een onderhoudsplanning kunnen laten maken, maar je kunt de loop van de dingen bij een transporteur niet plannen. Er is nogal eens wat ongepland werk. Sterker nog, ik denk dat bij de Nebim Groep 65 procent van het werk ongepland is. Een deel daarvan komt ook uit vreemde landen. Die komen Nederland binnen, willen ergens naar laten kijken en krijgen dan te horen van Volvo Action Service: eerste stop Elsloo.” Roebbers geeft aan dat de transportbedrijven zelf nog wel wat kritischer naar hun onderhoudsplanning kunnen kijken. “Bij ons neemt de workload daardoor soms toe tot ongezonde waarden. Hier in Venlo hebben we nu twee facturisten, in plaats van één. Servicecoördinatoren, hebben we er drie van. Er ligt veel druk op de capaciteit in het weekend, dan is er veel werk. Maar dan wil niet iedereen veel uren maken. Daar zit voor ons een belangrijke uitdaging om voor onze mensen de balans werk-privé op een verantwoorde manier in te vullen.” Volgens Roebbers is ook de voortschrijdende trucktechniek niet te onderschatten. “Bij een pechgeval is de diagnose best ingewikkeld, echt anders dan vroeger. Dat kost meer tijd. Voor ons, en dus ook voor de klant. Alles bij elkaar zorgt dat ervoor dat de intensiteit van het werk hoger is.”

Succesvolle aanwas jongeren
De vooruitgang in techniek en werkdruk vraagt meer van het personeel. Roebbers: “In de werkplaats is mbo- tot mbo+-niveau nu gemiddeld, maar de behoefte aan hbo-niveau neemt toe. Wij hebben geluk dat we deelnemen aan de Truck Academy. Daar zitten momenteel zeven leerlingen voor ons. Over aanwas hebben we dus niet te klagen. Wij zoeken per direct echter wel ervaren monteurs.” Naar de toekomst toe voorziet Roebbers door de succesvolle aanwas van jongeren minder problemen. “De aandrijflijn gaat ingrijpend veranderen. Gasmotoren, hybrides, straks elektriciteit. Elektrische aandrijflijnen worden leidend, daar ben ik van overtuigd. Dat is fascinerend voor jonge technici om mee te werken. Kijk naar de reuring die Tesla losmaakt. Trucktechniek wordt straks sexy, let maar op.”
De woorden van Roebbers zijn niet overdreven, want zowel Volvo Trucks als Renault Trucks hebben aangekondigd in 2019 een elektrische truck op de markt te brengen. “De transitieperiode is echt aangebroken nu. Je kijkt hoe je het bedrijf daarop wilt aanpassen. Qua inrichting, personeel. De eerste trainingen voor elektrische trucks komen er aan, dit jaar nog. Volvo brengt LNG-trucks op de markt, dus hebben we nu één straat voor gastrucks ingericht. En we moeten kijken naar het personeel van de toekomst natuurlijk. Op de Truck Academies moeten ze nu eigenlijk gaan leren waar de monteurs over pakweg vijf jaar mee aan de slag moeten. Lastig, want de trucktechniek verandert nu razendsnel. Dus dat wordt nog een hele uitdaging voor die scholen. Maar het is wel noodzakelijk.”

Code 95
Nebim is in 2000 verzelfstandigd en is daarna altijd gegroeid. “Ook in de crisis, ook toen hebben we elk jaar geïnvesteerd. Daar onderscheidt Nebim Groep zich ook mee, door het aanbieden van tools waarmee de transporteur zelf efficiënter kan werken en zijn rendement kan verhogen. Onze Business Solutions noemen we dat. Wij hechten bijvoorbeeld heel erg aan een goede aflevering van onze trucks. Onze instructeur Wil Jochems verzorgt die ‘Nebim Vehicle Handover’. Duurt minimaal twee uur, en de chauffeur krijgt dan alles te horen wat hij moet weten om goed en efficiënt te werken met zijn vrachtauto. Dat is heel wat anders dan er alleen mee rijden. Maar we bieden binnen Business Solutions ook Fleet Management Trainingen aan en Code 95-Trainingen. Alles binnen de Nebim Groep, zodat de chauffeur en transporteur een zo volledig mogelijk mobiliteitspakket krijgt”, aldus Roebbers. Daarbij kan Nebim best buiten zijn eigen comfortzone gaan. Sinds eind vorig jaar is Nebim Groep bijvoorbeeld importeur voor de Italiaanse trailerfabrikant FGM, dat semi-diepladers fabriceert. “Buiten de comfortzone is trouwens wel wat overdreven. Nebim was in 2002 een van de eerste truckdealers die activiteiten in opleggers ontplooide”, aldus Roebbers.

Volvo Trucks en Renault Trucks zijn nu bij Nebim Groep vijf jaar onder één dak. “Die integratie is goed verlopen. Er zijn geen ‘blauwe’ en ‘rode’ kampen meer. Nebim is nu volwaardig ‘paars’. Waar we over tien jaar staan met Nebim? In de toekomst kijken is moeilijk, maar dan zullen we volop in de elektrische trucks zitten, dat volume gaat groeien. Een opwindend vooruitzicht vind ik, al zullen er ook dan nog wel dieseltrucks rondrijden. Diesel blijft voorlopig een vaste waarde.”

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer