Nieuws

Mercedes-Benz Trucks Nederland heeft dinsdag in SugarCity te Halfweg de eerste Fuso’s eCanter overhandigd aan Nederlandse klanten. Dat zijn Albert Heijn, Cornelissen Groep, Bidfood, PostNL en Technische Unie.

De Nederlandse bedrijven gaan twee jaar met de Fuso’s eCanter rijden, volgend jaar gaat serieproductie van start. TTM.nl reed vorig jaar december al in de eCanter en maakte daar onderstaand vlog over.

De Nederlandse klanten die een of meerdere Fuso’s eCanter in gebruik nemen, kiezen voor de eCanter als groen alternatief bij de aflevering van goederen. Terwijl alle klanten afkomstig zijn uit de logistieke sector, is de inzet van de elektrische voertuigen zeer divers. De eCanters worden ingezet voor taken die anders met conventioneel aangedreven voertuigen zouden worden uitgevoerd. Bij de keuze voor de elektrische truck van Fuso spelen verschillende factoren, zoals geluids- en emissiebeperking en verduurzaming van het wagenpark, een rol. De klanten nemen de trucks in het kader van een tijdelijke leaseovereenkomst via Mercedes-Benz Financial Services in gebruik. Aan de hand van een chauffeursinstructie worden de chauffeurs van de Fuso eCanter getraind om het maximale uit de voertuigen te halen.

AH.nl is een Nederlandse webwinkel met een eigen bezorgdienst en maakt deel uit van Albert Heijn B.V. Met 575 voertuigen verspreid over 17 locaties voorzien ze 86 procent van de huishoudens van bezorging en de onderneming is nog steeds groeiende. Om de ecologische impact van het transport te verminderen, heeft het bedrijf de ambitie om in 2025 volledig emissievrij de binnensteden te beleveren. Door verschillende pilots te draaien en de markt te verkennen, is Coen Schlüter, director Delivery & PickUpPoint bij Albert Heijn, verantwoordelijk voor deze transitie. “We zijn dan ook erg blij met de komst van de vier FUSO eCanters. Het is een goede manier om ervaring op te doen”, vertelt Schlüter. De voertuigen worden ingezet op de overslaglocatie in Amsterdam en zullen van daaruit Amsterdam en de regio bedienen.

Cornelissen Groep is al meer dan 85 jaar een moderne allround logistiek dienstverlener die staat voor service, kwaliteit en betrouwbaarheid. Duurzaamheid staat daarbij hoog in het vaandel. Met behulp van een moderne vloot van 300 trekkende eenheden, waarvan de helft afkomstig is van Mercedes-Benz, proberen ze de transporten zo schoon en stil mogelijk uit te voeren. Omdat vooral het transport in binnensteden vraagt om creatieve oplossingen op het gebied van milieuvriendelijkheid en bereikbaarheid, is Cornelissen Groep altijd op zoek naar duurzame oplossingen. De stap naar de FUSO eCanter is volgens algemeen directeur Mark van der Drift een logische: “In 2008 hebben we ons eerste elektrische voertuig in gebruik genomen, daarmee was Cornelissen Groep een voorloper op het gebied van schone stadsdistributie. We verwachten dat de FUSO eCanter ons schoon en stil vervoer in combinatie met een full service model en de bewezen technologie van het Daimler concern zal opleveren.”

Horeca groothandel Bidfood is door strategische overnames van horecagroothandels en versproducenten uitgegroeid tot de grootste online marktplaats in foodservice. Inmiddels telt het bedrijf 1.700 medewerkers, een vloot van 350 vrachtwagens en 16 vestigingen door heel Nederland. Doordat klimaatverandering een steeds urgenter maatschappelijk probleem wordt, is een groot deel van de duurzaamheidsinspanningen van Bidfood B.V. gericht op het reduceren van de CO2-uitstoot. CO2-neutraal worden is een grote wens van de gehele organisatie. Duurzame alternatieven zijn daarbij onmisbaar. Zo bezorgen ze in de grote binnensteden al met elektrische vrachtwagens of met behulp van partners zelfs op de fiets. Door productgroepen gebundeld te bezorgen, leggen ze minder kilometers af en dringen ze de uitstoot nog verder terug. De drie FUSO eCanters, die worden ingezet in Amsterdam voor de bezorging van food en non-food producten, zullen daar een nog grotere bijdrage aan leveren.

Met slimme en duurzame logistieke oplossingen bouwt PostNL aan een gezonde toekomst. Het bedrijf wil de meest duurzame speler op het gebied van logistieke dienstverlening en e-commerce oplossingen in de Benelux zijn. PostNL heeft de ambitie om in 2025 de C02 uitstoot met 50 % te hebben verminderd. Het gaat daarbij om de bezorging van pakketten tot aan de deur, de zogenaamde last mile. In datzelfde jaar zijn ze van plan om in 25 binnensteden volledig uitstootvrij te bezorgen. Daarbij is schoon vervoer een must. Het wagenpark van 1800 bestel- en vrachtwagens, waarvan 1100 afkomstig van Mercedes-Benz, wordt uitgebreid met twee FUSO eCanters. Deze elektrische voertuigen worden ingezet in de hoofdstad. Vanuit een bestaande hub aan de rand van Amsterdam, waar verschillende leveranciers hun goederen aanleveren, bezorgt PostNL de goederen op het eindadres. Daarmee bezorgt PostNL uitstootvrij én zorgt het bedrijf voor minder vervoersbewegingen in de drukke binnenstad. Naast de eCanter test het bedrijf in Nederland verschillende elektrische voertuigen om te kijken welke het meest geschikt zijn om duurzamer te bezorgen én blijvend hoogwaardige dienstverlening te bieden.

Technische Unie is de grootste technische groothandel van Nederland met vestigingen door het hele land. Het wagenpark van Technische Unie bestaat uit 160 trekkende eenheden, waarvan 115 van eenheden Mercedes-Benz. Het merendeel daarvan bestaat uit Atego trucks die dankzij de compacte buitenafmetingen zeer geschikt zijn voor distributietransport. Met een hybride Atego deed Technische Unie mee aan het project ‘Truck van de Toekomst’. Ruim anderhalf jaar geleden zijn twee elektrische Atego’s, die het bedrijf zelf heeft laten ombouwen, opgenomen in het wagenpark. “We zien het als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om de lucht niet verder te vervuilen. Zo proberen we onder andere onze CO2 uitstoot te compenseren via een project van Shell dat zorgt voor duurzame aanplant in Kenia”, zegt Willem Kooijman, wagenparkbeheerder bij Technische Unie. “Onze elektrische Atego’s bevallen goed maar we maken natuurlijk liever gebruik van af fabriek elektrische voertuigen. De verwachtingen die we van de FUSO eCanter hebben, zijn dan ook heel hoog.” De twee eCanters worden ingezet in Amsterdam voor de distributie van installatiematerialen op het gebied van elektrotechniek, licht, gereedschap, (luxe) sanitair, verwarming en klimaattechniek.

2 reacties op “Vijf Nederlandse bedrijven onderweg met Fuso eCanter

  1. […] Vijf Nederlandse bedrijven onderweg met Fuso eCanter – Zo bezorgen ze in de grote binnensteden al met elektrische vrachtwagens of met behulp van partners zelfs op de fiets. Door productgroepen gebundeld. […]

  2. […] Vijf Nederlandse bedrijven onderweg met Fuso eCanter – Horeca groothandel Bidfood is door strategische overnames van horecagroothandels. […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven