Ga naar hoofdinhoud

Veiligheid fietsers kan en moet beter

De veiligheid van fietsers kan en moet beter. Minister Schultz meldt in een brief aan de Tweede Kamer dat ze is gestart met de voorbereiding van een wettelijk verbod op appen op de fiets. Tegelijk starten Veilig Verkeer Nederland (VVN) en Interpolis starten met een experiment dat onderzoekt of een nieuwe trainingsmethode de verkeersvaardigheid van jonge voetgangers en fietsers vergroot.

PvdA wil onderzoek naar dodehoekKinderen gaan gemiddeld met negen jaar zelfstandig naar school, onderzocht Veilig Verkeer Nederland. Juist deze verkeersdeelnemertjes vormen één van de grootste risicogroepen. Vorig jaar waren er 729 gewonden en tien doden onder jonge kinderen te betreuren. Om dit aantal terug te dringen, ontwikkelden Veilig Verkeer Nederland en Interpolis een revolutionaire virtual reality-tool: WegWijsVR. Aan het experiment nemen elf basisscholen en zeshonderd leerlingen deel. De speciaal ontwikkelde virtual reality-tool WegWijsVR schotelt jonge weggebruikers spelenderwijs én in hun eigen vertrouwde omgeving verkeerssituaties voor.

WegWijsVR laat kinderen virtueel hun weg van en naar hun eigen school lopen of fietsen in verschillende situaties. Daartoe is het gebied van 1,5 kilometer rondom de school, op basis van foto’s en dus zeer realistisch als 3D-model in kaart gebracht; een wereldprimeur voor een verkeerstraining. Zij willen bijvoorbeeld de weg oversteken, maar een dubbel geparkeerde auto belemmert het zicht. “Prachtig dat kinderen ook in de veiligheid van virtual reality kunnen leren te reageren op onverwachte gebeurtenissen in het verkeer’’, aldus verkeersminister mevrouw Schultz van Haegen. Daarmee kan het een solide toevoeging zijn op de verkeersles op school via de bestaande VVN-Verkeersmethode. Meekijkende ouders – want de tool is vooral ontwikkeld voor thuisgebruik – kunnen zien bij welke situaties hun kind nog extra aandacht of sturing nodig heeft. Deze vorm van ouderparticipatie op het terrein van verkeerstraining is uniek. Voor WegWijsVR is geen specialeVR-bril nodig. Het werkt als app op de gangbare smartphones met een kartonnen smartphonehouder.

whatsappMinister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) is gestart met de voorbereiding van een wettelijk verbod op appen op de fiets. Meer dan de helft van de jongeren maakt al fietsend gebruik van hun mobiel. Dit kan leiden tot gevaarlijke situaties.

In een brief aan de Tweede Kamer meldt de minister dat ze diverse experts van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, de Rijksuniversiteit Groningen en TNO heeft geconsulteerd over een verbod op het gebruik van mobiele telefoons op de fiets. Uit deze consultatie is gebleken dat het bedienen van een touchscreen tijdens het fietsen het grootste risico oplevert. De minister kondigt aan dat ze het wetgevingstraject start.

In de brief aan de Tweede Kamer maakt de minister ook bekend dat de drempel voor een schadevergoeding vanwege de hinder door de afsluiting van de Merwedebrug wordt verlaagd. Voor vrachtvervoerders waarbij de bedrijfskosten grotendeels uit transportkosten bestaan gaat een drempelwaarde van 5 procent van de bedrijfskosten in plaats van 15 procent gelden. Dit is vooral van belang voor de transportsector omdat daarvan de meeste verzoeken om een schadevergoeding zijn te verwachten.

Minister Schultz meldt eveneens dat in 2015 het aantal ernstig verkeersgewonden met 3 procent is gestegen naar 21.300. De Nederlandse wegen behoren tot de meest intensief gebruikte en de meest veilige ter wereld. Maar met name kwetsbare verkeersdeelnemers vragen aandacht; fietsers, bestuurders van scootmobielen en invalidenvoertuigen. Bijna de helft van de fietsgewonden is 60 jaar of ouder. En wanneer wordt gekeken naar alle ernstig verkeersgewonden, dan vertegenwoordigt de groep 60-plussers bijna 40 procent. Het gaat met name om eenzijdige ongelukken met (elektrische) fietsen of scootmobielen.

Het ministerie ondersteunt andere wegbeheerders (provincies en gemeenten) om de verkeersveiligheid op lokale en regionale wegen te verbeteren. Voor de verbetering van de veiligheid op rijkswegen heeft de minister 30 miljoen euro extra uitgetrokken.

Eén reactie op “Veiligheid fietsers kan en moet beter

  • H.J.

    Er is een simpele oplossing ! Telefoon fabrikanten kunnen zorgen dat de GPS niet meer uit te schakelen is , dus automatisch altijd aan staat .Als je GPS koppelt aan beeldscherm kunnen de fabrikanten ( onder druk van de overheid)de software van de telefoon zo maken dat boven een snelheid van 5 Km/h het beeldscherm word uitgeschakeld !! Mensen die zeuren over hun privacy Ivm de GPS zetten gewoon de telefoon uit als ze niet getraceerd willen worden .Probleem opgelost !! En aangezien de meeste mensen elke 3 jaar een nieuwe telefoon willen is het probleem van het bellen, Appen Sms’en in het verkeer met 3 a 4 jaar vanzelf opgelost.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer