fbpx Ga naar hoofdinhoud

VDO helpt tacho correct te gebruiken

Tacholeverancier VDO wil de transportsector intensiever adviseren om te komen tot een correct tachograafdatabeheer en correcte naleving van het rij- en rusttijdenbesluit. De boetes voor gaten/fouten in de administratie en overtredingen van chauffeurs lopen gemakkelijk in de tienduizenden euro’s. Zo kan bij de eerste controle de sanctie oplopen tot wel 82.000 euro! Met de nieuwe digitale werkwijze heeft ILT de doelstelling om binnen 5 jaar alle transportbedrijven te controleren. Transportondernemers lopen hiermee enorme financiële risico’s.

Rob Tamse, managing director Continental Automotive Nederland, leverancier van de VDO tachograaf: “Wij krijgen dagelijks vragen uit de markt over het correct gebruik van de tachograaf en de wettelijk verplichte registratie. De materie is best complex en er is veel onduidelijkheid bij de transportondernemers, dat blijkt wel uit de analyses die wij doen. Een ruime meerderheid van de bedrijven loopt het risico op enorme boetes. Vaak geheel onbewust.”

Als producent van de digitale tachograaf en systemen voor een gemakkelijke en correcte verwerking van tachograafdata, signaleert Continental/VDO dat het tijd is om een stap extra te doen. Veel transportondernemers weten niet dat ze overtredingen begaan, laat staan hoe duur die overtredingen zijn. De top-3 risico’s die Continental/VDO signaleert, zijn:

  • Onvoldoende (dagelijkse) rust -> boete vanaf 550 euro
  • Hiaten in de (archief)data -> boete 4.400 euro per dag
  • Rijden zonder kaart -> boete  1.100 euro per incident

Naast trainingen in het omgaan met de wet- en regelgeving en het correct gebruik van de tachograaf, biedt Continental/VDO nu Data & Advies-diensten. Onderdeel daarvan is de TachoDataCheck. Een analyse voorzien van een overzichtelijk rapport dat transportondernemers toont hoe ze ervoor staan op het gebied van tachograafdata-beheer en naleving van de wet rij- en rusttijden.

De transportondernemer levert bij de TachoDataCheck twee maanden tachograafdata aan. De specialisten van Continental/VDO laten hier vervolgens een analyse op los. Na analyse ontvangt de ondernemer een helder rapport met alle fouten en overtredingen (ook per chauffeur), het gewicht per inbreuk, en de mogelijke boetebedragen van de overtreding. Hiermee ziet de transportondernemer waar de problemen zitten en kan direct corrigerende maatregelen nemen.

TachoDataCheck is een eenmalige analyse met een verbeterrapportage. Continental/VDO hanteert ook een periodieke ondersteuning: TachoDataPro. Hierbij voeren de tachograafspecialisten drie maal per jaar een analyse van de tachograafdata uit en bieden advies en begeleiding. Zo worden transportondernemer en medewerkers zich bewust van wat er voor nodig is om de regels correct na te leven en kunnen zij de controle en naleving ervan optimaliseren.

Rob Tamse: “De ILT intensiveert het aantal controles. ‘Ik archiveer al mijn tachograafdata netjes, dus dan is het toch goed’, is niet toereikend. Met onze trainingen en analyses willen we transporterend Nederland vooruit helpen om te komen tot correct wettelijk gedrag en een boetevrije bedrijfsvoering rondom tachograaf(data)-gedrag en -beheer.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer